هدف از مذاکرات وین لغو تحریم های غیرقانونی علیه ایران است

به گزارش گاردین، علی باقری کنی افزود: مذاکرات در وین بین ایران و سایر امضاکنندگان برجام به عنوان ابزاری برای تأیید این موضوع که لغو تحریم‌های آمریکا و تأثیر عملی بر تجارت با ایران منجر به توافق نشده است.

به گزارش گاردین، باقری گفت: نیاز به بازرسی داریم و این موضوع حل نشده باقی مانده است. این یکی از موضوعاتی است که هنوز نهایی نشده است. امضای قرارداد کافی نیست.

گاردین همچنین نوشت که باقری از مواضع خود مبنی بر تضمین پایبندی آمریکا به توافق دفاع کرد و گفت: این یک توافق است نه یک سیاست. اگر معاهده صلح بین دو طرف منعقد شود، آن معاهده دارای قوت قانونی یک معاهده خواهد بود. این قانون بین المللی است. هدف قوانین داخلی ایالات متحده لغو یک توافق بین المللی نیست. این برخلاف قوانین بین المللی است.

باقری همچنین با تکذیب این موضوع که ایران برای تلاش برای توسعه برنامه هسته‌ای خود از از سرگیری مذاکرات خودداری می‌کند، گفت: طبیعتاً دولت جدید برای آماده‌سازی موضع مذاکره و انجام مذاکرات دوجانبه با سایر کشورها به زمان نیاز دارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان بحث برنامه موشکی و امنیتی ایران در این توافق را رد کرد و گفت: برجام چارچوب خاصی دارد و به موضوعات دیگر مربوط نمی شود. ما درباره دفاع و امنیت خود مذاکره نخواهیم کرد.

به گزارش گاردین، باقری با بیان اینکه روابط ایران با سایر کشورها نیازی به متولی ندارد، این موضوع را که موضع مذاکره ایران به قدری دشوار است که امکان توافق در وین وجود ندارد را رد کرد و افزود: حذف شود. ما توافقی را منعقد کرده ایم و معتقدیم که باید محقق شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می خواهید مذاکرات وین به نقطه شروع بازگردد، گفت: مهم این نیست که از کجا شروع کردیم، بلکه مهم دستیابی به توافقی است که نتایج عملی برای هر دو طرف داشته باشد. هدف اصلی ما رفع تحریم های غیرقانونی بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل علیه مردم ایران است. تمامی تحریم های اعمال شده توسط پرزیدنت اوباما و پرزیدنت ترامپ در نقض برجام باید برداشته شود. این توافقی است که بر اساس برجام تعریف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید