هزینه عصب کشی دندان های شکسته در دانش آموزان 12 ساله 1300 میلیارد تومان!

هزینه عصب کشی دندان های شکسته در دانش آموزان 12 ساله  1300 میلیارد تومان!

روز جدید معاون درمان وزارت بهداشت هزینه بیرون کشیدن عصب از دندان شکسته دانش آموزان 12 ساله را 1300 میلیارد تومان برآورد کرد.

کمال حیدری در نشست روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: 43 ماده از قانون جوانان یعنی 43 ماده. 60 درصد این قانون به طور مستقیم و غیرمستقیم مربوط به وزارت بهداشت است که با 47 درصد پیشرفت در 20 ماده و 90 درصد پیشرفت در 18 ماده برنده شدیم. دو موضوع را نیز پیگیری می کنیم.

وی افزود: امروز یک سال از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانان می گذرد، زمان کمی برای اجرای این قانون داریم و هنوز جای کار زیادی داریم.

حیدری اقدامات حوزه سلامت را مبتنی بر اسناد بالادستی دانست و گفت: پنج هدف اصلی برای اجرای طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در نظر گرفته شده است. هدف اول تقویت، احیا و توسعه شبکه بهداشت و درمان کشور است که تحول نیروی انسانی در راستای این هدف مهم است. در حال حاضر 194000 پرسنل بهداشتی داریم که 63000 پست آن خالی است. از 130000 کارمند، 50000 نفر بصورت قراردادی هستند. مجوز استخدام 2000 کارگر هم داریم اما همچنان 4900 کارگر کم داریم.

وی توجه به ارتقای استاندارد فیزیکی مراکز بهداشتی را ضروری دانست و یادآور شد: در این راستا پیگیری تبدیل مراکز استیجاری به ملکی، عمرانی، تجهیز مراکز به خودرو و موتورسیکلت حائز اهمیت است.

حیدری ادغام خدمات جدید را در تقویت شبکه سلامت موثر دانست و گفت: بررسی بسته های خدماتی که سال هاست تغییر نکرده و جمع آوری یک سوم اطلاعات غیر ضروری در سامانه ها، ساماندهی پرونده الکترونیک سلامت، تقویت نظارت و ارزیابی. و انجام 330 مورد بازرسی در این زمینه از دانشگاه های علوم پزشکی انجام شد.

معاون درمان وزارت بهداشت هدف دوم طرح عدالت و تعالی نظام سلامت را توسعه نظام پزشکی خانواده و نظام ارجاع اعلام کرد و گفت: 9 ماه است که روی این برنامه کار شده و تدوین نسخه 03 این برنامه توسط 61 کارگروه بررسی شد.

حیدری افزود: جلسات پزشکی خانواده را در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار کنید و سناریوهای خود را برای اجرا و دریافت خدمات از بخش خصوصی برنامه ریزی کنید زیرا دولت و مجلس با جدیت پیگیر اجرای پزشک خانواده هستند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان را سومین هدف در راستای اجرای طرح عدالت و تعالی نظام سلامت برشمرد و تصریح کرد: ضعف در برنامه جامع زایمان. آموزش و فرهنگ پذیری یکی از چالش های ما است که باید بر آن غلبه کنیم.

حیدری چهارمین هدف را ارتقای سیستم پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر اعلام کرد و گفت: 13 برنامه برای این هدف مشخص شده است. در بررسی سال 2020، شیوع دیابت نسبت به چهار سال قبل 2.5 برابر شده است و وضعیت پیش دیابت در کشور خوب نیست. از سوی دیگر؛ تخمینی از خطر قلبی 7 میلیون نفر از جمعیت بالای 30 سال نیز در سال 1400 انجام شد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف پنجم ارتقای سطح آگاهی و سطح سواد سلامت جامعه است، به لزوم توجه به ظرفیت دانشگاه ها در حوزه خدمات دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: در این راستا باید توجه به ظرفیت های دانشگاه ها در حوزه خدمات دندانپزشکی انجام شود. 3383 مرکز ما مطب دندانپزشکی دارند، اما این رضایت بخش نیست.

وی یادآور شد: اگر دانش آموزان 12 ساله 1.5 دندان شکسته داشته باشند برای درمان 1.8 میلیون دندان این دانش آموزان به 720 میلیارد تومان نیاز داریم اما اگر با وارنیش فلوراید از آن جلوگیری کنیم به 190 میلیارد تومان نیاز داریم.

حیدری افزود: اگر دندان این افراد به عصب برسد، هر دندان یک میلیون و 500 هزار تومان تمام می شود که بالغ بر 1300 میلیارد تومان می شود، در حالی که با پیشگیری شاهد کاهش چشمگیر هزینه ها خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید