نگاه متوالی مانع از گسترش فرهنگ در ورزش می شود/ 20 هزار بلیت برای جام جهانی ایران داریم


ساعت: 12:20
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877787

مشکلات تا روشن شدن تکلیف مدیریت ورزش ادامه خواهد داشت

معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: تا روشن شدن تکلیف مدیریت ورزش برخی مشکلات پابرجاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون فرهنگی و توسعه ورزش های همگانی وزارت ورزش و جوانان مهمان جلسه کارگروه ورزش موتلفه اسلامی بود. در این جلسه که در سالن اجتماعات شهید بهشتی دفتر مطالعات احزاب برگزار شد ابتدا محمدرضا تهرانی رئیس کارگروه ورزش به مشکلات و چالش های موجود در ورزش و لزوم تلاش مضاعف برای گسترش بومی اشاره کرد. فرهنگ سازی و آشنایی بهتر ورزشکاران با هنجارهای عمومی جامعه تاکید کرد.

وی همچنین به اهداف تشکیل کارگروه ورزش در حزب موتلفه اسلامی اشاره کرد و این اقدام را در راستای احترام به مقوله فرهنگ و ورزش و لزوم اشاعه این مهم در بین آحاد جامعه دانست.

همچنین تعدادی از اعضای کارگروه از جمله آقایان امیر سعید وکیل، غلامحسین زمان آبادی، حجت الاسلام صانعی، غلامحسین کریمی، سعید میرزاشفی، محمد مشهدی آقایی، محمدرضا نصراله زاده، محمدزادی صدیمی و صدیمی و سئوالات مدعوین مطرح شدند. در این جلسه و در عین حال پیشنهاداتی برای توسعه فرهنگ، اهمیت ورزش همگانی و لزوم گسترش این مهم در جامعه ارائه شد.

در این جلسه و پیش از سخنان معاون فرهنگی و توسعه ورزش های همگانی وزارت ورزش و جوانان، علی خلیلی مدیرکل ورزش همگانی با تاکید مجدد بر نگرانی اعضای کارگروه ورزش گفت: : کارمندان جامعه ورزش همه این موارد را از نزدیک لمس می کنیم.

وی ادامه داد: مسائل فرهنگی و توسعه ورزش همگانی تنها به وزارت ورزش محدود نمی شود، بلکه نهادها، وزارتخانه ها و ارگان های مختلف دیگری که با مقوله ورزش سروکار دارند نیز انسجام و مشارکت بیشتر بین این مجموعه ها را می طلبد. وی ادامه داد: واقعیت این است که در ساختار اداری ما موضوع فرهنگ کوچک دیده می شود، از طرفی انتظار همکاری و هماهنگی بین ادارات ورزشی دستگاه های مختلف نمی رود و دقت کنید، راه سختی برای حل مشکلات فرهنگی وجود دارد. ورزش اما ناامید نیستیم و تلاش می کنیم قدم به قدم در جهت گسترش فرهنگ در ورزش پیش برویم.

سینا کلهر آخرین سخنران این نشست بود که انتقادات و تخصص اعضای کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: به عبارتی نگاه نتیجه گرا مانع اصلی بی توجهی فدراسیون ها به فرهنگ است، این نگاه. کم و بیش مانع توسعه ورزش همگانی می شود که باید مکانیزمی برای آن اندیشید.

وی افزود: زمانی که کسب مدال مهمترین دغدغه فدراسیون ها و ورزشکاران است و رسیدن به سکوی قهرمانی را به هر قیمتی توجیه می کنند، طبیعی است که سایر مسائل از جمله مسائل فرهنگی نادیده گرفته شود. تلاش ما این است که نگاه موجود را تغییر دهیم. بدیهی است با توجه به اینکه در گذشته کاری انجام نشده است، تغییر دیدگاه موجود کار آسانی نیست. در 8 ماه گذشته با همه روسای فدراسیون ها جلساتی داشته ایم. اهمیت موضوع فرهنگی و لزوم توجه به این موضوع را یادآوری کردم و موضوع را جدی گرفتم، با همه این اوصاف مشکلاتی دست و پای ما را بست تا اظهار نظر کنیم. مهم ترین موضوعی که در اساسنامه جدید فدراسیون ها به آن پرداخته نشده، واگذاری مدیریت به وزارت ورزش است. تا زمانی که این موضوع روشن نشود، نه تنها مسائل فرهنگی، بلکه مسائل فنی و اداری نیز مشکل خواهد بود.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش های همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش به عنوان نهاد بالادستی و متولی ورزش باید از اختیارات کافی برخوردار باشد. متاسفانه قانونگذار توجه لازم را به این موضوع نداشته است و هر وزیر ورزش و جوانان با چنین عواقبی مواجه خواهد شد. از طرفی قاطعانه می گویم که وزارت ورزش یکی از ضعیف ترین پرداخت های مالی را در بین وزارتخانه ها دارد. با یک برآورد ساده این وزارتخانه باید 60 هزار میلیارد بودجه داشته باشد در حالی که در حال حاضر حدود 6 هزار میلیارد داریم. با این کسری بودجه با توجه به اولویت ها مسائل فرهنگی و حتی ورزش همگانی با مشکل مالی مواجه خواهد شد.

کلهر خاطرنشان کرد: علیرغم همه این مشکلات بر سر راه خود ایستاده ایم و تلاش می کنیم موضوع فرهنگ سازی در ورزش را درست کنیم. تاکید می کنم صداوسیما، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و شهرداری ها نیز باید در عرصه فرهنگی و توسعه ورزش همگانی به ما کمک کنند. اما تلاش من برای برگزاری نشست مشترک با کارکنان این ارگان ها نتیجه ای نداشت. وقتی سالانه 270 تریلیون تن فولاد صرف درمان می کنیم و تنها 6 تریلیون آن را بودجه ورزشی در نظر می گیریم، حل مشکلات ورزش همگانی در جامعه سخت می شود.

معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در پایان به بیان جام جهانی پرداخت و گفت: در خصوص جام جهانی و حضور فرهنگی کشورمان و تماشاگران در قطر اقدامات لازم برای تهیه 20 هزار بلیت و رایزنی انجام شده است. مسئولان ورزشی لازم قطری فرهنگی وجود دارد که امیدوارم بتوانم با آن به توافق نهایی برسم. همچنین تمهیدات لازم برای انتقال تماشاگران کشورمان برای حضور در جام جهانی قطر اندیشیده شد و با جدیت در تلاش هستیم تا با کمترین هزینه، فوتبالدوستان ایرانی را به قطر اعزام کنیم.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید