آیا مجموعه هارمونی تبدیل به یک کلان شهر شهری می شود؟


ساعت: 14:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۰
کد خبر: 1889188

پس از انتشار فیلمی با موضوع وجود قنات در زیر مجموعه هارمونی شهرری و انتشار ادعاهای ضد و نقیض در مورد آن، تاکنون هیچ پاسخ نهایی از سوی مسئولان برای رسیدگی به این موضوع منتشر نشده است تا نگرانی مردم از تکرار این موضوع کاهش یابد. یک کلان شهر دیگر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز; انتشار ویدئویی در آخرین روز خرداد ماه امسال با موضوع وجود قنات در زیر مجموعه 360 واحدی هارمونی واقع در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرده است. بسیاری از ساکنان این مجموعه

پس از انتشار خبر خشک شدن قنات روستای ده خیر در بخش قلعه نو، برخی رسانه ها به نقش مجموعه هارمونی در منطقه سلمان فارسی شهرری که در ابتدای این قنات قرار دارد اشاره کردند. و مدعی شد که این مجموعه باعث ریزش قنات شده است

پس از گسترش اعتراضات مردمی، مسئولان شهر ری به همراه کارشناسان مربوطه از محل مورد نظر بازدید و مشکل را بررسی کردند.

e770cdec 582e 418b 82d7 6707c63ae86d خبر خاکستری


مجتمع مسکونی هارمونی دیگر یک کلان شهر نخواهد بود

فرماندار شهر ری در بازدید از محل مجتمع های مسکونی هارمونی با کارشناسان تعامل و جویای جزییات این موضوع از سازندگان شد.

وی همچنین پس از استماع سخنان فرماندار و اهالی ساختمان دستور بازرسی دقیق قنات توسط کارشناسان غیرنظامی را صادر کرد و به مردم اطمینان داد که حتی در صورت وجود خطر، اقدامات عاجل انجام خواهد شد و مجموعه کلان شهر هارمونی اقدام خواهد کرد. دیگر آنجا نباشد

زمانی دستور اکسپرس برای بررسی و پیگیری ساخت و ساز به واحدهای مربوطه صادر شد و مقرر شد در کمترین زمان ممکن این کار به پایان برسد.


تضمین امنیت سازه

حمید زمانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در گفت و گو با خبرنگار «تهران نیوز» گفت: بررسی های انجام شده در خصوص وجود قنات زیر مجموعه هارمونی نشان می دهد که هیچ خطری برای ساکنان وجود ندارد.

وی زمانی گفت: با حضور نمایندگان دادگستری در مجتمع هارمونی به ابعاد مختلف مشکل توجه شد و با تامین امنیت سازه، این پرونده تخلف و دستگیری نداشت.

فرماندار شهرستان ری خاطرنشان کرد: وجود قنات در زیر ساختمان های مسکونی شهر پدیده عجیبی نیست و بسیاری از مناطق شهر بر فراز قنات های قدیمی شهر ساخته شده است.

آیا مجموعه متروپل هارمونی تبدیل به مجموعه شهری می شود؟

46a6dd93 23c5 40d9 8999 36b78a8ca381 خبر خاکستری


قنات خطری برای مجموعه ندارد

نماینده گروه انبوه سازان شربیانی و مجری مجتمع هارمونی شهرری در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز، ساخت فیلمی درباره قنات را مغرضانه و موقعیت آن در نزدیکی مجموعه خواند.

شربیانی تاکید کرد: فردی که این فیلم را منتشر کرده است قبلا چندین شکایت نادرست در این خصوص داشته است اما ادعای وی از سوی مراجع ذیصلاح و کارشناسان مرتبط با قنات رد شد و طبق نظریات کارشناسان فاصله قنات تا ساختار ساختمان رعایت شد.

سازنده مجموعه هارمونی افزود: چند سالی است که در این قنات آب وجود ندارد و از کنار پروژه هارمونی گذشته و مجموعه را به خطر می اندازد.

وی گفت: تمامی ساختمان ها و بناها از منطقه ظاهر آباد تا بلوار سلمان فارسی بر روی این قنات 4 کیلومتری ساخته شده که تنها 150 متر آن در مجاورت پروژه هارمونی است و ریزش دیوار قنات امری طبیعی است و معمولاً اتفاق می افتد. در امتداد 4 کیلومتر.. با گذشت 3 سال از ساخت پروژه هارمونی، هیچگونه فرونشست و مشکلی در سازه و ساختمان هارمونی مشاهده نشده است.

آیا مجموعه متروپل هارمونی تبدیل به مجموعه شهری می شود؟

شربیانی تصریح کرد: با این اطمینان که با توجه به سوابق گذشته مجری پروژه و متعهد به تمامی مسئولیت های بر عهده گرفته می باشد، پیگیری مجدانه این امر را با حضور کارشناسان شهرداری و مراجع ذیربط آغاز نمود متعاقباً نتایج در کوتاه‌ترین زمان منتشر خواهد شد و به اطلاع ساکنین و همشهریان می‌رسانم، بازرسی‌های انجام شده و اقدامات لازم را به اطلاع می‌رسانم.


کدام ساختمان ها در معرض خطر هستند؟

علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی و از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جایی گفته است: این فیلم که در خیابان شهدای ایرانی در جنوبی ترین منطقه منطقه 20 فیلمبرداری شده است. در شهرری بسیار مهم بود. ما تخمین دقیقی از اندازه و وسعت انبساط سوراخ زیر ساختمانها نداریم، اما می دانیم که پتانسیل خطر وجود دارد و باید یک ارزیابی دقیق و فنی انجام شود. چون به نظر نمی رسد شانس تا کنون تصادفی ایجاد کرده باشد.»

به گفته وی، فیلم منتشر شده اندازه سوراخ را به خوبی نشان می دهد، اما انبساط آن را نشان نمی دهد. آیا باید زیر ساختمان ها قابل مشاهده باشد یا خیر؟ بنابراین باید نقشه برداری زیرزمینی انجام شود تا بدانیم ساختمان ها تا چه اندازه شامل می شوند و آیا مجموعه حفره ها و فرسایش ها امتداد دارد یا خیر؟

بیت اللهی معتقد است که اگر این منطقه به این صورت رها شود، خاک از پشت بام چاله ها می ریزد و آرام آرام به سطح می رسد قبل از ریزش ناگهانی. مدت زمان این فرآیند بستگی به نوع و چسبندگی خاک دارد، اگر چسبندگی ضعیف باشد خیلی سریع پخش می شود.

وی می افزاید: به خصوص با وجود اینکه ابعاد سوراخی که در فیلم می بینیم بسیار بزرگ و حتی بیشتر از ارتفاع حفر کننده چاه است، اما از نظر طول حداقل شش متر در فیلم قابل مشاهده است و نمی دانیم چقدر فاصله دارد. رفت و این سوراخ از نظر مکان. در خیابان شهدای شرکت ایرانیت نرسیده به سلمان فارسی واقع شده است و از این نظر حدود 30 متر از ساختمان ها فاصله دارد.


پایانی باز و خطرناک برای کلانشهر شهری

متأسفانه علیرغم همه پیگیری ها، تحقیقات و تلاش های کارشناسان، هیچ پاسخ قطعی و علمی از سوی هیچ مرجعی در خصوص مجتمع هارمونی شهرری منتشر نشده است که منجر به ایمن سازی یا تخلیه یا رفع نگرانی مردم و سناریوی کلان شهر شود. ری پایان باز و رها شده است.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید