نیاز به ترمیم بافت های فرسوده/ زمانی که یک تهدید می تواند به فرصت تبدیل شود


ساعت: 14:55
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920323

بافت های فرسوده امروزه به عنوان چالشی تلقی می شوند که جان مردم را تهدید می کند، بنابراین ساماندهی و مرمت آنها ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، امروزه پارچه های فرسوده به عنوان چالشی تلقی می شوند که جان مردم را تهدید می کند، بنابراین نیاز به ساماندهی و مرمت دارند.

در آسیاب های امروزی باید در هر شغلی جوانب کار در نظر گرفته شود و در صورت لزوم واحدهای قدیمی حذف و واحدهای جدید با استانداردهای بالا ساخته شوند.

امروز در شرایطی هستیم که با توجه به رشد جمعیت باید به مقوله مسکن و همچنین معضل بافت های فرسوده که تبدیل به چالشی شده است که جان مردم را تهدید می کند، توجه جدی شود.

مشکل بافت های فرسوده مشکل مهمی است که با توجه به حوادث تلخ رخ داده و همچنین عدم ساخت مسکن های ضروری در سال های اخیر، توجه ویژه ای را می طلبد.


29 درصد جمعیت عیلام در بافت فرسوده خوب

سعید هژبری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: بافت های فرسوده به عنوان یک خطر نیازمند توجه ویژه است و این موضوع در سکونتگاه های غیررسمی دیده نمی شود.

وی افزود: هزار و 633 هکتار بافت فرسوده شناسایی شده و 29 درصد جمعیت استان در این مناطق زندگی می کنند و شهرستان ایلام نیز 21 درصد فرسوده دارد.

حیدری ادامه داد: ساخت 32 هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن سهمیه استان ایلام است و در این طرح قرار است 4 هزار و 296 واحد فرسوده در مدت چهار سال نوسازی شود.

وی با بیان اینکه احیای پارچه های فرسوده یک ضرورت مهم است، تاکید کرد: مقوله پارچه های فرسوده موضوع مهمی است که باید برای پیشگیری از حوادث دنبال شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام خاطرنشان کرد: در بازسازی و ساخت و سازهای جدید باید ضوابط مهندسی رعایت شود.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: در بازسازی بافت های فرسوده و بافت های جدید باید الزامات مهندسی ایمنی بازنگری و رعایت شود.

وی افزود: متأسفانه کم توجهی به ساخت و ساز مسکن در گذشته باعث شده تا شاهد حوادث تلخی در حوزه بافت های فرسوده باشیم و لازم است در حوزه ساخت و سازهای جدید با دقت پیگیری شود تا شاهد سازه های با کیفیت باشیم.

وی با بیان اینکه در ساخت و سازهای جدید متولیان شهری وظیفه سنگینی دارند، تاکید کرد: ماهانه یک یا دو حادثه در ساختمان های نوساز رخ می دهد که نشان از عدم رعایت اخلاق و تعهد مهندسی دارد.

وی از رسانه ها خواست تا بر ایجاد آگاهی در مورد امنیت ساختمان ها تمرکز کنند و از مردم تقاضای ساختمان های ایمن را از ناظران و ادارات مربوطه داشته باشند.

d05ac059 0785 4a60 899d 8a2dd7b28773 خبر خاکستری


33 درصد جمعیت شهری کشور در بافت فرسوده هستند

«علی محمدی» کارشناس حوزه ساخت و ساز مسکن در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: بر اساس بررسی های ستاد ملی نوسازی شهری کشور تعداد 6 میلیون و 56 هزار خانوار در کشور وجود دارد. که جمعیتی معادل 21 میلیون و 424 هزار نفر را شامل می شود، در بافت های شهری ناکارآمد اعم از بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی، بافت های تاریخی و … زندگی می کنند. این عدد برابر با 33 درصد از جمعیت شهری کشور است.

وی افزود: بر اساس برآورد پژوهشکده ها، 5 میلیون و 786 هزار واحد مسکونی در بافت های ناکارآمد شهری کشور وجود دارد که از این تعداد 2 میلیون و 700 هزار واحد نیاز به نوسازی فوری دارند.

محمدی همچنین گفت: برآوردها نشان می دهد در صورت نوسازی این واحدها تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در این مناطق به 8.7 میلیون واحد می رسد. به عبارت دیگر، با نوسازی آن 2.7 میلیون واحد ناکارآمد؛ حدود 5 میلیون و 117 هزار واحد مازاد به موجودی مسکن کشور اضافه می شود.

موضوع دمشق های فرسوده مقوله مهمی است که در برنامه ریزی ساخت و سازهای مسکونی با کیفیت باید در دستور کار قرار گیرد.

لازم به ذکر است که 33 درصد از جمعیت شهری کشور در بافت های فرسوده زندگی می کنند

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید