ورود سامانه جدید بارشی به کشور/ هشدار هواشناسی ۲۵ استان

ورود سامانه جدید بارشی به کشور/ هشدار هواشناسی ۲۵ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی فردا به کشور از کاهش 10 تا 12 درجه ای دما در برخی مناطق خبر داد و برای 25 استان هشدار داد.

بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های سینوپتیک و چشم‌انداز سازمان هواشناسی، در شرق و شمال شرق کشور رگبار پراکنده باران و در بقیه مناطق هوای صاف پیش‌بینی می‌شود.

فردا با شروع سامانه بارشی در مناطق شمال غرب و غرب در مناطق مرتفع و سردسیر بارش باران، وزش باد شدید، رعد و برق و برف پیش بینی می شود، همچنین در این روز در برخی نقاط افزایش ابری خواهیم داشت. در جنوب غربی، رشته‌کوه‌های زاگرس مرکزی و رشته‌کوه‌های البرز غربی، بارندگی‌های پراکنده وجود دارد.

بارش باران روز سه شنبه در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز، ارتفاعات مرکزی و دامنه های زاگرس، ارتفاعات و دامنه های البرز، سواحل دریای خزر و بخش هایی از خراسان شمالی و شمالی خراسان رضوی ادامه دارد.

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مناطق مشخص شده فعالیت سامانه بارشی تشدید می شود و در بخش هایی از شمال شرق، مرکز و شرق کشور افزایش ابر و در برخی نقاط بارش پیش بینی می شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز و فردا در استان های ساحلی دریای خزر و اردبیل هوای گرم و افزایش محسوس دما پیش بینی می شود و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 10 تا 12 درجه کاهش دما خواهد بود. در این مناطق دریای خزر نیز از سه شنبه تا چهارشنبه بعدازظهر مواج خواهد بود.

توضیحات سیستم اول: سیستم باران

زمان شروع: دوشنبه 1401/12/15

مهلت: پنجشنبه 18/12/1301

نوع خطر: باران، گاهی رعد و برق، دامنه ها، ارتفاعات و مناطق با آب و هوای سرد، برف، باد موقتی شدید و مه.

حوزه اثر:

دوشنبه 1401/12/15: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه و ایلام.

سه شنبه 16/12/1401: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، لرستان، ایلام، خراسان شمالی، خراسان رضوی شمالی، شمال و غرب سمنان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی اصفهان و شمال کوگیلویه و بویار احمد.

چهارشنبه 1401/12/17: زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، البرز، قزوین، تهران، قم، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، لرستان، خوزستان، غرب و شمال سمنان، نیمه شمالی فارس. اصفهان، غرب یزد، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان.

پنجشنبه 1401/12/18: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، تهران، قزوین، البرز، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد. ، ایلام، خوزستان، سمنان، یزد، نیمه شمالی فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و کرمان شمالی.

اثر خطر: کاهش دید، احتمال اختلال در حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، احتمال طغیان جاده، احتمال رواناب، احتمال طغیان رودخانه، کولاک در مناطق کوهستانی، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در انتقال منابع انرژی. از جمله گاز و برق.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری و در صورت لزوم حمل تجهیزات لازم و سوخت کافی، محدود کردن فعالیت‌های کشاورزی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آماده‌سازی ارگان‌های اجرایی و پشتیبانی، لایروبی کانال‌ها و آبراه‌ها، مدیریت انتقال و مصرف منابع انرژی و … آماده سازی مناطق سردسیر برای برف روبی با دستگاه های مناسب.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

مهلت: پنجشنبه 18/12/1301

نوع خطر: باد نسبتاً قوی تا شدید که در مناطق مستعد با افزایش گرد و غبار می وزد.

حوزه اثر:

یکشنبه 14/12/1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، همدان، مرکزی، البرز، تهران، قم، سمنان، اصفهان، فارس شمالی، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

دوشنبه 1401/12/15: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، قم، تهران، گیلان، اردبیل، سمنان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان.

سه شنبه 16/12/1401: مرکزی، اصفهان، یزد، قم، همدان، قزوین، زنجان، کردستان شرقی، آذربایجان جنوب غربی، آذربایجان جنوب شرقی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال شرق فارس، نیمه شمالی کرمان و جنوب تهران.

چهارشنبه 17/12/1401: ایلام، خوزستان، کردستان و خراسان رضوی.

پنجشنبه 18/12/1401: کردستان، زنجان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، سمنان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان.

اثر خطر: احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، امکان کاهش کیفیت هوا، کاهش دید، امکان اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب دیدن صنعت کشاورزی

توصیه: افزایش احتیاط در ترافیک، افزایش احتیاط در فعالیت‌های کویر نوردی و حرکت عشایری-عشایری، عدم توقف و پارک خودروها در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و محدود کردن کشاورزی. فعالیت ها.

توضیحات سیستم: افزایش باد و ارتفاع موج

زمان شروع: اواخر روز دوشنبه 1301/12/15

مهلت: اوایل چهارشنبه 1301/12/17

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در ساحل و 1.5 تا 2 متر در دریا.

حوزه بهره برداری: دریای خزر، مناطق ساحلی و فراساحلی استان های گیلان، مازندران و گلستان.

اثر خطر: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال شکستن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس ماهیگیری، احتمال آسیب به شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج کشتی ها از بنادر و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی فراساحل. و در دریا

توصیه: پرهیز از فعالیت های تفریحی به ویژه غواصی و شنا، محدودیت تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق های ماهیگیری و تفریحی، اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب، جمع آوری تورهای ماهیگیری و محدودیت فعالیت های دریایی در ساحل و فراساحل.

دیدگاهتان را بنویسید