هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید به کشور و افزایش آلودگی در کلان شهرها

هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید به کشور و افزایش آلودگی در کلان شهرها

سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی به کشور از روز جمعه خبر داد و از تداوم بارش باران و برف تا آخر هفته در برخی نقاط کشور خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه های سینوپتیک و پیش بینی های سازمان هواشناسی امروز در سیستان و بلوچستان و شرق کرمان وزش باد پدیده غالب است و در ارتفاعات جنوبی کرمان رگبار پراکنده وجود دارد. ابر و بارش باران از اوایل شب به تدریج در غرب گیلان و شرق اردبیل افزایش می یابد.

دامنه بارش فردا سه شنبه شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی را فرا می گیرد که در ارتفاعات رشته کوه البرز و مناطق سردسیر به صورت برف خواهد بود. در این روز شدت بارش ها برای استان های گیلان و غرب مازندران است.

روز چهارشنبه بارش در این مناطق ادامه دارد و به تدریج از بعدازظهر بارش در این مناطق کاهش می یابد و در غرب کشور افزایش ابر و در نقاطی بارش خواهد بود.

بر اساس اعلام روز پنجشنبه سازمان هواشناسی، علاوه بر گیلان در غرب و جنوب غرب کشور افزایش ابر و بارش باران پیش بینی می شود. روز جمعه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور، در غرب، جنوب غرب، نواحی جنوب و مرکز، دامنه های جنوبی البرز، گیلان و مازندران بارش باران پیش بینی می شود.

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه دمای هوا در شمال کشور به ویژه در استان های ساحلی دریای خزر و اردبیل کاهش می یابد. همچنین از سه شنبه تا ظهر چهارشنبه غلظت آلاینده های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش می یابد.

توضیحات سیستم: پایداری جوی مداوم، آلودگی انباشته آلاینده هوا

زمان شروع: دوشنبه 28/09/1301

مهلت: سه شنبه 29/09/1401

نوع ریسک: رکود هوا، پیش بینی افزایش شاخص و کاهش کیفیت هوا

حوزه اثر:

دوشنبه 28/09/1401: تهران و کرج

سه شنبه 29/09/1401: تهران و کرج

اثر خطر: افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده، کاهش کیفیت هوا به سطح ناسالم برای همه گروه‌ها و در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در مناطق پرتردد به سطح بسیار ناسالم.

توصیه: کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت سایت‌های صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای همه گروه‌ها، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها به سطوح ناسالم.

توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد و ارتفاع موج

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج در ساحل خلیج بین 1 تا 1.5 متر در ساحل به 2.5 متر

حوزه اثر:

دوشنبه 28/9/1401: تنگه هرمز در نواحی ساحلی و دور از ساحل هرمزگان.

اثر ریسک: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، امکان ایجاد اختلال در ورود و خروج کشتی ها از بنادر، احتمال شکستن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تجهیزات دریایی.

توصیه: محدودیت در سفر دریایی توسط شناورهای سبک و نیمه سنگین، محدودیت فعالیت های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی ها در بنادر و افزایش احتیاط در هنگام ماهیگیری به ویژه در دریاهای آزاد.

دیدگاهتان را بنویسید