همسر رئیس جمهور از سایه بیرون می آید

همسر رئیس جمهور از سایه بیرون می آید

دنیای اقتصاد: برای یک سیاستمدار ارشد ایرانی خیلی معمول نیست که همسرش نظرات خود را تبلیغ کند، به خصوص اگر آن سیاستمدار با جناح اصولگرا در ایران مرتبط باشد. اما جمیله سادات علم الهادی، نویسنده و مدرس دانشگاه 58 ساله و همسر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، با اقدامات و اظهارنظرهای خود سنت شکنی کرد و چهره سنتی همسر رئیس جمهور در ایران را تغییر داد. علم الهادی از دفتر خود در دانشگاه دولتی شهید بهشتی تهران به فایننشال تایمز گفت: «من معلم هستم و بر نظریه های فلسفی متمرکز هستم.

مدت‌هاست که این کار را انجام می‌دهم، اما اکنون انگار فرصت جدیدی دارم و کارم بیشتر به چشم می‌آید.» علم الهادی، استاد فلسفه تعلیم و تربیت که ریاست پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه را نیز بر عهده دارد. ، چهار دهه پیش برای رئیسی ازدواج می کند و در حین تحصیل در مقطع دکتری به تدریس و تألیف هشت کتاب پرداخت. او دو دختر بالغ دارد. جایگاه «بانوی اول» در فرهنگ سیاسی آمریکا جا افتاده است، اما به دلیل سیاست مردانه در ایران جایی ندارد.

به نوشته فایننشال تایمز، همسران روسای جمهور قبلی ایران به ندرت در انظار عمومی دیده می شدند و به دنبال تأثیرگذاری بر صحنه سیاسی نبودند. علاوه بر این، هیچ یک از آنها تحصیلات یا آموزش های حرفه ای الهادی را نداشتند، سنت شکنی های او شامل ترویج دیدگاه های خود در مورد نقش زنان و اهمیت تحصیل، مصاحبه با رسانه های خارجی در حین همراهی همسرش در سفرهای رسمی از جمله به سازمان ملل در نیویورک و نامه نگاری به همسران رهبران اروپایی و درخواست کمک برای استفاده از نفوذ آنها برای توقف جنگ در غزه. او ماه گذشته در نامه ای به همسران رهبران اروپایی نوشت: لطفا از همسران خود بخواهید کشتار زنان و کودکان بی دفاع فلسطینی را محکوم کرده و برای برقراری صلح اقدام فوری انجام دهند.

از زمانی که رایشی در سال 2021 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، نقش علم الهادی در عرصه عمومی در ایران مورد توجه قرار گرفت، اگرچه او اصرار داشت که هرگز “بدون مشورت با شوهرم، مانند همه زوج ها” کاری انجام نداده است. اما این امر منتقدان او را راضی نکرد و برخی از محافظه کاران از او خواستند از سیاست دوری کند. جلیل محبی، فعال رسانه ای و دبیر ستاد امر به معروف و نهی یا منکر در توییتی عجیب در توییتر (X) نوشت: همسرت را پیش خودت نگه دار…

مدافعان علم الهادی که شامل سیاستمداران اصلاح طلب نیز می شوند، می گویند که او از موقعیت خود برای ایفای نقشی استفاده می کند که بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی استفاده نشده است. محمدعلی ابطحی، معاون سابق رئیس جمهور اصلاح طلب ایران گفت: «تصویر او در واقع به رئیس جمهور کمک می کند که خیلی رادیکال به نظر نرسد.» یکی از موضوعات کلیدی که امروز در ایران مطرح می شود، بحث حجاب است. با مرگ مهسا امینی در سال 1401 این موضوع بیش از پیش مطرح شد و به تظاهرات در ایران منجر شد. علم الهادی در پاسخ به این سوال که آیا ایران باید قانون حجاب را حفظ کند، گفت: مشکل مد و مصرف گرایی است نه پوشش اسلامی. او گفت که حجاب نباید به عنوان “اسلحه کسانی که می خواهند دشمنی خود را با جمهوری اسلامی نشان دهند” استفاده شود. وی افزود: فلسفه حجاب این است. زنان باید جامعه را به سوی کمال سوق دهند».

علم هادی معتقد بود که جنبش اعتراضی توسط دشمنان ایران در خارج از کشور رهبری می شود. او گفت: «کسانی که با گوشی‌های هوشمند خود به خیابان می‌رفتند، از جای دیگری هدایت می‌شدند که کجا بروند و چه کار کنند.» علم الهادی در مقایسه با برخی از همسران مشهور حاکمان منطقه مانند اسماء چهره متفاوتی دارد. الاسد، همسر بشار اسد در سوریه، یا ملکه رانیا، همسر پادشاه اردن. حجاب مشکی او نشانه آشکاری از طرد سبک غربی است. پدرش احمد علم الهادی، روحانی اصولگرا است که بیشتر مدیون اوست [اصرارهایش بر]ممنوعیت برگزاری کنسرت های موسیقی و ممنوعیت دوچرخه سواری زنان در مشهد مقدس، یعنی. زادگاه او با این حال، جمیله علم الهادی تاکید می کند که خانواده اش هرگز جلوی جاه طلبی های او را نگرفتند.

طبق گزارش فایننشال تایمز، زنان در طول تاریخ مدرن ایران البته تا حد زیادی در عرصه سیاست به حاشیه رانده شده اند. با این حال، علم الهادی اولین همسر یک سیاستمدار بلندپایه ایرانی نیست که اظهارنظر می کند. فرح دیبا همچنین در دهه های منتهی به انقلاب 1979 مرزها را شکست و مرزهای سنتی را تغییر داد. او و همسرش تجسم مدرنیته و زرق و برق سبک غربی بودند که در ایران بی سابقه بود. اما سبک زندگی تجملاتی آنان، مردم عادی ایران را علیه خود برانگیخت و در نهایت به تبعید رانده شدند. بیشتر آثار منتشر شده علم الهادی که در کتاب هایی مانند هنر زنانه زندگی و نظریه تربیت اسلامی بیان شده است، به مسائل مربوط به زنانگی و چگونگی به کارگیری آموزه های دینی در تعلیم و تربیت می پردازد.

او معتقد است که اگر زنان به جای توجه به امور مهم تری مانند پیوندهای خانوادگی و عاطفی مستحکم، بر «تحصیل قدرت و ثروت» تمرکز کنند، منجر به کاهش «ارزش» زنان خواهد شد. علم الهادی گفت: برای کسانی که سبک زندگی غربی را پذیرفته اند یا آرزومند آن هستند، بهای استقلال به عنوان یکی از جذابیت های ظاهری به زنانگی تقلیل داده شده است. وی بر حفظ ارزش های سنتی تاکید کرد. زنده به عنوان یک زندگی اخلاقی؛ علاوه بر این، جهان در یک “چرخش تاریخی” قرار دارد. علم الهادی نیز معتقد است: بی اخلاقی باعث نابودی محیط زیست، فرهنگ، تمدن و انسانیت می شود. فساد اخلاقی و فسق می تواند نسل بشر را زودتر از بمب اتم نابود کند.»