همه ابعاد سرقت توسط بانک ملی باید بررسی شود

همه ابعاد سرقت توسط بانک ملی باید بررسی شود

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سرقت از صندوق بانک ملی گفت: همه ابعاد سرقت اخیر انجام شده است، باید به طور کامل بررسی و تحلیل شود تا از تکرار چنین حوادثی که تبعات مختلفی دارد جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی امروز (دوشنبه ۲۲ خرداد) در جلسه شورای عالی قضایی ضمن گرامیداشت مقام شامخ شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه آیت الله سعیدی و شهدای بخارا، صفرهندی، نیکونجا و قاضی امانی، وی از مدیران قضایی و روسای قوه قضائیه خواست نسبت به بررسی و تحلیل عملکرد و برنامه‌های یکسال گذشته و تبیین آن برای مردم اقدام مناسبی انجام دهند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به پرونده های متعدد قضایی در حال انجام و لزوم دقت و کامل بودن در رسیدگی و اجرای احکام آنها گفت: این حکم نه توسط خود محکوم بلکه توسط وکیل وی مورد اعتراض قرار گرفت. لذا بنا بر رعایت احتیاطات موضوع در دیوان عالی کشور رسیدگی شد. قرار بود دیروز پرونده برای اعدام به مشهد ارسال شود. تاکید می کنیم نظر شورای تامین در نحوه و نحوه اجرای حکم در پرونده لحاظ شود و با هماهنگی این شورا اقدامات مقتضی انجام شود.

وی با اشاره به پرونده قتل یک افسر پلیس در شیراز گفت: در این پرونده در دیوان عالی کشور نقصی محرز و پس از رفع نقص، روز گذشته مجدداً به دادگاه معرفی شد. احتیاط در اسرع وقت

رئیس قوه قضائیه در ادامه بر حفظ کرامت و آبروی پلیس تاکید کرد و گفت: جایگاه پلیس در همه دنیا محترم است و حمله به پلیس امری بسیار جدی است. هرگونه حمله به پلیس به اشکال مختلف خلاف منطق و قانون است. حمله به پلیس حتی به ضرر متجاوز و عموم مردم است. زیرا پلیس ضامن آرامش و امنیت اعضای جامعه است. به همین دلیل است که دادستان های ما باید در رسیدگی به پرونده های مهاجمان پلیس دقت بیشتری داشته باشند. البته بدیهی است که رفتار پلیس باید با موازین اسلامی، انسانی و حرفه ای باشد.

محسنی اجایی پس از جلسه امروز به ضابطین مربوطه قضایی دستور داد تا به سرعت، قانونی و بدون رسیدگی به پرونده عاملان حادثه در کلانشهر آبادان رسیدگی کنند.

وی در این خصوص به مسئولان صراحتا تاکید کرد که در صورت محرز شدن مجرمیت فرد یا افرادی در این حادثه در دادسرا و امکان رسیدگی مستقل به پرونده آنها باید در اسرع وقت موضوع را به دادگاه ارسال کنند. . در حادثه متروپلیس با هم به دادگاه فرستاده شوند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به حادثه قطار مشهد یزد به دادستان کل کشور دستور داد در اسرع وقت به ابعاد قضایی و حقوقی این حادثه رسیدگی و در صورت مقصر بودن افراد در این حادثه اقدامات قانونی انجام شود. باید بدون توجه به مورد آنها اتخاذ شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: تسریع در رسیدگی به این گونه پرونده ها می تواند آلام قربانیان و خانواده های آنان را کاهش دهد.

در ادامه جلسه امروز شورای عالی قضایی، محسنی اجایی با اشاره به سرقت از گاوصندوق یکی از شعب بانک ملی تهران، خواستار رسیدگی کامل به ابعاد مختلف این پرونده شد و از یک سو از پلیس و دادستان تهران تشکر کرد. برخی از مردم گم شدند. از سوی دیگر باید توجه داشت که این سرقت وفاداری بانک را خدشه دار می کند و باید به معایب این پرونده نیز توجه داشت. به همین دلیل است که قضات ما در برخورد با این گونه جرایم مرکب باید در مستندسازی رسیدگی نهایت دقت را داشته باشند.

وی با اشاره به جلسه دیروز بررسی ابعاد سرقت به ریاست رئیس قوه قضائیه گفت: مقرر شده است که ابعاد این سرقت از نظر قانونی بررسی و مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: همه مظنونان پرونده هایی مانند سرقت از خزانه بانک ملی در یک سطح نیستند. وی افزود: برخی از این مظنونان ممکن است عامل یا شریک جرم باشند. ممکن است برخی افراد در فرار یا فرار متهم یا متهمان شرکت داشته باشند. همچنین ممکن است عده ای اموال مسروقه را خریداری یا تصرف کرده باشند. اما اینطور نیست که همه دستگیرشدگان این پرونده و مظنونان به طور مستقیم در سرقت از گاوصندوق بانک نقش داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سوابق کیفری دو متهم پرونده، به دادستان انتظامی قضات دستور داد تا اقدامات لازم را برای رسیدگی دقیق و همه جانبه به پرونده قبلی دو متهم انجام دهند.

وی در این خصوص گفت: برای دو متهم پرونده سرقت از گاوصندوق بانک ملی در یکی از استان ها پرونده ای به اتهام سرقت تشکیل و پرونده داشتند؛ بنابراین دادستان انتظامی قضات باید این موضوع را به دقت بررسی کند که آیا در رسیدگی به این پرونده قصور یا قصور مقام تحقیق صورت گرفته است؟ و اینکه آیا دو متهم پرونده حاضر در پرونده قبلی از راه حل های حقوقی بهره مند بوده اند یا خیر؟

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: در رسیدگی به چنین مواردی باید بررسی شود که آیا ما به عنوان دستگاه قضایی نقاط ضعفی داریم یا خیر؟ سپس به بخش های دیگر می پردازیم و بررسی می کنیم که آیا بانک و سایر بخش ها در ارتکاب این گونه سرقت ها ضعیف هستند یا خیر؟ ابتدا باید از خودمان شروع کنیم.

رئیس قوه قضائیه با استناد به تعدادی از متهمان پرونده سرقت از گاوصندوق بانک ملی در یک خانواده، به پژوهشگاه قضایی دستور داد تا نحوه ارتکاب جرایم گروهی از اعضای یک خانواده را بررسی کند. و اگر برخی از اعضای این خانواده قبلا محکوم شده باشند و همچنان به جنایت خود ادامه دهند و بقیه اعضای خانواده همکاری کنند چه؟

محسنی اجایی با اشاره به لزوم توجه مسئولان ذیربط به بررسی دقیق، عملیاتی و فنی سرقت از گاوصندوق یکی از شعب بانک ملی، گفت: مردم چندین ساعت و تعداد قابل توجهی در بانک حضور داشتند. صندوق‌های نقدی با تجهیزات مخصوص در روز روشن مال را جدا کرده و از بانک خارج کردند که ساعاتی بعد مشخص شد سرقتی صورت گرفته است که از جهات مختلف به‌ویژه ضعف بانک قابل تأمل است. سیستم امنیتی بانک مورد مطالعه عملیاتی و فنی قرار گیرد.

وی افزود: برخی از افراد این سوال را در ذهن دارند که چنین سرقتی نمی توانسته توسط دو یا سه نفر عادی انجام شده باشد و قطعا این سرقت مستلزم برنامه ریزی، طراحی و حضور افراد فنی و تیم پشتیبانی بوده است. بنابراین باید اقدامات همه جانبه و عاجل برای جلوگیری از چنین حوادثی انجام شود.

رئیس قوه قضائیه صراحتاً به معاون سیاسی خود ناصر سراج دستور داد تا نسبت به تشکیل کارگروه مشترکی متشکل از معاونت پیشگیری قوه قضائیه، قوه قضائیه، پژوهشکده مطالعات قوه قضائیه، نیروی انتظامی، کارشناسان بانکی اقدامات مقتضی را اتخاذ کند. و کارشناسان مرکزی بانک و سایر ادارات مربوطه. به این ترتیب تمامی جوانب سرقت های اخیر مورد بررسی و تحلیل کامل قرار گرفته است تا از تکرار چنین حوادثی که دارای عوارض گوناگونی است جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید