نگاه ها به دوحه دوخته شده است

نگاه ها به دوحه دوخته شده است

روز جدید پیش از این، انریکه مورا در سفر به تهران در اواسط ماه مه تعهد کلیدی برای از سرگیری مذاکرات را داده بود، اما از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. بورل اکنون از موضع سیاسی خود برای پیشرفت در مذاکرات استفاده می کند. با این حال، یک موضوع مهم حل نشده باقی مانده است: ایران خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه سپاه پاسداران است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان سفر به تهران و دیدار با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که مذاکرات پرنوسان درباره توافق هسته ای با ایران باید طی چند روز آینده از سر گرفته شود. بورل گفت که از واشنگتن و تهران به خاطر حسن نیت آنها تشکر می کند، اما همچنین خاطرنشان کرد که اکنون باید تصمیمات سیاسی در هر دو پایتخت اتخاذ شود. با این حال، دیپلمات های سایر کشورهای عضو از خروج از بن بست احتیاط کردند. بورل در تهران گفت: «او هنوز نمی داند که آیا دو کشور می توانند بر مشکلات سیاسی خود غلبه کنند یا خیر.

رهبران فدرال گفتند سران کشورهایی که برای اجلاس G7 گرد هم آمده بودند در مورد این موضوع بحث خواهند کرد. در این بیانیه آمده است: «ما در حال حاضر در حال افزایش فعالیت دیپلماتیک با ایران هستیم. این وضعیت نیاز به بحث دارد و ما درباره آن بحث خواهیم کرد.

پیش از این، انریکه مورا در جریان سفر به تهران در اواسط ماه مه متعهد جدی به از سرگیری مذاکرات شده بود، اما از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. بورل اکنون از موضع سیاسی خود برای پیشرفت در مذاکرات استفاده می کند. با این حال، یک موضوع مهم حل نشده باقی مانده است: ایران خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه سپاه پاسداران است.

این تحریم ها به دلیل حمایت سپاه پاسداران از سازمان های تروریستی اعمال شد. جو بایدن از لغو تحریم ها به طور کلی امتناع می ورزد زیرا ایران حتی از بحث در مورد سیاست منطقه ای خود که بسیاری از کشورها آن را یک تهدید می بینند یا برنامه موشکی خود امتناع می ورزد.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اطمینان داد که کشورش خواهان ادامه مذاکرات است. اما او همچنین در تلویزیون دولتی تاکید کرد که تحریم ها باید برداشته شود. مذاکره کنندگان ایران و آمریکا اکنون آماده اند تا راه حلی را در مذاکرات غیرمستقیم در منطقه خلیج فارس جستجو کنند.

معلوم نیست این بار می توان به موفقیت دست یافت یا خیر. بورل با رابرت مالی به توافق رسیده بود، اما تاکنون هیچ نشانه ای از نزدیکی بین دو کشور یا امتیاز خاصی دیده نشده است. متن توافق شده آماده بازگشت به توافق هسته ای 2015 در اواسط ماه مارس است و مذاکرات از آن زمان به دلیل اختلاف نظر بر سر تحریم ها علیه سپاه پاسداران متوقف شده است.

طرفداران تندرو در تهران دیگر بازگشت به توافق را کاملا ضروری نمی دانند، زیرا ایران به دلیل قیمت بالای انرژی از فروش نفت به چین پول خوبی به دست می آورد. با این حال، جمهوری اسلامی در صورت لغو تحریم‌ها، به‌ویژه از سوی اتحادیه اروپا، می‌تواند بیش از دو برابر نفتی که در حال حاضر به چین صادر می‌کند، در بازار جهانی با قیمت‌های بسیار بالاتر بفروشد. اما در تهران، تنها تعداد انگشت شماری از افراط گرایان در اردوگاه از این سیاست حمایت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید