هشدار برای ادامه فعالیت سامانه بارشی در 8 استان

هشدار برای ادامه فعالیت سامانه بارشی در 8 استان

سازمان هواشناسی نسبت به ادامه فعالیت سامانه بارشی در 8 استان و احتمال وقوع سیلاب ناگهانی هشدار داد و از کاهش دما در امروز و فردا در نیمه شمالی کشور خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه های پیش یابی سازمان هواشناسی در استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه های البرز شرقی در استان های تهران و آبرانکی سمنان بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

این شرایط فردا برای ارتفاعات و دامنه های استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و البرز در استان های تهران و سمنان ادامه دارد.

همچنین از امروز تا دوشنبه بعدازظهر و اوایل شب در مناطقی از جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، شرق و جنوب شرق فارس افزایش ابر همگرا همراه با رگبار پراکنده، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در برخی مناطق مستعد گرد و غبار انتظار می رود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از امروز تا فردا دمای هوا در نیمه شمالی کشور کاهش و از دوشنبه در این مناطق افزایش می یابد. آسمان تهران امروز صاف تا نیمه ابری تا ساعاتی دیگر همراه با افزایش ابر و وزش باد است.

شرح سیستم: رشد ابر همرفتی و فعالیت سیستم بارش

نوع خطر: بارش باران، رعد و برق در مناطق همراه با تگرگ، وزش باد شدید در نقاط همراه با گرد و خاک و کاهش دما از ابتدای هفته در نیمه شمالی کشور به ویژه در مناطق شمال شرق کشور.

حوزه اثر:
شنبه 1401/07/09: هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، تهران.

یکشنبه 1401/07/10: هرمزگان، فارس جنوبی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، سمنان و تهران.

اثر خطر: احتمال اختلال در تردد جاده ها، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح رودخانه ها و مسیل ها، احتمال آبگرفتگی معابر، رعد و برق، احتمال ریزش کوه، احتمال آسیب به سازه های موقت و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط هنگام رانندگی در جاده ها به ویژه حاشیه جاده ها، توقف در اطراف رودخانه ها، احتیاط هنگام عبور از گردنه های کوهستانی، کنترل و جلوگیری از رواناب در باغ ها و مزارع، انتقال محصول به انبارها یا مناطق سرپوشیده، کنترل استحکام کشاورزی. تأسیسات، گلخانه ها و سایر سازه های موقت در برابر بادهای شدید، پناه دادن به کشاورزان و پرورش دهندگان در مکان های امن در هنگام رعد و برق.

توضیحات سیستم: افزایش گرادیان فشار

نوع خطر: وزش باد شدید، در نقاطی با بلند شدن و نفوذ گرد و غبار

حوزه اثر:

شنبه 1401/07/09: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان و شرق کرمان.

یکشنبه 1401/07/10: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان و شرق کرمان.

اثر خطر: باد شدید، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید، احتمال اختلال در تردد در جاده ها، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه ها، احتمال شکستن درختان کهنسال آسیب به تجهیزات حساس به گرد و غبار.

توصیه: عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، تقویت تاسیسات موقت، پرهیز از حضور در فضای باز به ویژه گروه های حساس، پایش شاخص آلایندگی از ارگان های ذیربط و تصمیم گیری بر اساس مقررات، احتیاط در انجام عملیات کشاورزی در باغ ها و مزارع

توضیحات سیستم: باد می وزد، ارتفاع موج را همراه با فعالیت سامانه بارشی افزایش می دهد

مهلت : شنبه 07/09/1401

نوع خطر: وزش باد و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی به طور متوسط ​​از 1 تا 1.5 متر و در مناطق ساحلی به طور متوسط ​​از 1.5 تا 2 متر

منطقه عملیاتی: دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از سواحل مازندران، گلستان، گیلان.

اثر خطر: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس و تورهای ماهیگیری، اختلال در تردد دریایی و خطر آسیب به شناورهای کوچک، سبک و تفریحی.

توصیه: اجتناب از شنا، محدود کردن و احتیاط در فعالیت‌های دریایی از جمله فعالیت‌های تفریحی، ترافیک کشتی‌های سبک و قایق‌های ماهیگیری، اقدامات پیشگیرانه در برابر آسیب‌های احتمالی.

دیدگاهتان را بنویسید