نگاهی به سخنرانی یک ساله بایدن یک دستاورد جدید برای ایالات متحده

ساعت: 11:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804361

در حالی که آمریکایی ها یک سال را با ریاست جمهوری بایدن سپری کردند، کشورشان درآمد خوبی در داخل و خارج از کشور نداشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز : یک سال از به قدرت رسیدن دموکرات ها در دوران ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا می گذرد.

دموکرات ها در طول مبارزات انتخاباتی خود با تمرکز بر ضعف های عملکرد ترامپ به عنوان رئیس جمهور تازه منتخب جمهوری خواه به دنبال کسب رای مردم برای ورود به کاخ سفید بودند.

با این حال، بایدن از همان ابتدا برخی را در مورد سن و اشتباهات گاه و بیگاه خود نگران کرد، اما بسیاری همچنان آنها را نادیده گرفتند و به وعده های انتخاباتی خود عمل کردند.

اما با گذشت زمان، ترس ها و نگرانی های بسیاری به واقعیت تبدیل شده است، به طوری که اکنون، یک سال پس از گذشتن 80 ساله، در اجرای سیاست های خود، نه در داخل و نه در خارج، برای بهبود اوضاع به نفع آمریکایی ها شکست خورده است. .

در این مدت تقریباً هیچ چیز در عرصه سیاست خارجی آنها را تسخیر نکرده است و خروج مفتضحانه آنها از افغانستان لکه بزرگی بر دوش آنهاست که نمی توانند آن را پاک کنند.

به طور کلی، بایدن در کنترل، پیش بینی و مدیریت وقایع در حوزه داخلی، خارجی و بین المللی ناکام ماند.

به منظور در نظر گرفتن ارائه یک ساله رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، ص فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا و بین‌الملل در گفتگویی هستیم که در ادامه می خوانید.

عملکرد یک ساله بایدن را چگونه می بینید؟

پشت: با گذشت یک سال از روی کار آمدن بایدن و دولتش، باید گفت که وضعیت کلی دولت وی در حوزه داخلی و خارجی خوب نیست که یکی از نشانه های آن عدم استقبال عمومی از دولت وی در کشور است. نظرسنجی ها که حتی بدتر از دولت ترامپ است.

به عبارت دیگر، افکار عمومی آمریکا به دلایل مختلف نسبت به بایدن و دولت او نظر منفی دارند، زیرا او در یک سال پس از روی کار آمدن او موفق نبوده است.

بایدن در شعارهای تبلیغاتی خود مدعی شد که در مقابله و کنترل ویروس کرونا بسیار موفق‌تر از دولت ترامپ بوده است که محقق نشد و همچنین رکورد بیش از یک میلیون عفونت روزانه و چندین هزار مرگ را به ثبت رساند. به دلیل بیماری عروق کرونر قلب، این مدت بسیار طولانی تر از دوره ریاست جمهوری ترامپ است.

بر این اساس، بایدن به وعده خود برای مهار بیماری عروق کرونر قلب عمل نکرده است، اگرچه مشکل اصلی افول ایالات متحده مشکلات ریشه ای و سوء مدیریت است، بنابراین فرقی نمی کند ترامپ، بایدن یا هر شخص دیگری رئیس جمهور شود.

قبل از ورود به کاخ سفید در ماه‌های آینده، دولت بایدن با توجه به تأثیر اقتصادی همه‌گیری تاج، تلاش کرد چندین پروژه بزرگ را اجرا کند و کارهای جدی‌تری انجام دهد.

البته اجرای این پروژه ها مستلزم قانون گذاری و تصویب کنگره بود، اما نه تنها جمهوری خواهان، بلکه سناتورهای دموکرات مانند جو منچانگ او را همراهی نکردند و به همین دلیل رئیس جمهور به شدت درگیر سیاست داخلی بود و پروژه هایش با شکست مواجه شد.

سابقه سیاست خارجی بایدن چقدر است؟

پشت: در عرصه سیاست خارجی می توان به شرم بزرگ، رسوا و بی سابقه خروج آمریکایی ها از افغانستان اشاره کرد.

از سوی دیگر، نتیجه شکست تداوم سیاست ترامپ در قبال ایران، چین و روسیه از سوی بایدن، منجر به تقویت روابط این سه کشور شد، هرچند که آمریکا شکست خورد.

در همه این تفاسیر باید گفت که بایدن در دوره یک ساله خود در بازارهای داخلی و خارجی موفقیت چندانی کسب نکرد و اکنون دولت او با مشکلات انبوهی مواجه است.

به همه اینها بایدن کهولت سن، ضعف جسمانی، کم حافظه و شکاف های زیاد بایدن را اضافه کرد، بنابراین بررسی ها نشان می دهد که او و دولتش تردیدهای جدی دارند.

چرا آمریکایی ها نگران تعمیق روابط ایران، چین و روسیه هستند؟

پشت: تعمیق روابط ایران، چین و روسیه یکی از دغدغه های اصلی آمریکا در خاورمیانه است، اما با توجه به قدرت نرم و سخت این سه کشور، آنها باید نگران این موضوع باشند.

ایران علاوه بر قدرت چین و روسیه در ابعاد و عرصه های مختلف، کشوری قدرتمند و تأثیرگذار به ویژه در حوزه قدرت نرم در سطح منطقه و بین المللی است و نفوذ زیادی دارد.

حقیقت این است که ایران، چین و روسیه در زمینه های مختلف با آمریکا تجربه کسب کرده اند، مثلا جمهوری اسلامی ایران با خروج آمریکا از برجام تجربه کسب کرده است و چین و روسیه تجربه کرده اند. تجربه با آمریکایی ها در زمینه های مختلف.

به این ترتیب سه کشور قدرتمند و تأثیرگذار با استفاده از تجربیات به دست آمده، راهبرد اساسی را برای ایجاد اتحاد، هم افزایی و اتحاد با یکدیگر دنبال می کنند.

رزمایش های نظامی مشترک، توافقنامه شانگهای و سایر توافقات سه جانبه برای وحدت بیشتر و البته ارتقای منافع ملی ایران، چین و روسیه در حال انجام است.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید