هر فردی که به زیر رشته جدید آمیکرون آلوده شود می تواند 18 نفر را مبتلا کند

هر فردی که به زیر رشته جدید آمیکرون آلوده شود می تواند 18 نفر را مبتلا کند

روز جدید دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: توصیه می کنیم مردم استفاده از ماسک را به خاطر بسپارند و به یاد داشته باشند که از ماسک استفاده کنند و به عنوان یادآوری واکسن کرونا را به خود تزریق کنند.

دکتر حمیدرضا جماعتی در هفتاد و سومین اجلاس کمیته علمی ملی کرونا با اشاره به بررسی وضعیت کرونا و پراکندگی زیرسویه های آمیکرون در کشورهای مختلف، اظهار داشت: در چهار منطقه از شش منطقه سازمان جهانی بهداشت، روند افزایشی در موارد عفونت و بستری شدن در بیمارستان به دلیل شیوع زیرسویه های آمیکرون مشاهده شد.

وی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و بستری شدن در بیمارستان‌ها در ایران تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تعداد مبتلایان به کرونا و بستری‌ها در کشور به ویژه در یکی دو هفته آینده رو به افزایش باشد. مطالعات نشان داده است که بیش از 80 درصد موارد کروناویروس با زیر رشته BA.5 مرتبط است که بسیار مسری است.

دبیر کمیته علمی ملی کرونا یادآور شد: هر فرد مبتلا به زیرسویه BA.5 می تواند 18 نفر را مبتلا و مبتلا کند. اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه بسیار کمتر از ویروس دلتا است، اما با توجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است میزان مرگ و میر آن به خصوص در افراد واکسینه نشده بیشتر باشد.

جیاماتی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه گفت: توصیه می کنیم مردم استفاده از ماسک را به خاطر بسپارند و از ماسک استفاده کنند و به عنوان یادآوری واکسن کرونا تزریق کنند زیرا واکسیناسیون باعث کاهش بستری شدن شدید و مرگ و میر در بیمارستان می شود. خواهد بود. افرادی که شش ماه از آخرین تزریق واکسن خود می گذرد باید واکسن تقویت کننده واکسن کرونا انجام دهند. مهم نیست آخرین واکسن اولین، دوم یا سوم بوده باشد، اما اگر شش ماه از آخرین دوز گذشته باشد، باید دوز تقویت کننده تزریق شود.

وی بیان کرد: با توجه به ورود زائران به کشور و ایام اربعین حسینی، توصیه کمیته علمی این است که با توجه به وجود زیرلایه های Omicron در عراق و عربستان، وضعیت سلامت زائران و زائران بررسی شود. به صورت موردی و افرادی که علائم دارند در صورت ابتلا به بیماری باید تا پایان دوره بیماری در خانه بمانند و پس از اتمام دوره بیماری از ماسک ایمنی یا دو ماسک سه لایه استفاده کنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در پایان گفت: حاجیان و نمازگزاران اربعین حسینی علاوه بر تزریق دوز تقویت کننده واکسن (شش ماه پس از آخرین نوبت واکسن کرونا)، فاصله گذاری فیزیکی و رعایت کنند. به خصوص در مجالس باید از ماسک استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید