هشدار بوق نارنجی برای مسئولان کلانشهر/روشنفکر برای پاکسازی هوا!


ساعت: 14:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916916

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، شاخص آلودگی هوای پایتخت نارنجی است و مسئولان بهتر است هشدارها را جدی بگیرند و به فکر اجرای هوای پاک باشند.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ سازمان هواشناسی کشور با صدور وضعیت یک پرتقال وی نسبت به ثبات هوا، افزایش غلظت آلاینده ها و کاهش کیفیت هوا از صبح شنبه تا سه شنبه در پایتخت هشدار داد.

با حاکمیت فضای آرام و پایدار در طول روز پراکندگی آلاینده ها محدود خواهد شد. وزش باد موثر تا اواخر وقت شنبه به همراه افزایش ترافیک عصرگاهی باعث افزایش غلظت ذرات معلق می شود و کیفیت هوا در اکثر مناطق در محدوده نامطلوب و ناسالم برای گروه های حساس خواهد بود.

همچنین تداوم این شرایط جوی تا صبح فردا (20 دسامبر) و افزایش ترافیک صبحگاهی باعث افزایش می شود غلظت ذرات معلق و ایجاد وضعیت ناسالم در اکثر مناطق دور از انتظار نخواهد بود. فقدان باد موثر در طول روز از پراکندگی آلاینده ها جلوگیری می کند.

شرایط جوی پایدار و کاهش سرعت باد تا اواخر وقت یکشنبه ادامه خواهد داشت و افزایش ترافیک عصرگاهی باعث افزایش غلظت ذرات معلق و شرایط ناسالم و ناسالم برای گروه های حساس در بیشتر مناطق پیش بینی می شود.

آلودگی هوا تا سه شنبه ادامه دارد

عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر کیفیت هوای تهران برای همه گروه‌ها ناسالم و خطرناک است.

شاهسونی با اعلام اینکه آلودگی هوا تا روز سه شنبه ادامه دارد، گفت: کمیته اورژانس برای تعطیلی تهران تصمیم می گیرد که نماینده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باشد. وزارت بهداشت در این کمیته

او اضافه کرد: کمیته اضطراری دارای هشت عضو اصلی شامل فرمانداری، آموزش و پرورش، شهرداری، محیط زیست و … می باشد.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تاکید کرد: تعطیلی بدون راه حل کمیته اضطراریاین تنها زمانی اتفاق می افتد که وضعیت آلودگی هوا برای همه گروه ها بسیار ناسالم باشد.

ممنوعیت فروش طرح های ترافیکی در روزهای شنبه و یکشنبه

روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با صدور اطلاعیه ای از ممنوعیت فروش نقشه راه وی در روزهای شنبه و یکشنبه 19 و 20 آذر از عدم فروش طرح ترافیک امروز و فردا خبر داد.
بر اساس این اطلاعیه، با توجه به پدیده وارونگی دما و تشدید آلودگی هوا در پایتخت، مجموعه ای از تصمیمات کارگروه اورژانس آلودگی هوای تهرانمقرر شد از جمله این تصمیمات عدم ارائه طرح ترافیک شنبه و یکشنبه باشد.

روابط عمومی اداره کل حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از شهروندان خواست تا امروز و فردا حضور و تردد خود را در سطح شهر به حداقل ممکن کاهش دهند و در صورت نیاز با وسایل نقلیه از منزل خارج شوند، استفاده عمومی به ویژه مترو.

تعیین تکلیف تخلف از قانون هوای پاک مدیران دستگاه قضایی

سامیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست شورای اسلامی، 23 دستگاه را در اجرای قانون هوای پاک در کشور برآورد می کند، از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته تا وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت حراست، برنامه و بودجه. سازمان و وزارت کشور نقش دارند که این دستگاه ها نیز بیشترین میزان ترک فعل را گزارش کرده اند..

رفیعی به اجرا نشدن قانون هوای پاک و تعطیلی های مکرر اشاره کرد و گفت: عدم اجرای قانون هوای پاک که نقشی حیاتی در کاهش تولید و کنترل آلودگی دارد و جزو قوانین مترقی است در صورت اجرای کامل. ، از تعطیلی های مکرر و عواقب آن جلوگیری می کند اقتصاد طولانی خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد: اجرای این قانون می تواند موثر بوده و زمینه ساز سلامت محیط زیست و امنیت سلامت آحاد جامعه باشد، هزینه هایی که عدم اجرای این قانون بر دوش دولت ها تحمیل می کند قابل چشم پوشی نیست. صدمات جبران ناپذیری به سلامت جامعه و محیط زیست وارد کرده است که قابل جبران نیست.

رئیس فراکسیون محیط زیست خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات قابل توجه محیط زیست در راستای تصویب و اجرای قانون هوای پاک، پرونده قانون هوای پاک از مجلس خارج و به دستگاه قضایی ارسال شده است. بر اساس آخرین اخبار دستگاه قضایی در شعبه اول دادسرای کشور وظیفه رسیدگی به این معضل را برعهده خود قرار داده است که اخیراً طی دیداری با دادستان محترم کل کشور از ایشان خواستم تا پرونده عدم اقدام را مطرح کنند. رهبران در مورد آلودگی هوا در دستور کار در اسرع وقت.

به گزارش دانا؛ در واقع عدم توجه به اجرای قانون هوای پاک باعث شده تا پایتخت نشینان از ابتدای سال 144 روز هوای قابل قبول، 103 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، 11 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس را تجربه کنند. همه مردم، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای ناسالم، خطرناک و هوای پاک را تنها در 2 روز تجربه کنید، حالا باید دید آلودگی هوا چه زمانی از حد هشدار فراتر می رود و چه اقداماتی انجام شده است. مسئولین در این زمینه


بیشتر بخوانید:

عدم اراده جدی برای مقابله با آلودگی هوا/تهران نفس نمی کشد

هوای کثیف در هزارتوی بی کفایتی مسئولان/ کیست که پاسخگو باشد؟!

دیدگاهتان را بنویسید