هشدار شهردار کیف درباره احتمال تخلیه پایتخت اوکراین

به گفته منابع اوکراینی، حدود 40 درصد از سیستم انرژی اوکراین در اثر حملات روسیه به نیروگاه ها و خطوط برق آسیب دیده یا از بین رفته است.

یکی دیگر از مقامات شهری هشدار داد که در صورت قطعی کامل برق، سیستم های آب و فاضلاب نیز از کار می افتد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، در سخنانی در تلویزیون دولتی اوکراین، هدف قرار دادن زیرساخت‌ها توسط روسیه را «تروریسم» و «نسل‌کشی» خواند.

وی افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ما اوکراینی ها نیاز ندارد. او به زمین نیاز دارد، او بدون ما به اوکراین نیاز دارد.

میانگین دمای کیف در زمستان زیر صفر است و در شب حتی بیشتر کاهش می یابد.

کلیچکو گفت در حالی که مقامات در حال انجام “همه کاری” برای روشن نگه داشتن چراغ ها و روان نگه داشتن آب هستند، او در تلاش است تا مطمئن شود که برای سناریوهای مختلف آماده است.

وی افزود: سه میلیون نفر از ساکنان کیف باید با دوستان یا اقوام ساکن در حومه شهر که هنوز آب و برق دارند بمانند تا در صورت از بین رفتن خدمات در کیف آماده باشند.

وی افزود: مسئولان در حال ذخیره سازی سوخت، غذا و آب هستند و ساکنان نیز باید همین کار را انجام دهند. حداقل هزار پناهگاه گرمایشی در سرتاسر شهر راه اندازی شده است تا مردم بتوانند در مواقع اضطراری در آنجا گرم بمانند.

رومن تکاچوک، مدیر امنیتی کیف، اظهارات شهردار را در پیام رسان تلگرام تکرار کرد.

وی تاکید کرد که مسئولان شهری در حال برنامه ریزی هستند، اما «در حال حاضر دلیلی برای صحبت درباره تخلیه وجود ندارد».

در همین حال، روز یکشنبه، مقامات روسیه از کاهش تولید آب و برق در خورسون خبر دادند و علت آن را حمله اوکراین به خطوط برق مجاور ذکر کردند.

این شهر در روزهای اولیه جنگ به دست روسیه افتاد، اما با پیشروی نیروهای اوکراینی، آنها مصمم به پس گرفتن آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید