بارش شدید باران در 8 استان/ هشدار برای افزایش فعالیت سامانه بارشی


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 1301/10/06
کد خبر: 1920164

سازمان هواشناسی کشور از آغاز بارش شدید باران در 8 استان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور و هشدار تشدید فعالیت آن، از احتمال بارش شدید باران و کولاک در 8 استان خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های سینوپتیک و پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش پراکنده وجود دارد و با نفوذ سامانه بارشی از جنوب کشور به سمت شرق خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، غرب یزد، اصفهان، در جنوب کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بارش باران گاهی باران، رعد و برق و وزش باد شدید و در ارتفاعات و سرد برف پیش بینی می شود. مناطق.

فردا در شمال کشور بارش ها کاهش می یابد و در بقیه مناطق بارش ها ادامه می یابد زیرا سامانه بارشی به تدریج به سمت شرقی تغییر می کند و شرق کشور را تحت تاثیر قرار داده و از کشور خارج می شود. در این روز جز در خلیج فارس در دریای عمان باران و رعد و برق رخ می دهد و دریای عمان مواج می شود.

از روز پنجشنبه با نفوذ جریانات سرد شمالی به سواحل دریای خزر، بارش باران و کاهش نسبی دما از شرق اردبیل، گیلان و غرب مازندران آغاز می شود. روز جمعه در شمال شرق آذربایجان، اردبیل و رشته کوه های البرز غربی بارش برف و باران و در گیلان و مازندران بارش پراکنده خواهد بود. پیش بینی می شود شنبه آینده در اکثر مناطق کشور آرام شود.

پیش بینی می شود از امروز تا اواسط هفته آینده شهرهای صنعتی به ویژه تهران، کرج، تبریز، ارومیه و اراک با افزایش آلاینده های هوا و کاهش کیفیت هوا مواجه شوند.

شرح سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: بارش برف و باران و در نقاط با رعد و برق

حوزه اثر:

سه شنبه 10/06/1401: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، نیمه شمالی بوشهر و شمال غرب فارس.

چهارشنبه 10/07/1401: خراسان جنوبی، هرمزگان، کوگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال غرب فارس، بوشهر و جنوب شرق خوزستان.

اثرات مخاطره آمیز: آبگرفتگی معابر عمومی، برف و کولاک همراه با انسداد جاده ها و محورهای روستاها در مناطق سردسیر و کوهستانی، لغزنده بودن معابر و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت های عمرانی، طغیان رودخانه ها و مسیل ها، خسارات وارده. به صنعت کشاورزی و احتمال قطع انتقال حامل های انرژی به ویژه در صنعت تامین برق و گاز.

توصیه: آمادگی در خدمات رسانی به ناوگان حمل و نقل، لایروبی قنوات و مسیل ها، عدم توقف و مراقبت در هنگام عبور از حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، آمادگی مراجع مسئول اعم از شهرداری و راهداری و دستگاه های امدادی، پرهیز از سفرهای غیرضروری در سفرهای بین شهری و مناسب مدیریت در تامین حامل های انرژی

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

نوع خطر: باد شدید

حوزه اثر:

سه شنبه 10/06/1401: جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان.

چهارشنبه 10/07/1401: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، شرق کرمان، خراسان جنوبی.

اثر ریسک: احتمال اختلال در ترافیک به دلیل کاهش دید، آسیب به صنعت کشاورزی، شکستگی درختان، آسیب به سازه های موقت، سقوط اجسام از ارتفاع، تاخیر و لغو احتمالی پروازها.

توصیه: از تردد غیرضروری خودداری کنید، خودروها را در کنار درختان فرسوده، ساختمان های نیمه کاره و تابلوهای تبلیغاتی پارک نکنید، از سفرهای غیرضروری خودداری کنید، از استحکام سازه های موقت اطمینان حاصل کنید، از پرواز هلیکوپتر، هواپیماهای سبک و گلایدر خودداری کنید و از فعالیت های کوهنوردی در بیابان خودداری کنید.

توضیحات سیستم: آلودگی هوا

نوع خطر: آلودگی هوا در سطح ناسالم برای گروه های حساس

حوزه اثر:

سه شنبه 10/06/1401: تهران، کرج، ارومیه و تبریز.

چهارشنبه 10/07/1401: تهران، کرج، ارومیه و تبریز.

پنجشنبه 10/08/1401: تهران، کرج، ارومیه و تبریز.

اثر خطر: افزایش غلظت آلاینده، افزایش شاخص‌های آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا به سطح ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک) به ویژه در مناطق پرتردد به سطح ناسالم.

توصیه: مدیریت بهینه مصرف سوخت فسیلی، کنترل فعالیت های آلاینده صنعتی، کاهش ترددهای غیرضروری و پرهیز از ورزش در فضای باز به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری های قلبی و تنفسی.

دیدگاهتان را بنویسید