همه سیاست های دولت توسط یک یا دو وزیر اتخاذ می شود و تصمیمات نزدیک/خطرناک آنها جان مردم را به خطر می اندازد

همه سیاست های دولت توسط یک یا دو وزیر اتخاذ می شود و تصمیمات نزدیک/خطرناک آنها جان مردم را به خطر می اندازد

روز جدید : حجت الله میرزایی یکی از امضاکنندگان نامه 61 با امضای اقتصاددانان می گوید: همه سیاست های دولت توسط یکی دو وزیر و نزدیکان آنها اتخاذ می شود و تصمیمات پرخطری گرفته می شود که جان مردم را به خطر می اندازد. او در این گفتگو از دلایل نگارش این نامه می گوید.

در اوایل این هفته، 61 اقتصاددان با ارسال نامه ای سرگشاده به مردم به تحلیل وضعیت اقتصادی کنونی کشور پرداختند. آنها در نامه خود از وعده های بدون پشتوانه و غیرعلمی دولت قبل از انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده و بار دیگر هشدار داده اند که در صورت شکست مذاکرات، وضعیت کشور می تواند بحرانی تر شود.

در بخشی از همین نامه اشاره شده است که “بسیاری از تحولات و بی ثباتی فزاینده اقتصاد کلان” توسط سیاستمداران رسمی به عنوان “جراحی و اصلاحات اقتصادی” و “تصمیمات دشوار اقتصادی” توصیف شده است. بدون اینکه به عواقب گسترده این تصمیمات فکر کنیم و با مردم درباره شروع، پایان، دامنه و عمق عملیات و مراحل بعدی یا پیامدهای عملیات صحبت کنیم.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی طولانی به انتقاد از نامه اقتصاددانان پرداخت و توصیه های آنان را غیرعلمی و خطرناک خواند! تسنیم، به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و همچنین پذیرش FATF برای کشور خطرناک است و این اقتصاددانان با انتقاد از آن، آنها را «گروه‌های نزدیک به روحانی» توصیف کردند.

حجت میرزایی، اقتصاددان و معاون سابق وزیر کار که یکی از امضاکنندگان این نامه است، دلایل نگارش این نامه را به رویداد۲۴ می گوید:

وی خاطرنشان کرد: نویسندگان نامه اخیر به مردم در زمینه مسائل اقتصادی امیدوارند این نامه موثر واقع شود و نکاتی که در آن آمده است، مورد توجه قرار گیرد و به صورت آشکار و مثبت به آن پرداخته شود. همه 61 اقتصاددانی که نامه را امضا کردند امیدوارند که این نامه به سیاست فعلی دولت کمک کند و سیاست های محتاطانه تری اتخاذ کند، اما من نمی دانم در عمل چه عواقبی خواهد داشت.

میرزایی می‌گوید: این نامه را به مردم نوشتیم زیرا معتقدیم دولت نمی‌خواهد صدای اقتصاددانان را بشنود و علیرغم اینکه در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود اقتصاددان جذب می‌کنیم، از پژوهشکده‌ها و اتاق‌های فکر دعوت و استفاده می‌کنیم. اما در نهایت این اتفاق نیفتاد، بنابراین فکر می‌کنم بهتر است با مردم صحبت کنیم، حس همدردی برای آنها ایجاد کنیم و به‌طور غیرمستقیم از طریق مردم با دولت صحبت کنیم.

معاون سابق وزیر کار ایران توضیح می دهد: اکنون 9 ماه از عمر دولت سیزدهم می گذرد و هنوز فرصت باقی است. این زمان باقی مانده برای اصلاح خط مشی های موجود است تا یک دید کلی از تیم شرکا و انتخاب خط مشی ها وجود داشته باشد.

تیم اصلی دولت چارچوب نظری مشخصی ندارد

میرزایی با بیان اینکه بدش نمی آید تیمی متشکل از همکاران جوان و کم تجربه را انتخاب کند، گفت: نکته مهم و مهم در تئوری مدیریت مسیر، فرآیند و نتایجی است که به همراه دارد. این تیم در صورتی می تواند موفق شود که شفافیت، گفتگوی مستمر در حوزه عمومی سیاست ها پذیرفته شود و منافع عمومی در نظر گرفته شود. اما اکنون مشکلات فراتر از آن، ناهماهنگی، شتاب زدگی، سیاست‌گذاری غیرشفاف و غیرانتقادی، مسائلی است که در تیم دولت سیزدهم وجود دارد. نه چارچوب نظری مشخصی دارند، نه با وعده های اساسی در زمان انتخابات تناسبی دارند و نه با مبانی روشن اقتصاد و سیاست های ملی و مردمی سازگاری دارند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه چند صدایی در دولت و تیم اقتصادی وجود دارد، گفت: علاوه بر چند صدایی، صدای جنجالی از سوی دولت نیز به گوش می رسد. دولت ریسک هایی می کند که برای مردم و دولت خطرناک و مشکل ساز است. به عنوان مثال، حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین خوراک دام و طیور در زمانی که دولت نیاز به ثبات داشت، بسیار غیرعلمی بود.

همه سیاست های دولت توسط یک یا دو وزیر و همراهان آنها اتخاذ می شود

میرزایی می گوید: دولت سیاست تورمی را دنبال می کند و مهم ترین قسمتی که می توان نقد کرد رویه های غیر شفاف، بی طرفانه و یک جانبه است. ارزیابی ما این است که سیاستی که در دولت وجود دارد توسط یکی دو وزیر و نزدیکان آنها اتخاذ می شود و بقیه اصلاً مشارکت نمی کنند و سیاست مشخصی در مورد هزینه ها، درآمدها و به ویژه یارانه ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: بزرگترین تفاوت دولت فعلی با دولت قبل این است که دولت اصلی بسیار عجول است و کاملا از مذاکره منصرف شده و برایشان اهمیت کمتری دارد.

اقتصاد کره شمالی نیز با اقتصاد جهانی گره خورده است، البته ایران را هم در نظر نگیریم

میرزایی در توضیح اینکه آیا در شرایط فعلی معیشت و اقتصاد با برجام گره خورده است یا خیر؟ او گفت: «این به هیچ کس بستگی ندارد که گره بزند یا نه. اقتصاد امروز جهان به همه کشورها گره خورده است، حتی کره شمالی، چه رسد به ایران که در ابتدای این دهه 120 میلیارد دلار صادرات نفت و نفت داشت. خب از ابتدای دوره جدید تحریم ها نرخ رشد اقتصادی ما به صفر رسیده و تورم و رکود تورمی 40 درصدی را تجربه کرده ایم که متأسفانه بار اصلی معیشت مردم است و علی رغم تلاش ما همواره معیشت مردم مورد هجمه قرار گرفته است. .

وی ادامه داد: آقای ابراهیم رئیسی از همان ابتدا تحلیل اشتباهی داشت که این را گفت و گفت اقتصاد ایران به سیاست خارجی گره نخورده است. امروز دولت می‌داند که چقدر تغییرات اندک در فضای بین‌المللی و سیاست‌ها بر بازار ارز، سکه و سایر کالاها تأثیر می‌گذارد. مردم می بینند که ارز به عنوان یک متغیر تعیین کننده با توجه به معادلات جهانی، چقدر بر تمام جنبه های زندگی آنها تأثیر گذاشته است. امیدواریم با کمک دولت مذاکرات به پایان برسد و به وضعیت باثباتی برسیم، بنابراین ترجیح می دهم اصلا به عواقب اختلافات برای کشور فکر نکنم.

دیدگاهتان را بنویسید