مهاجرت؛ شبی با دو تیغ فرصت و تهدید / شهرهای مهاجر در حاشیه یک بافت فرهنگی و قومی در حال انفجار

ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793577

موضوع ساماندهی مهاجرین در سفر اخیر رئیس جمهور به یزد مطرح شد. ظرفیتی که هم می تواند تهدید باشد و هم فرصت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا، مهاجرت و مهاجرت به عنوان مقوله های اجتماعی هر جامعه تلقی می شود که در کنار آن می توان مزایا و معایب بسیاری را مطرح کرد.

در گذشته مهاجرت برای یافتن غذای بیشتر و محیط زندگی بهتر بود و گاهی افراد جوامع به دلیل قحطی یا جنگ مجبور به مهاجرت می شدند، اما زمان می گذرد و دلایل مهاجرت تغییر می کند و مشکلاتی مانند ادامه تحصیل، وضعیت شغلی و … درآمدهای ارزی و سرمایه گذاری راه را برای مهاجرت هموار کرد.

ایران با توجه به شرایط عالی در همه زمینه ها از جمله امنیت، اشتغال، مسکن و مهاجرت آسان، گزینه مناسبی برای مهاجرت مردم کشورهای همسایه به ویژه برای مردم افغانستان است که به دلیل جنگ، ناامنی و بی ثباتی سیاسی در سال های اخیر با وجود همه مشکلات به وطن خود فرار کنند.

در سال‌های اخیر به دلیل برخی ارتباطات زبانی و نوع دوستی مردم ایران و سیاست‌های کلان کشور در مرزهای کشور، ورود اتباع خارجی به‌ویژه اتباع افغانستانی پس از روی کارآمدن نظام سیاسی جدید مؤثر در افغانستان، جریان عظیمی کشف شده است. مهاجرت به ایران آثار مخرب آن سال ها کشور را فراگرفته است.

040a0959 5a92 45ed ae39 7200180fb188 خبر خاکستری

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان یزد به موضوع مهاجرت اشاره کرد و گفت: «مسئله مهاجرانی که آمار بالایی در یزد دارند مشکل ساز شده و آمار هم مهم است. تبدیل شده و نیازمند سازمان و سازوکاری است که به همه مشکلات مهاجران رسیدگی کند و مطابق با سیاست کشور پیش برود.»

این اظهارات رئیس جمهور نشان می دهد که یکی از موضوعات مهم استان یزد در دو دهه اخیر، پدیده مهاجرت اتباع خارجی به این استان است، موضوعی که در سال های اخیر شدت گرفته و به دغدغه مسئولان و مسئولان تبدیل شده است. ساکنین در یزد. که می توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

ورود اتباع خارجی به یزد از نظر آماری

بر اساس سرشماری سال 1395 حدود 1.7 میلیون مهاجر خارجی وارد ایران شده اند که 2.2 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهد.

از این تعداد، بیش از یک میلیون و 580 هزار نفر یا 90 درصد از کل مهاجران خارجی در ایران را مهاجران افغانستانی تشکیل می دادند و بیش از 52 هزار نفر معادل 3.26 درصد از کل مهاجران افغانستانی را مهاجران تشکیل می دادند. ایران وارد استان یزد شده است.

50965c5d 722b 4dfa b45a fa368c7df760 خبر خاکستری

بر اساس سرشماری سال 1395 تعداد مهاجران عراقی ورودی به استان یزد 1712 نفر است و 94 نفر از کشورهای دیگر به یزد مهاجرت کرده اند که به طور حتم در سال های اخیر با توجه به حجم مهاجرت این تعداد افزایش یافته است.

حضور مهاجران خارجی در استان یزد چالش هایی از جمله تقابل فرهنگی اجتماعی اتباع داخلی و خارجی، ورود اتباع غیرقانونی افغان به کشور و عدم امکان شمارش و دسترسی به اطلاعات آنها، افزایش تدریجی مطالبات به ویژه فرهنگی را به همراه دارد. الزامات. . ، تابعیت و تحصیلات مهاجران، کمبود یا کمبود اطلاعات دقیق در مورد وضعیت تأهل و ساختار جمعیتی اتباع خارجی وجود دارد.

072ba8cb 10ab 48ab 91a5 223632428efc خبر خاکستری

مهاجرت؛ بافت فرهنگی و قومی یزد تغییر کرده است

متأسفانه در سال‌های اخیر علی‌رغم همه هشدارهای رسانه‌ای، اقدامات مناسبی انجام نشده و این امر لطمات زیادی به شهر جهانی یزد وارد کرده است.

متأسفانه به دلیل مهاجرت به یزد در سال های اخیر، بافت فرهنگی و قومی یزد در حال تغییر است، به گونه ای که فعالیت های فرهنگی در حاشیه شهرها و مهاجران این شهر مغفول مانده است که در صورت ادامه همین روند در آینده نزدیک. در آینده به همان اندازه که اکنون نشانه هایی از آن وجود دارد، چالش های جنایی وجود دارد!

98265a10 ac41 4e7c a2ea b7ccb24f7a01 خبر خاکستری

مهاجرت یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن در یزد است

مرتضی شایق رئیس کمیسیون شهروندی شورای شهر یزدرسا در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: یزد تبدیل به شهر مهاجرپذیر شده و به دلیل وجود کارخانجات صنعتی و شرکت های خدماتی اکثر مردم از شهرها و استان های دیگر برای کار به یزد می آیند و همه اینها. کارگران یا باید خانه اجاره کنند یا خانه بسازند و وقتی تقاضا برای مسکن در یزد زیاد شود و عرضه کم شود، قیمت ها بالا می رود.

وی گفت: از سوی دیگر شهر یزد طرح تفصیلی دارد که در آن محدوده شهر و حومه مشخص است. بیگانه. مهاجران می فروشند و هیچ نظارتی وجود ندارد.

شایق با اشاره به سکونتگاه های غیررسمی در یزد گفت: افزایش قیمت زمین، کوچک شدن واحدهای مسکونی و سکونت در خانه های کوچک و زیرزمینی عواقب خوبی ندارد و امیدواریم اقدامات اساسی برای کنترل و نظارت بر قیمت مسکن در یزد انجام شود. .

094fdd1c c10c 4b7a 89af 474b5d118f11 خبر خاکستری

مهاجرت و افزایش کودک آزاری در یزد

محمدعلی اتابش در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به دلایل افزایش کودک آزاری در استان یزد گفت: بیشترین علت کودک آزاری در استان مربوط به والدین وابسته یا والدینی است که نصیحت یا اجبار می کنند. فرزندشان معتاد شود یا مواد مخدر تهیه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد افزود: بیش از 60 درصد افرادی که برای کودک آزاری تماس می گیرند را مهاجران و غیر ساکنان استان یزد تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه استان یزد سومین استان مهاجرپذیر کشور است، گفت: علاوه بر تبعات اقتصادی این مهاجرت ها، آسیب های ناشی از مهاجرت را در دعاوی استانی نیز می توان دید و استراتژی مشخصی برای مهاجرت در کشور نداریم و در کشور راهبردی نداریم. هیچ برنامه ای برای هدف قرار دادن مهاجرت وجود ندارد.”

اتابش خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در حوزه قاچاق اتباع بیگانه در استان یزد است و قضات در دستگاه قضایی با خلأهای قانونی مواجه هستند و قوانین موجود مانع از استفاده اتباع بیگانه نمی شود.

فرصت های شغلی برای زنان مهاجر

علوی راد، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت و گو با یزدرسا گفت: از محل کار تنها 1.3 درصد از جمعیت غیرفعال مهاجر استان یزد دارای درآمد بیکار هستند.

علوی راد افزود: همچنین نرخ بیکاری مهاجران در استان یزد در بازه زمانی 95-1390 11.4 درصد و این درصد برای افراد غیرمهاجر (یزیدی های واقعی) 12.2 درصد بوده است.

df1ad662 bd80 479e a10e 329ad3b8f931 خبر خاکستری

وی گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار، تنها 1.38 درصد از جمعیت غیرفعال مهاجران استان یزد میزبان هستند و این سهم از کل مهاجران کشور 4.46 درصد است. علاوه بر این، سهم زنان خانه دار از کل جمعیت غیرفعال یزدی های اصلی 49.9 درصد است.

وی با اشاره به موفقیت نسبی زنان مهاجر گفت: در واقع زنان مهاجر روستایی به طور قابل توجهی فرصت های شغلی بیشتری در روستا داشته اند و از محل کار درآمد کسب می کنند.

با وجود همه مشکلات و آسیب هایی که امروزه گریبانگیر استان یزد به دلیل مهاجرت شده است، راهکارهایی برای غلبه بر چالش ها و ساماندهی معضل مهاجران وجود دارد که در برخی موارد حتی ممکن است این چالش ها به فرصت تبدیل شود.

ساماندهی و آموزش مهاجران خارجی ورودی به استان و همچنین استفاده از ظرفیت علمی و کاری مهاجران تحصیل کرده، تلاش برای شناسایی و ثبت اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعاتی برای اتباع خارجی، ارائه آموزش های فرهنگی و مهارت آموزی نیازهای استان، پذیرش تدریجی اعطای تابعیت به شهروندان پس از طی مراحل آموزشی و آموزشی، تاکید بر رفتار انسانی تر با شهروندان و ارائه خدمات بیشتر به آنها از جمله اقداماتی است که می توان در خصوص موضوع اتباع خارجی در راید انجام داد.

اما تاکید رئیس جمهور بر ایجاد سازمان مهاجرین کشور را نیز نباید نادیده گرفت چرا که تمامی موارد ذکر شده در این گزارش در قالب یک سازمان تشکیلاتی قابل حل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید