قیمت سمندا 29 مرداد سال گذشته 232 میلیون بوده الان 375 میلیون است، اگر فردی با حقوق 20 میلیونی دو سال پس انداز کند و چیزی نخورد می تواند سمندای معمولی بخرد به شرط ثابت بودن قیمت. .

قیمت سمندا 29 مرداد سال گذشته 232 میلیون بوده الان 375 میلیون است، اگر فردی با حقوق 20 میلیونی دو سال پس انداز کند و چیزی نخورد می تواند سمندای معمولی بخرد به شرط ثابت بودن قیمت. .

رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در جلسه علنی امروز در جلسه استیضاح وزیر صنعت گفت: امروز اگر یک نفر 20 میلیون حقوق داشته باشد و دو سال پس انداز کند و تمام آن را نخورد، می تواند بخرد. یک سمند معمولی تا زمانی که قیمت ثابت بماند.»

رشیدی کوچی نماینده مجلس گفت: در تاریخ 25 مهر 1400 در حاشیه جلسه اتاق بازرگانی آقای فاطمی امین با بیان اینکه برنامه داریم به زودی قرعه کشی خودرو را لغو کنیم آیا قرعه کشی خودرو لغو شده است، امروز در پایان هستیم. 1401، اما هنوز قرعه کشی است ما یک قرعه کشی ماشین راه اندازی کردیم.

به گزارش «انتخاب» به نقل از سایت رسمی مجلس، جلال رشیدی کوچی در نشست علنی امروز (سه شنبه 31 آذرماه) سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت را تشریح کرد و گفت: ماجرای خودرو شیرین نیست. داستان . ، تصریح کرد: زمانی که آقای فاطمی امین سمت وزارت صمت را بر عهده گرفت به وضوح دو وعده را در برنامه های مختلف تکرار کردند.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در شورای اسلامی به دو وعده وزیر صنعت مبنی بر لغو قرعه کشی خودرو و تثبیت قیمت اشاره کرد و تصریح کرد: بنده و بسیاری از نمایندگانی که سوال و استیضاح را مطرح می کنند، هستند. نه با دولت پدر دعوا می کنیم و نه با هیچ یک از وزرا، بلکه حرف ما حرف مردم است. آقای رئیس جمهور نیز وعده های وزیر در مورد سکوت را تکرار کرد.

وی افزود: آقای فاطمی امین در 22 شهریور 1400 عنوان کردند که 2 برنامه 6 ماهه و 2 ساله برای خودروسازی داریم که این دو طرح به افزایش عرضه کمک می کند نه افزایش قیمت. امروز بررسی کنید که آیا قیمت خودرو افزایش نیافته است، همین 2-3 روز پیش ارزان ترین خودروی تولیدی شرکت سایپا 30 میلیون تومان افزایش قیمت داشت.

رشیدی کوچی افزود: در تاریخ 25 مهر 1400 در حاشیه جلسه اتاق بازرگانی آقای فاطمی امین بیان کردند که برنامه داریم تا به زودی قرعه کشی خودرو را لغو کنیم، آیا قرعه کشی خودرو لغو شده است، امروز در پایان هستیم. سال 1400 اما هنوز برای قرعه کشی قرعه کشی وجود دارد قرعه کشی ماشین وجود دارد و افراد باید در این قرعه کشی ثبت نام کنند.

این نماینده مجلس در مجلس یازدهم ادامه داد: قرعه کشی یعنی ثبت نام در جایی که چندین بار پول می دهیم و خودرو می گیریم. امروز مردم از چه چیزی ناراحت هستند؟ از این وعده های پوچ وقتی پشت تریبون صحبت می کنیم و عمل نمی کنیم، مردم ناراضی می شوند.

رشیدی کوچی بیان کرد: هر زمان که بحث خودرو در مجلس و دولت مطرح شد خودروسازان قیمت ها را افزایش دادند و توهین به دولت و مجلس بود. در پایان سال 1401 هستیم و در این شرایط از تثبیت قیمت خودرو راضی هستیم اما امروز شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

وی با بیان اینکه امروز مردم به سختی می توانند خودروهای درجه دو تولید داخل بخرند، اظهار داشت: در آبان 1400 اعلام شد که در سال 1401 قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت و به سمتی حرکت می کنیم که بیش از نیاز داخلی خودرو تولید کنیم، اما این است که با این حال هیچ یک از این وعده ها محقق نشد و تنها 30 درصد افزایش ظرفیت تولید داشتیم.

وی افزود: در 31 اسفند 1401 وزیری در برنامه نق اظهار داشت که به مردم اطمینان می دهیم که بسیاری از مسائل مربوط به قرعه کشی و کیفیت تا اواسط سال آینده حل می شود. آیا امروز در پایان سال 1401 این مشکلات برطرف شده است؟

رضایی کوچی تاکید کرد: امروز هیچکس نمی تواند به کارخانه خودروسازی پول بدهد و خودرو را تحویل بگیرد بنابراین اگر مرجعی وجود دارد نباید بر اساس قیمت کارخانه باشد زیرا با این مدل عرضه و قیمت فضایی در بازار مردم اجازه استفاده از قیمت کارخانه ای خودرو را ندارند، بنابراین مرجع ما باید قیمت بازار آزاد باشد.

رشیدی کوچی با مقایسه قیمت خودروهای تولید داخل گفت: سمند ال ایکس ساد که متداول ترین خودروی تولید شده در ایران بعد از پراید است در 30 مرداد 1400 232 میلیون تومان و امروز 375 میلیون تومان است. یعنی وقتی در دانشگاه صحبت می کنم جوان معترض می گوید آقای نماینده اگر بعد از تحصیل سر کار بروم و ماهی 20 میلیون تومان حقوق بگیرم که بعد از 2 سال کار نمی کنم. تبدیل به سمند معمولی می شود.خرید داخل کشور.

وی ادامه داد: پژو پارس 20 مرداد 1400 260 میلیون تومان شد که امروز 400 میلیون تومان است، پژو 206 تیپ 2 240 میلیون تومان شد، الان 395 میلیون تومان شده است به جای اینکه مشکلات را حل کنیم مدام قول می دهیم و می گوییم چرا. مردم ناراحت هستند

این نماینده مجلس تاکید کرد: آنچه مشهود است این است که اقدامات شما نه تنها باعث کاهش قیمت نشد، بلکه باعث افزایش قیمت خودرو شد.

رشیدی کوچی در قسمت دوم اظهارات خود پس از استماع پاسخ وزیر، سخنان وزیر را عذرخواهی دانست و گفت: این سخنان بارها مطرح شده است و اگر به این دستور ادامه دهیم باید منتظر پژو 206 باشیم. ، 800 تا 900 میلیون تومان پارسال هم گفتم باید منتظر پژو 206 400 تا 500 میلیون تومان باشیم که خیلی ها خندیدند.

وی یادآور شد: وقتی از خودرو صحبت می کنیم از دردهای پایانی صحبت می کنیم، امروز مردم به اینترنت دسترسی دارند و مردم باهوش هستند، چرا به مردم خودروهای بومی را 3 برابر قیمت می فروشیم؟ خودروی تیگو 8 پرو با قیمت 1.800 میلیارد فروخته می شود، در حالی که در کشورهای همسایه با قیمت 800 تا 900 میلیون تومان معامله می شود، در حالی که انحصار خودرو در اختیار 2 خودروساز است، وضعیت به همین شکل خواهد بود. همان

این نماینده مجلس گفت: برخی می گویند ما مثل اصحاب کهف هستیم. زمانی که از غار خارج شدیم، قیمت ها چندین بار جهش کرده بودند. چرا مردم باید ده برابر قیمت خودروهای خارجی بپردازند که برخی از آنها حتی در خارج از کشور کار نمی کنند؟

وی افزود: خودروهای بنز و بی ام و سال 2013 و 2014 در کشور جنگ زده عراق خرید و فروش می شود، چرا باید در بورس خودرو معامله کنیم و وقتی سوال می کنیم می گویند قیمت را متوجه می شویم و خودروهای فیدلیتی فروخته می شود. به قیمت 400 میلیون تومان.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از ساخت خودروی اقتصادی می شود، خودروی اقتصادی تعریفی دارد. خودروی اقتصاد شایعه شده هرگز به افراد زیر 700 میلیون تومان عرضه نمی شود. تا امروز بد عمل کرده ایم و مردم ناراحت هستند، مقام معظم رهبری هم فرمودند مردم ناراحت هستند و لایحه خودروسازان را از صنایع دیگر جدا کرده اند.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس افزود: خودروی سازمان تملیک نیز در بازار معرفی شد و چون عرضه کم بود عده ای خرید کردند و همین خودرو افزایش قیمت داشت. مردم به دنبال خودرو هستند و خودرو کالای سرمایه ای نیست بلکه کالای مصرفی صفر است.

و افزود: این مردم نیستند که بنزین خرج می کنند، بلکه خودروهایی که شما تولید می کنید بنزین مصرف می کنند، چرا خودروی هیبریدی که در هر 100 کیلومتر 2 لیتر مصرف می کند، خودرویی تولید می شود که در هر 100 کیلومتر 15 لیتر بنزین مصرف می کند؟

جلال رشیدی کوچی در پایان از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت قانع نشد و موضوع خود را در مجلس به رای گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید