هشدار سقوط تاج / زمانی که دانش آموزان دبیرستانی در آمار ذکر نشده اند

ساعت: 19:14
تاریخ انتشار: 1400/08/12
کد خبر: 1781397

طبق آمارهای فعلی به نظر می رسد در سال تحصیلی جاری حدود 300 هزار نفر بازمانده از تحصیل در کشور داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ استان اصفهان را می‌توان یکی از استان‌های پیشرو در استقبال از خانواده‌ها در تحصیل فرزندان دانست و تعداد جوانان با تحصیلات دانشگاهی در استان گواه این گفته است.

با شروع فصل پاییز و شروع مهرماه محل تحصیل دانش آموزان به یکی از مهمترین دغدغه های خانواده ها تبدیل می شود و از جمله عوامل مهم در انتخاب محل تحصیل می توان به کیفیت پایه آموزشی و … اشاره کرد. سطح تجربه مدرسه

اگرچه ممکن است آموزش الکترونیکی فرصتی برای عدالت آموزشی باشد، اما در شرایط فعلی به دلیل نبود ابزار و زیرساخت های لازم، به شاخصی برای افزایش شکاف آموزشی و آسیب بیشتر به بدنه ضعیف عدالت آموزشی تبدیل شده است. عدم دسترسی به آموزش مجازی از چرخه آموزشی حذف شده است.

گرانی تبلت ها و گوشی های هوشمند و ناتوانی مالی خانواده ها برای خرید آن، تعداد 3.5 میلیون دانش آموز باقی مانده از پیام رسان های شاد آموزشی را به 5 میلیون رسانده است و از دسترسی این دانش آموزان به تلویزیون اطلاعی در دست نیست.

گروهی از دانش آموزان در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی به دلیل عدم دسترسی به آموزش مجازی عملاً با معلمان و کلاس های درس خود ارتباطی ندارند و در معرض خطر جدی ترک تحصیل هستند.

* از وضعیت دانش آموزان بی اطلاع

با حرکت از سطح شهری به مناطق پایین تر، این کاستی ها آشکارتر خواهد شد. نمونه آن معلم دبیرستان اول یک مدرسه حاشیه ای است که وضعیت دانش آموزانی را که آموزش مجازی را در کلاس خود رها کرده اند اینگونه بیان می کند: من فعلا از وضعیت 10 دانش آموز اطلاعی ندارم، مدیر مدرسه می داند. سه دانش آموز به دنبال آنها رفتند و گفتند که دروس را از تلویزیون تماشا می کنند، در امتحانات مجازی هم غایب هستند، اما هنوز دانش آموزانی هستند که آموزش مجازی را رها کرده اند و در این بین حتی برخی کارها را به درس ترجیح داده اند.

البته پاسخگویی آموزش و پرورش در خصوص وضعیت افت تحصیلی دانش آموزان سال اول و دوم، حساسیت مدیران مدارس متوسطه به موضوع افت تحصیلی و انتشار آمار در این زمینه می تواند افکار عمومی را روشن و سایر نهادها و ارگان ها را برای حمایت از دانش آموزان حساس کند. ترک تحصیل منجر به بیماری عروق کرونر قلب می شود.

پنج استانی که در سال تحصیلی گذشته بیشترین ترک تحصیل از پایه ششم را داشته اند (دانش آموزانی که از ششم ابتدایی وارد پایه هفتم نمی شوند) استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمان هستند.

برخلاف تصور رایج که اغلب ساکنان استان تهران را کمترین آسایش می دانند، تهران و شهرستان های آن جزو اولین دانش آموزانی هستند که تحصیلات ابتدایی و متوسطه را ترک می کنند.

سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و آذربایجان غربی پنج استانی که بیشترین افت تحصیلی در مقطع متوسطه اول را داشته اند.

رتبه در مقطع متوسطه دوم نیز مشابه است و استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و آذربایجان غربی 5 استانی هستند که در این مدت بیشترین ترک تحصیل را داشته اند. حضور برخی از استان ها مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان در هر سه دوره جزو بالاترین میزان ترک تحصیل است که نشان دهنده لزوم تمرکز و برنامه ریزی بیشتر در این استان هاست.

* دختران بیشتر از پسران ترک تحصیل می کنند

در مقطع متوسطه دوم در کل کشور پسران بیشتر از دختران ترک تحصیل می کنند و پوشش تحصیلی در این دوره 83 درصد است. در مقطع متوسطه اول، دختران بیش از پسران در سراسر کشور ترک تحصیل می کنند که نرخ ثبت نام در این دوره 95 درصد و در مقطع ابتدایی، دختران بیش از پسران در سراسر کشور ترک تحصیل می کنند.

* مجلس و دانش آموزان بازمانده از تحصیل

اگرچه برآورد می شود برای تهیه تبلت مورد نیاز دانشجویان حدود 12 هزار میلیارد تن بودجه لازم باشد، اما کمیسیون تلفیق مجلس با وام 800 میلیارد تنی برای ارائه تبلت به دانش آموزان مناطق فقیرنشین موافقت کرد. با وجود ناکافی بودن این بودجه، ممکن است این مبلغ به سال تحصیلی جاری نرسد. حتی مشخص نیست که وضعیت سایر بازمانده های تحصیلی امسال چگونه خواهد بود و چه کسی باید به فکر آنها باشد؟

* کسانی که از لایحه بودجه 1400 جان سالم به در بردند در دبیرستان رها شدند

بر اساس برنامه کیفیت، بخش و توسعه عدالت آموزشی (127594) در لایحه بودجه آموزش و پرورش 1400 اعتبار برای بازماندگان دوره ابتدایی و متوسطه (دوره آموزش عمومی) حفظ و برای دوره متوسطه دوم مبلغی تعیین نشده است. بر اساس ارقام در لایحه بودجه 1400 امسال 86 هزار و 501 بازمانده از تحصیل در 8 استان مورد حمایت قرار می گیرد. 75 درصد از این افراد تحت حمایت در استان های خوزستان (32 هزار نفر)، سیستان و بلوچستان (19 هزار نفر) و آذربایجان غربی (12 هزار نفر) هستند.

با توجه به اینکه بیشترین افت تحصیلی و کمترین ثبت نام مربوط به سال دوم دبیرستان است، چرا آموزش هیچ ارتباطی با بازماندگان این دوره ندارد؟ چه خدمات ویژه ای به بازماندگان مدرسه ارائه می شود؟ و در این شرایط افتتاح شخصی مدارس در برخی نقاط کشور چقدر ضروری است؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید