هشدار عواقب تورم اخیر: صبر مردم را امتحان نکنید

هشدار عواقب تورم اخیر: صبر مردم را امتحان نکنید

گرانی های اخیر انتقادات گسترده ای را از عملکرد رئیس جمهور به دنبال داشته و کارشناسان نسبت به عواقب خطرناک تورم برای کشور هشدار داده اند.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به افزایش قیمت اخیر نوشت: آزادسازی قیمت آرد و محاسبه آن به نرخ جهانی دلار؛ این اشتباه فاحش سران کشورهاست. اگر قرار است خرج مردم به قیمت های جهانی باشد، درآمدشان باید جهانی و دلاری باشد نه ریالی بیهوده. صبر مردم را امتحان نکنید آستانه تحمل انسان به پایین ترین حد ممکن در سال های اخیر رسیده است.

محمدرضا بادامچی، نماینده سابق مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره لزوم تغییر در تیم اقتصادی دولت و تبعات آن بر عملکرد قوه مجریه در اقتصاد گفت: که روز به روز بیشتر خود را نشان می دهد اما آنچه که مشاهده می شود این است که در دولت شکاف های داخلی وجود دارد و امیدوارم قوه مجریه بتواند در تیم اقتصادی خود برای حل مشکلات موجود انسجام ایجاد کند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: آرزوی همه مردم ایران این است که دولت در تیم اقتصادی خود بازنگری اساسی انجام دهد. آیا می بینید که این تفاوت ها امروز چقدر پیشرفت کرده اند؟ مثلاً در مورد ارز ترجیحی، کارمندان مختلفی مصاحبه کرده اند و در مورد لغو آن صحبت کرده اند، مردم معترض هستند و می دانند چه عواقبی دارد، چه هزینه هایی دارد. وقتی این واکنش جامعه را می بینند، می گویند حذف نشده و منکر این کار شده اند. این سوال پیش می آید که این افراد فکر می کنند هر روز چه می گویند و بعد آن را برمی گردانند، واقعا این رفتارها در شأن مردم کشور ما نیست.

وی تاکید کرد: کارکنان دولت باید عاقل باشند و افراد متدین و واجد شرایط را به خدمت بگیرند و جذب افراد غیر ماهر با توجه به بحث های اقتصادی که امروز در کشور در حال انجام است شرم آور است و باید بدانند که عملکرد آنها زیانبار خواهد بود. و عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به ارمغان آورد. معتقدم با این تغییراتی که دولت در کمیسیون اقتصادی انجام داده و عده ای را جابجا کرده است متوجه بحران ها شده و اتفاقاتی که در جامعه می گذرد را رصد کرده است، البته امید ما این است که انجام دهیم. تغییرات اساسی و افراد ماهر و بالغ در مسائل اقتصادی را سرلوحه کار قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه حذف 4200 حجم ارز می تواند تبعات اقتصادی بسیار بدی را برای کشور به همراه داشته باشد، گفت: معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که قیمت داروها 6 تا 7 برابر می شود و بسیار ناامید کننده است. چرا که مردم طاقت 6 تا 7 برابر افزایش قیمت کالاهای اساسی را ندارند و باید به آنها هشدار داد که ادامه این روند کار را برای جامعه سخت می کند.

بادامچی در پاسخ به این سوال که امروز بیش از 8 ماه از عمر دولت سیزدهم می گذرد و شاهد انتقادات جریان اصولگرای حامی رئیس جمهور در زمان انتخابات هستیم، آیا اگر شرایط به همین منوال باقی بماند آیا این جریان حمایتی امکان پذیر است. وی گفت: «رئیس‌جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی که بحث می‌کرد، گفت افزایشی نخواهد داشت، زیرا در حال بررسی هستیم و برنامه داریم.» امروز 8 ماه از دولت می گذرد و چیزهای معمولی مثل پراید از 128 میلیون تن به 200 میلیون تن رسیده است! بسیاری از کالاهای دیگر که گران شده اند را می توان نام برد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قبل از انتخابات صحبت می شد، گفت: امروز بعد از گذشت 8 ماه شاهد ناآرامی ها به خصوص در مسائل اقتصادی هستیم که به دولت های همسایه و کشورهای صنعتی بازمی گردد. وابستگی به کشورهای خارجی ندارد، اما وقتی نتوانیم کالای تولید داخل را به کشورهای همسایه صادر کنیم و پول را به موقع دریافت کنیم، پیامدهای منفی دارد، قول هایی برای مذاکره داده می شود که همیشه در دل ملت امیدواری ایجاد می کند، اما بعداً می شود. فرسایشی که عواقب بدی دارد. قبل از انتخابات همه تاکید داشتند که با همسایگان و دنیا رابطه خوبی دارند.

افشاگری دلیل گرانی است؟!

محمد تقی فاضل میبدی نماینده مجلس و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در واکنش به سخنان علم الهدی که بی حجابی را دلیل گرانی می داند، نوشت: چرا ائمه از عدالت خارج می شوند. یک جمعه؟ آقای علم الهدی معتقد بود که مسبب مشکلات در حکومت یک روحانی است. در این دولت بی حجابی و سودجو را می داند. از برخی ائمه جمعه می خواهم فکری کنند که به نام دین حرف های بی اساس نزنند. اگر افشاگری یک دلیل گران است، جهان باید گرسنگی بکشد. کمی فکر کن!

رویکرد دوگانه نومحافظه کاران به تورم

عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی در توییتی با اشاره به افزایش اخیر قیمت ها نوشت: اگر روحانی در آن زمان قیمت ها را افزایش می داد، نومحافظه کاران به او حمله می کردند. برای دولت فعلی که منبع درآمد خوبی هم هست اما دوست ندارند. این ناهماهنگی ها به دلیل ساختار سیاسی است که نمی تواند تصمیمات مهم را برای حمایت از همه آنها جریان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید