هشدار قرمز؛ کاهش شدید 12 تا 15 درجه ای دما در 4 استان / احتمال آسیب جدی به محصولات کشاورزی

هشدار قرمز؛  کاهش شدید 12 تا 15 درجه ای دما در 4 استان / احتمال آسیب جدی به محصولات کشاورزی

سازمان هواشناسی کشور نسبت به کاهش شدید 12 تا 15 درجه ای دما و خسارت جدی به محصولات کشاورزی در 4 استان هشدار داد. این وضعیت جوی در اوایل روز جمعه (21 فروردین) در اردبیل و همچنین شنبه و یکشنبه (12 و 13 فروردین) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان پیش بینی می شود.

سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه قرمز از تقویت توده هوای سرد، کاهش شدید 12 تا 15 درجه ای دما و خسارت شدید صنعت کشاورزی خبر داد.

این وضعیت جوی اوایل روز جمعه (21 فروردین) در اردبیل و همچنین شنبه و یکشنبه (12 و 13 فروردین) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان پیش بینی می شود.

با توجه به این شرایط آب و هوایی احتمال آسیب به گل و جوانه درختان وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از این خطرات با استفاده از کودهای ضد یخ در باغ، پوششی با پلاستیک، نی، مالچ و … ایجاد می کند. در باغ برای کاهش اتلاف حرارت از سطح خاک، استفاده از مولدهای بادی در باغ برای ایجاد وارونگی دما و جایگزینی لایه هوای سطح سرد با هوای گرم بالا، مه آلود کردن باغ برای جلوگیری از آسیب سرمازدگی، آبیاری برای افزایش ظرفیت خاک. برای ذخیره گرما و بهبود انتقال حرارت به سطح خاک، استفاده از بخاری های باغی برای ایجاد گرما در لایه هوای اطراف درخت توصیه می شود.

هشدار قرمز بالاترین سطح هشدار است که در آن انتظار می رود یک پدیده جوی باعث آسیب عمده شود. از این رو سازمان هواشناسی با صدور اخطار قرمز، از دستگاه های مختلف برای انجام اقدامات و اقدامات لازم برای کاهش خسارات ناشی از پدیده های جوی خبر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید