هاآرتص: آمریکا احتمالا تا انتخابات نوامبر به مذاکرات پایان نخواهد داد

هاآرتص: آمریکا احتمالا تا انتخابات نوامبر به مذاکرات پایان نخواهد داد

روز جدید روزنامه اسرائیلی هاآرتص: اکثر مقامات آگاه معتقدند که این دور از مذاکرات هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت/ دیپلمات های اروپایی می گویند تعیین ضرب الاجل بیهوده است/ تنها پیشرفت چشمگیر در برنامه هسته ای ایران که هر توافقی را بی معنا می کند، قدرت های غربی میز مذاکره را ترک خواهند کرد/ ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به بمب اتمی نزدیک شده است

جاناتان لیز در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: روز پنجشنبه، اسرائیل با وحشت شاهد از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های غربی در وین بود. گفت‌وگو پس از گفت‌وگو و نشست پس از نشست ادامه دارد و ایران به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، اما غرب از پایان دادن به مذاکرات و اعلام ضرب‌الاجل خودداری می‌کند.

در ادامه این مقاله آمده است: دور کنونی مذاکرات مانند دورهای گذشته هیچ گونه خوشبینی در آمریکا و سایر کشورها ایجاد نکرده است و اکثر مقامات آگاه بر این باورند که این دور هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت. نتایج نیز: ایران موضع خود را در اپوزیسیون حفظ می کند. با توافق با غرب تغییر نمی کند… علاوه بر این، تصمیم گیرندگان از جمله رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، سران ارشد سپاه و کمیسیون انرژی اتمی به آمریکایی ها و غرب اعتماد ندارند.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه ایران و شورای امنیت ملی آن کسانی هستند که برای پیشرفت و امضای توافق هسته ای تلاش می کنند و گفتمان ایران را در اتریش پیش می برند. رابرت مالی، رئیس هیئت آمریکایی، نسبت به دور کنونی مذاکرات ابراز بدبینی کرد و گفت: ارزیابی محافظه کارانه این است که دور کنونی مذاکرات به سرعت پایان خواهد یافت. نمایندگان اروپایی نیز هیئت های نسبتاً سطح پایینی را به مذاکرات فرستادند.

سوال اصلی در دور کنونی مذاکرات این است که آیا ایران همچنان بر پایان دادن به تحقیقات درباره نقض‌های قبلی توافق پافشاری می‌کند و آیا غرب برای حفظ گفت‌وگو بین دو کشور امتیازاتی به ایران خواهد داد؟ مقامات اسرائیلی احتمال بسته شدن پرونده‌ها علیه تخلفات را دست‌کم می‌گیرند.

بعید است که ایالات متحده به مذاکرات قبل از انتخابات میان دوره ای در نوامبر پایان دهد. برخی از مقامات اسرائیلی می گویند تنها پیشرفت قابل توجه در برنامه هسته ای ایران، که هرگونه توافقی را بی معنا می کند، باعث می شود قدرت های غربی از میز مذاکره دور شوند. در همین حال، دیپلمات‌های اروپایی درگیر در این مذاکرات گفتند در حال حاضر تعیین ضرب‌الاجل فایده‌ای ندارد.

یکی از دیپلمات‌های غربی می‌گوید تاریخ به ما آموخته است که بهتر است ایران را پای میز مذاکره نگه داریم و مراقب اقدامات خود باشیم تا آزادانه و خارج از چارچوب دیپلماتیک.

پس از خروج آمریکا از توافق، ایرانی ها تنها تلاش خود را برای تکمیل برنامه هسته ای افزایش دادند. این دیپلمات می گوید که آنها غنی سازی اورانیوم را افزایش داده اند، دانش خود را در این زمینه ارتقا داده اند و اکنون بیش از هر زمان دیگری به بمب نزدیک شده اند. وی افزود: جهان بدون توافق نمی تواند ایران را متوقف کند و بنابراین کانال دیپلماتیک اکنون این شانس را دارد که برنامه را به تعویق بیندازد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در آستانه مذاکرات مجدد، حمایت خود را از توافق اعلام کرد. اما در مصاحبه ای با روزنامه لبنانی لوران لاجور، وی به صراحت اعلام کرد که تمدید توافق صلح در خاورمیانه را تضمین نمی کند. وی گفت: چه توافقی حاصل شود و چه نشود، به هر حال باید برای تقویت امنیت و ثبات منطقه اقدام کنیم.توافق 2015 مانع از افزایش تنش در منطقه نشد، توافق جدید رفع نخواهد کرد. آن هم .

دیدگاهتان را بنویسید