هارمونی با مهمانی از «تل آویو»!

هارمونی با مهمانی از «تل آویو»!

محبوب اما

چهار پنج سال پیش، زمانی که جلیقه زردها در خیابان های پاریس آشوب می کردند، یکی از کاربران ایرانی به شوخی در توییتر نوشت: «ما مدیون فرانسه امام خمینی هستیم!» این توییت طنز بود. اما واقعیت این است که فرانسه با تحولات ایران ارتباط قابل بررسی دارد تا جایی که پشتوانه پایدار انقلاب‌هایی است که در قرن اخیر در ایران رخ داده است!

انقلاب کبیر فرانسه الگوی بسیاری از انقلاب‌های جهان به‌ویژه انقلاب مشروطیت در ایران است که اولین انقلاب دموکراتیک در آسیا بود. نقش انقلاب فرانسه در انقلاب مشروطیت ایران به حدی است که کتاب ها و پایان نامه های زیادی در این باره نوشته شده است. مثلاً کتاب «انقلاب مشروطه ایران و انقلاب کبیر فرانسه» از همین کتاب است که به بررسی تطبیقی ​​این دو انقلاب می پردازد.

جدای از تأثیر انقلاب فرانسه بر ایران، فرانسوی ها همیشه در دربار ایران حضور داشته اند. هم با سفر سفرا و هم چهره هایی چون «ژان اتین ژوستین اشنایدر» پزشک فرانسوی مظفرالدین شاه که بعدها در اسناد تاریخی از او به عنوان پزشک جاسوس فرانسوی در دربار ایران یاد شده است.

Giskardsten و ممنون که کوتاه بود

در انقلاب 1957، فرانسوی ها نقش مؤثری داشتند. آیت الله خمینی از آن خلبان فرانسوی که عکسش روی پله های هواپیمای رهبر انقلاب ایران جاودانه شد تا والری ژیسکاردستن، رئیس جمهور وقت فرانسه، در دوران ریاست جمهوری اش، از عراق به فرانسه رفت و پاریس به دیگ ذوب اسلامگرایان تبدیل شد. و روشنفکران ضد پهلوی.

ابراهیم یزدی در خاطرات خود می نویسد که پس از اینکه وزیر امور خارجه فرانسه از قطب زاده خواست برای آنها توضیح دهد که در صورت پیروزی آیت الله خمینی چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت، گیسکاردستان، رئیس جمهور وقت فرانسه، همکاران غربی خود را در کنفرانس گوادلوپ متقاعد کرد که شاه باید رفتن

دستان می گوید با توجه به این که در آن زمان در میانه جنگ سرد بین بلوک غرب و شرق بود: «اگر شاه بماند، ایران دچار جنگ داخلی می شود و افراد زیادی کشته می شوند و کمونیست ها نفوذ زیادی پیدا می کنند. . یزدی در جای دیگری از کتاب خود می نویسد: «بخش آخر پاسخ آقای خمینی به نماینده ژیسکاردستین حاوی تشکر از رئیس جمهور فرانسه به خاطر موضعی است که در کنفرانس گوادلوپ علیه حمایت کارتر از شاه اتخاذ کرد.

این کشور با بررسی نقش فرانسه در مقاطع زمانی مختلف در ایران، اکنون به دنبال رویارویی با ایران است و سعی در انزوای ایران و حذف آن از اقتصاد جهانی و منطقه ای دارد.

اما این سپاسگزاری دیری نپایید و موضع فرانسه و ایران نسبت به یکدیگر خصمانه شد. بسیاری از وابستگان دربار پهلوی به فرانسه پناه بردند. مجاهدین پس از اشرف در عراق در فرانسه مستقر شدند و امروز امانوئل مکرون رئیس جمهور فعلی فرانسه در دیدار با دشمن شماره یک ایران یعنی بنیامین نتانیاهو ایران را به شدت تهدید می کند.

همگرایی بسیاری از اسرائیل و فرانسه در مورد ایران

در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در ایران، فرانسه یکی از کشورهای غربی بود که بیشترین تلاش را برای ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و اجرای تحریم های این شورا علیه ایران انجام داد. وقتی نوبت به برجام رسید، او در قالبی صلح‌طلبانه پای میز مذاکره نشست و پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، او نیز به عنوان میانجی ظاهر شد که تلاش زیادی برای احیای برجام و احیای حقوق از دست رفته ایران داشت.

با اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته ای خود، موضع فرانسه به کلی تغییر کرده است. به خصوص در ماه‌های اخیر، با اعتراض‌هایی که در ایران رخ داده و اتهامات سایر کشورها در مورد جنگ اوکراین و روسیه علیه ایران، فرانسه لحن تندتری را علیه ایران در پیش گرفته است.

رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه در پاریس میزبان نخست وزیر اسرائیل بود. این اولین دیدار مکرون با نتانیاهو از زمان بازگشت وی به قدرت در اسرائیل بود. بنیامین پیش از دیدار با ماکرون تاکید کرد که “تلاش های مشترک برای توقف تجاوزات ایران” و “جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای” محور اصلی این دیدار خواهد بود.

پس از این دیدار، نتانیاهو با خوشحالی اعلام کرد که نزدیکی زیادی بین اسرائیل و فرانسه در رابطه با تهدیدات ایران وجود دارد و مکرون نیز اعلام کرد که مایل است تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران ایران را بازنگری کند.

نخست وزیر اسرائیل افزود که تا چند سال پیش کشورش در ابراز نگرانی از خطر ایران تنها بود، اما اکنون نه تنها آمریکا، بلکه اروپا نیز همراه آن است.

جنگ در اوکراین مجموعه ای از توافقات با اسرائیل را تقویت کرد

ساعاتی بعد بیانیه ای از کاخ الیزه بیانیه نتانیاهو را تایید کرد. کاخ الیزه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مکرون در دیدار خود با نخست وزیر اسرائیل هشدار داده است که توسعه «سریع» برنامه هسته ای ایران عواقب جدی برای او خواهد داشت. بر اساس این بیانیه، مکرون همچنین یک سیاست «بسیار سخت» در قبال ایران را ضروری می‌داند و معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران «به سطح خطرناکی» پیش رفته است و ایران درگیر جنگ اوکراین شده است.

بیانیه دو روز پیش ترویکای اروپایی نیز در همین راستا است که در آن به گزارش آژانس در مورد پیکربندی آبشارهای سانتریفیوژهای مورد استفاده برای تولید اورانیوم با خلوص نزدیک به زرادخانه اشاره می کند.

پس از آن که نتانیاهو در پاریس اعلام کرد که روابط نزدیکی زیادی بین اسرائیل و فرانسه در مورد تهدیدات ایران وجود دارد. کاخ الیزه اعلام کرد مکرون در دیدار خود با نخست وزیر اسرائیل هشدار داده بود که توسعه “سریع” برنامه هسته ای ایران عواقب جدی برای او خواهد داشت.

رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل اخیراً به بندهای انقضای برجام (بندهایی که تا سال 2025 ادامه دارد و پس از آن برخی محدودیت‌های هسته‌ای ایران برداشته می‌شود) اشاره کرد و افزود: پروژه هسته‌ای ایران در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار دارد. آنها به اندازه کافی اورانیوم غنی شده برای بمب اتمی دارند.

البته این اظهارات جدید نیست، اما آنچه خبر از وضعیت جدید می دهد، توافقات و تفاهمات جدید با دولت جدید بنیامین نتانیاهو در اسرائیل است. جدای از موضوع هسته ای، جنگ اوکراین و اتهامات وارده به ایران، سلسله این توافقات را قوی تر از گذشته کرد.

سرمایه گذاری در عراق و لبنان برای قطع دست ایران

این کشور در بررسی نقش فرانسه در مقاطع زمانی مختلف در ایران، اکنون در پی رویارویی با ایران است و سعی در انزوای ایران و حذف آن از اقتصاد جهانی و منطقه ای دارد.

رئیس جمهور فرانسه با اعلام اینکه در نشست بغداد نقشه راه برای اجرای پروژه های مهم عمرانی در عراق ترسیم شده است، تاکید کرد: مطمئن هستم که مشکلات خاورمیانه تنها در صورتی حل می شود که بتوانیم چارچوبی پیدا کنیم. که باید شامل رایزنی باشد که توجه ایران را بر نفوذش در منطقه متمرکز کند.

فرانسه چنین برنامه هایی را نه تنها برای عراق، بلکه برای لبنان نیز تدارک دیده است. لبنان که اخیراً خبر «اهدای سوخت از سوی ایران» واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و ارتباط حزب‌الله در آن کشور با ایران بر کسی پوشیده نیست. اما سیاست ضد ایرانی مکرون شامل انزوای ایران از روابط با لبنان نیز می شود.

در عین حال کشورهای منطقه مانند قطر و عربستان بخشی از پازلی را که فرانسه برای ایران ترتیب داده است پر خواهند کرد. سرمایه‌گذاری‌های عظیم این کشورها در مقاصدی مانند عراق که قبلاً به ایران وابسته بودند، به‌ویژه در بخش انرژی، خلأ ایران را پر کرده و دستور کار فرانسه و همتایانش را پیش خواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید