هدیه ارزشمند و کاربردی ایلان ماسک به اوکراین

میخائیلو فدوروف، مقام دولتی اوکراین در مصاحبه با بلومبرگ گفت: اوکراین بیش از 10000 پایانه جدید Starlink را در ماه های آینده به لطف قرارداد جدید با اسپیس ایکس و کمک های مالی چندین کشور اروپایی دریافت خواهد کرد. وی افزود: مسائل مالی این معامله حداقل تا بهار برطرف شده است.

اسپیس ایکس قبلاً از پنتاگون خواسته بود تا بودجه استفاده از پهنای باند اینترنت Starlink توسط دولت و ارتش اوکراین را در نظر بگیرد. این شرکت همچنین گفت که به دلیل محدودیت‌های مالی، دیگر نمی‌تواند پایانه‌های بیشتری را اهدا کند یا هزینه عملیات را به‌طور نامحدود پرداخت کند. اما ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت در ماه اکتبر از این کار عقب نشینی کرد و گفت که حتی اگر Starlink پول خود را از دست بدهد، به حمایت رایگان از دولت اوکراین ادامه خواهد داد.

هدیه ارزشمند و کاربردی ایلان ماسک به اوکراین

فدوروف معاون نخست وزیر و وزیر تحول دیجیتال اوکراین در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ گفت:

ماسک به ما اطمینان داد که به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد. بعد از اینکه با قطعی شدید برق مواجه شدیم، برای او پیامی فرستادم و ماسک بلافاصله پاسخ داد که در حال ارائه کمک است و وضعیت ما را درک می کند.

روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کرد و میلیون ها اوکراینی از زمان آغاز جنگ مجبور به ترک خانه های خود شده اند. سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک نقش حیاتی را برای ارتش اوکراین در میان قطع شدن پهنای باند ایفا کرده است. فدوروف همچنین افزود که در حال حاضر هیچ جایگزینی برای ارتباطات ماهواره ای وجود ندارد.

بودجه دولتی برای Starlink برای ارسال پایانه ها به اوکراین

اگرچه دولت ایالات متحده به تأمین مالی سرویس Starlink در اوکراین کمک کرد، ماسک اخیراً نوشت که تنها درصد کمی از هزینه پایانه ها و خدمات این شرکت توسط منابع خارجی پرداخت شده است. وی افزود: این عملیات 80 میلیون دلار برای اسپیس ایکس هزینه داشته و تا پایان سال از 100 میلیون دلار خواهد گذشت.

بر اساس گزارش‌های اخیر، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در ماه مارس 1508 پایانه استارلینک را برای اوکراین به قیمت 3 میلیون دلار خریداری کرد و همچنین 3667 پایانه اضافی اهدایی اسپیس‌ایکس را تحویل گرفت. این شرکت هزینه تمام پایانه های اینترنتی را نیز پرداخت کرده است. در این گزارش آمده است که دولت لهستان حدود 5.9 میلیون دلار برای خدمات Starlink در اوکراین با حمایت شرکت های دولتی لهستان و همچنین بریتانیا پرداخت کرده است.

ساکنان اوکراین نیز پایانه های Starlink را خریداری کرده اند

هدیه ارزشمند و کاربردی ایلان ماسک به اوکراین

فدوروف در گفتگو با بلومبرگ افزود که اوکراین از فوریه حدود 22000 آنتن Starlink دریافت کرده است و حدود 1000 آنتن در ماه های آینده ارسال خواهد شد. وی همچنین به تشریح قراردادهای مالی جدید با کشورهای اروپایی پرداخت و گفت: با وجود اینکه هنوز توافق نامه ای ثبت نشده است، اما دولت های چند کشور عضو اتحادیه اروپا آماده اند تا این هزینه ها را تقبل کنند. او افزود:

در حال حاضر، مشکلات مالی حل شده است و اوکراین تا پایان بهار بودجه بیشتری دریافت خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، اوکراین اکنون خود را برای قطعی برق گسترده آماده می کند زیرا روسیه ممکن است زیرساخت های انرژی خود را در ماه های آینده هدف قرار دهد.

فدوروف ادامه داد:

ما حاضریم یک ماه بدون برق بگذرانیم و همچنان بتوانیم شبکه تلفن همراه و پیام رسانی را در دسترس نگه داریم. اگرچه ما در حال حاضر تعداد زیادی پایانه Starlink داریم، علاوه بر این، به زودی یک محموله دیگر برای تثبیت اتصال در شرایط بحرانی دریافت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید