نوسانات نرخ ارز یکی از نگرانی های اصلی اقتصاد ایران است

ساعت: 16:14
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797959

اتاق بازرگانی ایران جدیدترین گزارش شامخ را منتشر کرده است که نشان از ثبات نسبی این شاخص با وجود برخی نگرانی ها دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران، تعداد شامخ (شاخص مدیران خرید) در آذرماه به 50.97 رسید که نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش داشت. عدد بزرگ بین صفر تا 100 طبقه بندی می شود که بر اساس آن هر چه عدد 50 بیشتر به معنای رونق باشد، کمتر به معنای وارد شدن به رکود است.

اوج ماه دسامبر با افزایش در بسیاری از ماه‌های سال جاری کاهش یافت، اما رکورد پایین در چهار ماه گذشته نشان‌دهنده نگرانی فزاینده در میان فعالان بخش خصوصی و صاحبان مشاغل است.

بررسی‌های تجاری نشان می‌دهد که تداوم رکود و نوسان قیمت ارز و کاهش قدرت خرید، انتظارات مثبت فعالان اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و شرکت‌ها با کمبود نقدینگی و کاهش سفارش‌ها به دلیل کاهش خرید مشتریان مواجه هستند. از سوی دیگر، به گفته اکثر فعالان اقتصادی، پس از تکانه های شدید نرخ ارز و سایر هزینه های تولید، نمی توان برای ماه های آینده پیش بینی و برنامه ریزی کرد و افق برنامه ریزی برای ادامه فعالیت ها در آینده نیز قابل ارائه نیست. ماه ها.

بر اساس بررسی انجام شده توسط بنگاه های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی) کل اقتصاد ایران در آذرماه 1397 به عدد 50 رسید و رشد شاخص کل به کمترین میزان در 4 ماه گذشته رسید. در این ماه علاوه بر شاخص حجم تولید و سرعت اجرا و تحویل سفارشات، سایر مولفه های عمده زیر 50 ثبت شد که دلیل اصلی افت شاخص کل در آذرماه به دلیل رکود ساخت و ساز است. ، مزرعه خدمات و کشاورزی.

شاخص فعالیت تجاری در آذرماه (53.13) کمترین رشد را در 4 ماه گذشته داشته است. این شاخص در بخش ساختمان با رکود و کاهش شدید ناشی از اثرات فصلی همراه است.

شاخص سفارشات جدید مشتریان (48.0) در آذرماه کاهش یافت، اما افت آن اندکی کمتر از ماه نوامبر بود. در ماه دسامبر، بخش ساخت و ساز به دلیل اثرات فصلی با کاهش شدید تقاضا مواجه شد. در بخش خدمات نیز پس از افزایش قیمت ها و کمبود شدید نقدینگی، تقاضای مشتریان کاهش یافته است.

شاخص بورس مواد اولیه خریداری شده (46.49) در آذرماه افزایش یافت. به گفته فعالان اقتصادی، این شاخص که در بخش های ساختمانی، خدماتی و کشاورزی به شدت کاهش یافته، ناشی از افزایش نرخ ارز و کمبود شدید نقدینگی است.

شاخص اشتغال و اشتغال (48.74) در آذرماه کاهش یافت. همزمان با افزایش هزینه‌های شرکت‌ها، این شاخص به‌ویژه در بخش‌های خدمات و کشاورزی و سپس ساختمان‌ها با کاهش بیشتری همراه شد.

شاخص صادرات کالا یا خدمات (47.77) در آذرماه همچنان زیر 50 بوده و در هر سه بخش اقتصادی در حال کاهش است. شدت کاهش این شاخص به ویژه در بخش صنعت بیشتر است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت‌های حوزه صنعت، شاخص مدیران خرید در صنعت در آذرماه 56.53 بوده است. به گفته اکثر فعالان این صنعت، نرخ رشد فعالیت ها اندکی کمتر از ماه قبل است. در آذرماه همه زیرشاخص‌های اصلی شاخص صنعتی بیش از 50 ثبت کردند و شاخص کل صنعت در اکثر فعالیت‌ها به جز نفت و گاز، پوشاک و چرم بالای 50 و همچنین در صنایع لاستیک و پلاستیک و صنایع غذایی بود. صنعت شاخص 50 است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید