نورا; بهترین واکسن تقویت کننده در بین همه واکسن ها


ساعت: 15:09
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886912

سرپرست پروژه واکسن نورا در خصوص اثربخشی این واکسن گفت: ما قبل از شروع آزمایشات بالینی تمامی مجوزها را از وزارت بهداشت دریافت کردیم و در نهایت تا مرحله سوم هیچ عارضه ای گزارش نشد و بالای 92.3 درصد از میزان ایمنی زایی را داشت. پس از تزریق واکسن، این واکسن ایجاد شد که به ما اطمینان داد که واکسن نورا می تواند دوز تقویت کننده همه واکسن ها باشد.


به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ دکتر جعفر امانی، مدیر پروژه واکسن نورا وی در نشستی صریح با اصحاب رسانه در خصوص اثربخشی این واکسن گفت: قبل از شروع آزمایشات بالینی همه مجوزها را از وزارت بهداشت دریافت کردیم و در نهایت تا مرحله سوم هیچ عارضه ای گزارش نشد و میزان ایمنی زایی آن گزارش شد. پس از تزریق واکسن بیش از 92.3 درصد بود.

مدیر پروژه واکسن نورا از بی توجهی به واکسن نوترکیب نورا گلایه کرد و در خصوص اثربخشی این واکسن گفت: در تمام مراحل مطالعات واکسن نورا متوجه شده ایم که این واکسن بسیار موثر است اما متاسفانه همانطور که باید باشد. این واکسن نوترکیب در سبد واکسیناسیون گنجانده نشده است.


دکتر جعفر امانی در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگار دانا در گفت‌وگو با مسئولان بهداشتی، علت بی‌توجهی وزارت بهداشت به برخی واکسن‌های داخلی را جویا شد، اما مسئولان وزارت بهداشت مدعی شدند برخی واکسن‌ها بدون مجوز وزارت بهداشت تولید شده و معمولا سازمان غذا و دارو متفاوت است. واکسیناسیون؛ اما واکسن نورا قبل از شروع کار تحقیقاتی یا خیر از متولیان فوق مجوز گرفته است. بله، ما قبل از هر اقدامی مجوزها را آماده کرده ایم. زیرا هیچ دارویی وجود ندارد که بتوان بدون مجوز از سازمان غذا و دارو تولید کرد.



تحویل 3 میلیون دوز واکسن نورا به وزارت بهداشت


f049e1ff 23f6 484a 837e 955b4344f942 خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود خاطرنشان کرد: تاکنون 5 میلیون دوز واکسن نورا تولید و 3 میلیون دوز به وزارت بهداشت تحویل داده شده است متاسفانه اکثر مراکز واکسیناسیون فاقد واکسن نورا هستند و مابقی واکسن نورا. واکسن ها در انبارهای خود شرکت موجود است.



بیشتر بخوانید:

«واکسن نورا» به مجموعه واکسیناسیون کشور اضافه شد

کلیپی از نشست خبری معرفی واکسن نورا به مجموعه واکسیناسیون کشور


مدیر پروژه واکسن نورا در پاسخ به سوال دیگر دانا گفته می شود به دلیل بی توجهی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت نسبت به خرید واکسن نورا و 3 میلیون دوز از واکسن های تحویلی به وزارت بهداشت همچنان در سبد واکسیناسیون قرار دارد و در اختیار مردم قرار می گیرد. این سوال مطرح نمی شود که آیا ممکن است واکسن هایی که تولید کرده اید منقضی شوند و یک روز مجبور شوید آنها را با وجود همه سختی هایی که برای تولید آنها متحمل شدید از بین ببرید. گفت: بله متأسفانه. اگرچه عمر ماندگاری واکسن نورا تقریباً بیشتر از سایر واکسن های موجود است، اما حدود یک سال است، اما این احتمال وجود دارد که در صورت ادامه این روند، تمام واکسن های ما در زمان ماندگاری گنجانده شوند و روزی برسد که ما آنها را نابود می کنیم اما امیدوارم با قدرت رسانه ای رسانه، مردم به این واکسن اعتماد کنند و این واکسن را برای دوزهای تقویت کننده انتخاب کنند. زیرا طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت بهتر است افراد برای واکسیناسیون های بعدی از واکسن هایی با فرمول های مختلف استفاده کنند.


ساختار واکسن های چهارگانه کرونا


2e4cfa72 ba49 436d ba72 81964efa0be9 خبر خاکستری

وی با تشریح تولید واکسن کرونا در تمام کشورهای دنیا گفت: به طور کلی چهار نوع فناوری تولید واکسن داریم. واکسن فن آوری ویروس کشنده مانند برکات، سینوفارم، سینوووک، بهارات و… نسل بعدی واکسن ها، واکسن نوترکیب است که واکسن نورا است که بخشی از ویروس در آزمایشگاه تولید می شود و سپس فرمولاسیون آن به بدن تزریق می شود. در معرض سیستم ایمنی قرار گیرد. سایر واکسن هایی که در ایران به صورت نوترکیب استفاده می شوند، پاستوکوک هستند، برخی از واکسن ها مانند AstraZeneca، جانسون و جانسون و اسپوتنیک، واکسن های ناقلی هستند که نشان دهنده فناوری ویروس زنده هستند.

امانی همچنین افزود: انواع دیگر واکسن ها MRNA واکسن های فایزر و مدرنا در این دسته قرار می گیرند. این نوع واکسن بسیار جدید بوده و جزو اولین واکسن های با این فناوری است که در دنیا عرضه شده است که به دلیل جدید بودن ممکن است خطرات و عوارض جانبی داشته باشد. اما قطعاتی که شرکت های تولید واکسن از ویروس برای استفاده در واکسن انتخاب می کنند متفاوت است. هر چه قسمتی که می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند و سطح ایمنی بالاتری ایجاد کند کوچکتر باشد، قسمت برای ساخت واکسن مناسب تر است. حالا برای واکسن نورا از بخش RBD استفاده می شود


ایمنی زایی بیش از 92.3 درصد


42cfcd98 a91b 439d 819a 1d0d3f6e8a1c خبر خاکستری

سرپرست پروژه واکسن نورا در خصوص اثربخشی این واکسن گفت: در مرحله سوم مطالعه ای بر روی 10 هزار نفر انجام شد و خوشبختانه در مرحله سوم هیچ عارضه ای گزارش نشد و بیش از 92.3 درصد از میزان ایمنی زایی پس از تزریق مشاهده شد. از واکسن در این کارآزمایی بالینی، ما ارزیابی کردیم که این واکسن می تواند به عنوان دوز تقویت کننده برای همه واکسن ها استفاده شود.


گزارش تصویری بازدید خبرنگاران از واحد تحقیق و توسعه واکسن نورا را اینجا ببینید


دیدگاهتان را بنویسید