نوروز 1401 سفر به «تقاطع تاریخ» / «صراحی» آماده پذیرایی از مسافران نوروزی


ساعت: 10:05
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1816752

شهرستان مرزی سراس با طبیعت بکر و زیبا، آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی و شکوه معماری های خاص و خاص در بناهای تاریخی همچون آرامگاه بابلکمان و رباط شرف در ایام نوروز 1401 آماده پذیرایی از مسافران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس ، شهرستان مرزی سراس با طبیعت بکر و زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند و شکوه معماری های خاص و خاص در بناهای تاریخی همچون آرامگاه بابلکمان و رباط شرف آماده پذیرایی از مسافران در ایام نوروز است. در سال 1401


آرامگاه بابا لوگمان

آرامگاه لقمان بنایی عظیم خشتی در شهر سرس در شمال شرقی ایران است. این بنای خشتی بسیار نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان واقع شده است. پس از گذشت هزار سال، این بنا همچنان عظمت و استحکام خود را حفظ کرده و در میان تپه های خاکی قسمت های ویران بنا قد علم کرده است. آرامگاه بابا لوگمان شباهت زیادی به آرامگاه سلطان سنجر سلجوقی دارد. آرامگاه لوگمان بابا متعلق به قرن هشتم هجری قمری و در 3 کیلومتری شمال ساراس واقع شده است. این اثر در تاریخ 15 آذر 1340 با شماره ثبت 165 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


a2b44e38 bccf 4a22 bdbb f30eb789a21f خبر خاکستری


دوستت دارم

این ربات در 45 کیلومتری شهر ساراس کاروانسرایی است که در قدیمی ترین متون جغرافیای اسلامی به عنوان جام از آن یاد شده است. بر اساس اسناد و متون تاریخی، بانی بنای کنونی شرافت الدین ابوطاهر بن سعدالدین قمی است که مدتی بر مرو حکومت کرد و سرانجام به صدارت سلطان سنجر رسید. بنا بر کتیبه موجود، بنای رباط در سال 549 هجری قمری در زمان سلطنت سلطان سنجر سلجوقی با مصالح آجر و گچ ساخته شده است و بی شک یکی از شاهکارهای هنر ایرانی است. این بنا در حاشیه جاده قدیم نیشابور – سرخس (جاده ابریشم) و در شش کیلومتری جاده سرخس – مشهد بعد از تپه های کم ارتفاع روستای شورلوق قرار دارد. شکل این رباط از دور شبیه یک دژ بزرگ است و از داخل شبیه قصر است. رباط شرف دارای دو صحن و هر صحن دارای چهار ایوان به شکل صلیب و شبستان است و همچنین آجرکاری و کتیبه های آن جلوه خاصی دارد. در این رابطه مساجد و محراب های متعددی وجود دارد که همگی با کتیبه های خشت و گچ تزئین شده اند. کتیبه ها بیشتر مربوط به دوره سلجوقیان است. در وسط حوض بزرگ در ضلع جنوبی دو اصطبل برای استراحت روی دهلیزها و اطراف آن برای اسکان مسافران تعبیه شده است.


43591eef 70f4 465f a6b0 38b8b528d732 خبر خاکستری


پل هاتون

این پل آجری است و در گذشته از سارها به مرو به عنوان گذرگاه جاده ابریشم استفاده می شده است. پل هاتون یکی از بناهای معروف و باستانی شهرستان سراس است که در نزدیکی مرز مشترک ایران، ترکمنستان و افغانستان قرار دارد. در زیر این پل دو رودخانه کشف و هریرود به هم متصل شده و رودخانه ساراس را تشکیل می دهند. بانی این آثار و هنر معماری «خاتون» خواهر گوهرشاد بیگم آقا همسر شاهرخ شاه تیموری است. این پل امروز رها شده است. پل خاتون در 90 کیلومتری جنوب شرقی سرخس قرار دارد.


f691379a a640 459c 8435 d00cc1333c32 خبر خاکستری


مانع دوستی

این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 78 متر و طول تاج 650 متر است. مخزن این سد 1250 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد. این سد با همکاری ایران و ترکمنستان ساخته شد و عملیات ساخت آن در سال 1379 آغاز و در فروردین 1384 افتتاح شد. در پشت این سد دریاچه زیبایی وجود دارد که هنوز نامی بر آن گذاشته نشده است و ساکنان آن به آن دریاچه دروژبا می گویند. این دریاچه حدود 12 کیلومتر طول دارد و آب آشامیدنی مشهد و آب کشاورزی روستاهای منطقه چه در ایران و چه در ترکمنستان را تامین می کند.


15efcaec 7909 4fa4 a41f 6417daaff25c خبر خاکستری


دریاچه بزنگان، عروس دریاچه های ایران

دریاچه بزنگان بزرگترین دریاچه طبیعی استان خراسان رضوی است که آب آن از نزولات جوی سالانه و چشمه های کوچک تامین می شود. این دریاچه در مسیر جاده مشهد – سرخس قرار دارد و ویژگی های زیادی برای جذب گردشگر دارد. دریاچه بزنگان تنها مخزن طبیعی استان خراسان است و تاکنون 33 گونه فیتوپلانکتون جلبکی در این دریاچه شناسایی شده است. در اطراف این دریاچه فضاهای طبیعی زیبا و مناسب برای ماهیگیران و مسافرانی که به این منطقه می آیند وجود دارد. هیچ رودخانه ای به این دریاچه منتهی نمی شود. این دریاچه با ویژگی‌های خاص خود از اهمیت علمی و پژوهشی خاصی برخوردار است که آن را به عنوان تنها «اثر طبیعی ملی» استان خراسان می‌شناسد. در چهار کیلومتری شمال دریاچه بزنگان، دشت 15 هکتاری ته عسل در اوایل بهار مملو از گل های لاله و سنبل است و قطعا گردشگاهی محبوب برای گردشگرانی است که به دنبال گذراندن روزهای پایانی نوروز در کنار رودخانه هستند. دشت و کوهپایه؛ همچنین در شش کیلومتری جنوب غربی روستای بزنگان غار بزنگان قرار دارد که قدمت آن از نظر آثار باستانی به قبل از میلاد می رسد و به شماره 659 به عنوان اثر تاریخی به ثبت رسیده است. دریاچه بزنگان در 130 کیلومتری مشهد و 80 کیلومتری شهر سرس و در قسمت جنوبی رشته کوه هزار مسجد واقع شده و همواره زیستگاه گونه های کمیاب پرندگان مهاجر بوده است. وسعت این دریاچه حدود 80 هکتار و عمیق ترین نقطه آن 12 متر است.


4bdd7ccc 9f74 46f7 a792 0fa5d773213d خبر خاکستری


غار مزدور

قدمت غار مزدور در دو کیلومتری شهر مزداوند به هزاره اول قبل از میلاد می رسد. غار سنگی که از سه طرف به سمت شرق، غرب و شمال توسط کوه های صخره ای نسبتاً مرتفع احاطه شده و از جنوب به تپه های صخره ای و کم ارتفاع دشت اجاره ای محدود شده است. ورودی غار حدود 5 متر ارتفاع دارد و پس از چند متر ارتفاع آن به 10 متر می رسد. در فاصله 40 متری داخل غار به محوطه وسیعی برمی خوریم که مستطیل شکل است که حدود 20 در 40 متر است. در گذشته چشمه حوض مانندی در این منطقه وجود داشته است. بعد از این منطقه با یک مسیر مارپیچ مانند پلکان و یک شیب تند مواجه می شویم که باید از آن بالا رفت. غار مزدور در تیرماه 1345 کشف و در 23 فروردین 1346 به ثبت رسید.


6bbccc04 f949 4c05 8ce1 8abd41ff0054 خبر خاکستری


هواپیماهای شقایق

چشمه سرخس با قدم گذاشتن در دشت واقعا دیدنی است، صدای دلنشین چشمه های خروشان، زیبایی خیره کننده دریاچه آبی، گاو و گوسفند و چادرهای سیاه عشایری که به تابستان آمده اند، رنگ درختان و لباس سبز دشت و دشت بوی بهشت ​​با تمام وجودش. لباس بهاری دشت و ییلاق شهرستان ساراس مملو از گل های شقایق است. وجود این گل ها در انتهای رشته کوه خزر مسجد زیبایی خیره کننده ای دارد به طوری که هر ساله در نوروز بسیاری از مردم محلی و مسافران ترکمن و ایرانی برای چیدن گل به این دشت سرازیر می شوند.


be952319 f867 4b79 8e8a 50e0ca9366d8 خبر خاکستری


دیگر جاذبه های سرخس

چشمه هنگران، جنگل های شمفست در روستای چسمه شور، جنگل های تک و گز به همراه چشمه های زیبا و مراتع وسیع روستای کاسم خان، امامزاده حاجه ابوالفضل در روستای سنگر و جنگل گاز بین ایران و ترکمنستان از دیگر نقاط دیدنی طبیعی است. در بهار در نظر گرفته شده است؛ رودخانه سراس که به شرق شهر می ریزد و پس از ادامه مسیر شمال و عبور از روستاهای شیرپه، سنگر، ​​نوروزآباد، دولت آباد و کوش سربازی وارد سراکس می شود، بزرگترین منبع آب سطحی دشت سرحس است. منظره در بهار شگفت انگیز است.

شهرستان مرزی سراس در منتهی الیه شمال شرقی استان خراسان رضوی و در 185 کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است. این شهرستان از شمال و شرق با ترکمنستان، از غرب با مشهد و از جنوب با تربت جام و فریمان همسایه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید