هشدار جدی؛ این دروازه بان باید دروازه بان اول تیم ملی باشد

هشدار جدی؛  این دروازه بان باید دروازه بان اول تیم ملی باشد

تیم ملی ایران در حالی به مصاف لبنان می رود که باخت 2 بر صفر این تیم مقابل کره جنوبی انتقاداتی را نسبت به عملکرد امیر عابدزاده در پی داشته است. عابدزاده که در 4 بازی اخیر تیم ملی مقابل سوریه، عراق، امارات و کره جنوبی در ترکیب تیم ملی حضور داشت، در 3 بازی توانست دروازه تیمش را بسته نگه دارد.

محسن سیدی مربی سابق دروازه بان های نفت و پرسپولیس که مدت ها با علیرضا بیرانوند کار کرده است درباره عملکرد دروازه بانان تیم ملی و بازیکنان این پست صحبت کرد.

در ادامه این گفتگو را مرور می کنیم:

* تیم ملی ایران در دیدار مقابل کره دو گل دریافت کرد که انتقادهایی را نسبت به عملکرد امیر عابدزاده در پی داشت. نظرت در مورد دو گل خورده چیست؟

اگر بخواهم منحصرا به عملکرد دروازه بان بپردازم باید بگویم که در گل اول قطعا آقای عابدزاده در موقعیت نامناسبی قرار داشت و بدنشان عملا روی خط و داخل دروازه بود. اگرچه این کانال مخصوص دروازه بانان است که نباید توسط بازیکن میزبان و حریف شلوغ شود، اما در گل دوم دیدیم که دروازه بان ما کانالی برای واکنش یا گرفتن توپ ندارد و تراکم ایران و کره بسیار زیاد بود. بالا که باعث شد بازیکنان کره ای گل های مدرسه یا به اصطلاح کوچک را بزنند. با این گل خط دفاعی تیم ملی که شامل دروازه بان ها و مدافعان می شود عملکرد خوبی نداشت. درست است که در برخی از گل ها می توان دروازه بان را در قسمت فنی مقصر دانست اما در قسمت دفاعی نباید اجازه داد که تیم حریف پاس بزند و شوت کند.

* امیر عابدزاده نیز در همان دیدار دو سیو دیدنی انجام داد و یک گل را برای تیم ملی مهار کرد.

این طبیعی است که یک دروازه بان در دهه 90 واکنش های خوبی از خود نشان دهد و بسیار مهم است که دروازه بان اجازه دو گل را حتی اگر گل خورده باشد یا اگر دو گل خورده گل سوم را ندهد. این می تواند یکی از مهم ترین عوامل روانی برای هر دروازه بانی باشد. در ابتدای نیمه دوم آقای عابدزاده با دو سیو خود نشان داد که گل را فراموش کرده و این یکی از فاکتورهای خوب هر دروازه بان است.

سوال به نظر شما با توجه به اینکه عابدزاده در سه بازی گل های پاکی به ثمر رساند، انتقادی که به او می شود منصفانه است.

انتقاد از عملکرد فنی بازیکنان در همه جای دنیا وجود دارد و اجتناب ناپذیر است و اگر سازنده باشد تا مخرب، می تواند کمک کند. در کل در فوتبال نتیجه مهم است و در شرایطی که دیدیم تیم ملی در شرایط سختی که داشت به بهترین شکل صعود کرد، باز هم بعد از باخت در یک مسابقه انتقادات به بازیکنان و مربی سرازیر شد. در نتیجه لازم است مربی و بازیکنان ظرفیت خود را افزایش دهند و بتوانند تحمل کنند و شرایط بهتر و ویژه ای را برای خود ایجاد کنند.

* نظر کلیت در مورد تغییر گل بعد از بازی با لبنان چه بود؟

بعد از گلزنی بیرانوند در دیدار مقابل لبنان که البته متاثر از باد بود، بازی با امیر عابدزاده و ایجاد رقابت اتفاق خوبی بود اما باید این را هم در نظر بگیریم که تغییر گل شامل حال می شود. . وقتش است اگر به عقب برگردیم می بینیم زمانی که آقای احمدرضا عابدزاده دروازه بان تیم ملی بود هیچ دروازه بان دیگری همزمان در تیم ملی بازی نمی کرد و بعدها نیما نکیسا توانست کمی این رویه را تغییر دهد. اگر مصدوم نمی شد می توانست 10-15 سال دروازه بان تیم ملی بماند. اتفاقی مشابه در تیم فعلی با حضور علیرضا بیرانوند در حال رخ دادن بود اما آمادگی امبر عابدزاده باعث شد تا او در چارچوب قرار بگیرد. از طرفی حتی پیام نیازمندان هم می تواند کمک کند. باید ببینیم چه کسانی را داریم و عملکرد فنی، اخلاقی و روانی آنها را ارزیابی کنیم و ببینیم هر بازیکنی چه ظرفیتی دارد و بر اساس آن از بازیکنان استفاده و تست کنیم. مثلاً وقتی دروازه بان اصلی تیم شما علیرضا بیرانوند است اما ممکن است در دوره ای مصدوم شود یا سرما بخورد که خدای ناکرده اینطور نیست. در این زمان نباید به این فکر کنیم که چه کسی را در تیم قرار دهیم. ما باید از قبل تعیین کنیم و کیفیت آنها را بسنجیم. به همین دلیل استفاده از امیر عابدزاده در چند بازی اتفاق خوبی بود و حتی می گویم باید پیام نیاز پخش می شد.

* فکر می کنی علیرضا بیرانوند باید دروازه بان اول تیم ملی باشد؟

من به عنوان یک کارشناس که مربی این بازیکن هم هستم این نظر را دارم. علیرضا بیرانوند رزومه و تجربه خاص خود را دارد و روند رو به رشد او در نفت تهران، پرسپولیس و تیم ملی مسائلی است که نباید از آن غافل شد. علیرضا هنوز پیر نشده و یکی از دروازه بان های مطرح آسیا و کشورمان است. از طرفی نمی توانیم تغییرات زیادی در پست دروازه بانی ایجاد کنیم و هرگز نمی توانیم یک یا دو بازی دروازه بان را روی نیمکت بنشانیم مگر اینکه اتفاق خاصی مانند مصدومیت رخ دهد. اما بسته به شرایط می توان از دروازه بان های دیگر برای شناسایی گزینه های جایگزین استفاده کرد. مثلا در زمان مرحوم ناصر حجازی آقای منصور رشیدی که خیلی بازی می کرد اما الان همه یاد آقای حجازی می افتند یا در زمان آقای عابدزاده که دروازه بان برجسته ای بودند آقای نکیسا، گلمپور، حسین ترابپور بازی می کنند. اما عابدزاده به عنوان شماره یک شناخته می شود. من همه دروازه بان های تیم ملی را دوست دارم و در مقاطع مختلف با آنها کار کرده ام و نظر مربی مهم است اما نباید در میادین بین المللی به راحتی قدرت خود را از دست بدهیم. از طرفی خود بازیکنان هم باید مراقب کارشان باشند.

* پس با وجود اینکه علیرضا بیرانوند دروازه بان اول است، باید دروازه بان های دیگری بازی کرد؟

آره. چه اشکالی داشت که تیم ما مقابل آقای نیازمند بازی کند که او صعود کرد؟ اگر من جای آقای اسکوچیچ بودم، برای آقای نیاسمند بازی می کردم و دو بازیکن دیگر را در پست های دیگر قرار می دادم. درست است که ایران و کره رقیب یکدیگر هستند اما باید بدانم بازیکنان در چه سطحی هستند. با احترام به جایگاه همه بازیکنان، باید در شرایط مشابه از نیروهای دیگر استفاده کنیم.

* در شرایط فعلی به نظر شما کدام دروازه بان در بازی فردا بهتر است؟

در این بحث ها باید در تیم باشیم تا نظر قطعی بدهیم، اما با سیستمی که آقای اسکوچیچ بر اساس آن است، اگر بخواهیم نتیجه را از دست ندهیم، بیرانوند باید بازی کند. اگر من در ستاد بودم و قدرت کامل داشتم به مربی می گفتم آقای حسینی را که در تیمش فیکس است و در دربی هم بازی کرده است را رها کند اما ممکن است مربی برای تجربه بیشتر تصمیم بگیرد با بیرانوند یا عابدزاده بازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید