همه فرزندان مدیران آموزشی از اکتبر 1401 به مدرسه دولتی می روند

همه فرزندان مدیران آموزشی از اکتبر 1401 به مدرسه دولتی می روند

وزیر آموزش و پرورش در برنامه ثریا شبکه اول با تسلیت جان باختن تعداد زیادی از هموطنان در فاجعه کلانشهر آبادان گفت: برخی از افکار محقق نشد.

وی با بیان اینکه پیشرفت هایی که در حوزه های مختلف داشته ایم مبتنی بر مدرسه است، افزود: نظام آموزشی و پذیرش جداست و دیگر در مدارس کنکور برگزار نمی کنیم. همچنین به استان ها اعلام کردیم که مدارس را در حوزه کنکور قرار ندهند. البته اگر امسال انشعاب داشته باشد، اما از سال آینده قطعاً جدا می شویم. این موضوع در کمیسیون ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد.

* 80 درصد رتبه های زیر 3000 در تمامی گروه های آزمایشی مربوط به مدارس سمپاد و غیرانتفاعی است.

نوری با تاکید بر اینکه برای شکوفایی تمدن نوین اسلامی باید در چندین حوزه دانش آموز تربیت کنیم، افزود: باید محتوای مناسب ارائه کنیم؛ یکی از اجزای برنامه درسی، برنامه درسی و یک جزء آن کتاب درسی است. مورد دیگر روش های مناسبی است که باید ارائه شود. آیا باید از روش های قدیمی یا فعلی استفاده کرد؟ و نکته دیگر سنجش است که نه تنها باید دانش آموز را به کنکور برساند.

وی ادامه داد: یک سری مدارس دولتی استثنایی داریم که میزبان بسیاری از کنکور و المپیادها از جمله استعدادهای درخشان هستند یا می توان به مدرسه البرز اشاره کرد. البته تعداد این مدارس در مقایسه با تعداد مدارس کشور کم است. 80 درصد رتبه های زیر 3000 در تمامی گروه های آزمایشی مربوط به مدارس سمپاد و غیرانتفاعی است.

* در یک مسابقه ناجوانمردانه تعدادی از داوطلبان در کنکور رها شدند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماندگاری دانش آموزان پشت کنکوری گفت: در یک رقابت شدید تعدادی از داوطلبان پشت کنکور می مانند که آثار زیادی دارد و برخی از این آثار جبران ناپذیر است و جامعه باید به فکری بیفتد. مقدار زیادی برای سلامت روان کودکان.»

وی افزود: در کرونا به سلامت جسمی دانش‌آموزان توجه کردیم، اما به سلامت روحی و روانی آن‌ها توجه نکردیم، بنابراین وقتی رسیدیم بحث بازگشایی مدارس را مطرح کردیم.

* محتوای آموزشی بی فایده از مهر امسال حذف می شود

نوری در خصوص حذف مطالب بیهوده و بیهوده از کتاب های درسی افزود: اگر امسال رهبر معظم انقلاب اعلام کنند مطالب بیهوده را حذف می کنیم و فقط به جلسات می پردازیم، سال آینده آن را فراموش خواهیم کرد. تحقیق و برنامه ریزی آموزش و پرورش که باید در مهرماه 1401 اجرا شود و در این راستا از یادگیری ترکیبی و از محیط آموزش مجازی استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه اولین موضع ما جداسازی آموزش و پرورش از پذیرش است، گفت: آقای عاملی در جلسه تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند که کنکور یک کار ملی و کمک است. . به ما ربطی ندارد، گفت: ما روی این موضوع تمرکز کرده ایم، اول باید جدا شویم؛ نظام آموزشی ما نباید به دانش آموزان یاد بدهد که دانشگاه بروند، بلکه باید به آنها بیاموزد که یک عنصر مؤثر در جامعه باشند؛ امتحان. هدایت می شود و همه چیز در این راستا انجام می شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش ها اعلام کرده ایم بررسی کنند که علم مفید چیست و چگونه انجام می شود. با توجه به انتشار کتب درسی برای سال تحصیلی جدید، هنوز تغییرات توسط کارگروه مشخص نشده است و خلأها و جایگزینی آنها با مهارت های مفید به مدارس اعلام می شود.

* افت 63 درصدی تحصیلات دانش آموزی را شاهد هستیم

نوری با اشاره به وضعیت تحصیلی دانش آموزان گفت: دو سال تحصیلی در کرونا سپری شده و شاهد افت 63 درصدی آموزش بوده ایم.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی، شاهد مهاجرت به شهرهای بزرگ و ورود به تهران بوده ایم؛ زمانی تهران کمترین سرانه تحصیلی و کمترین فضای آموزشی را داشت که با حمایت های خیرین تا حدودی بهبود یافت. اما تراکم دانشجو در اطراف تهران و کرج همچنان بالاست. تراکم باید 26 دانش آموز در کلاسی باشد که اکنون بزرگ است.

* امسال 400 هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی اضافه می شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال 400 هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی اضافه می شود، ادامه داد:

وی افزود: در حال حاضر در برخی مناطق مانند اصفهان، فارس، اسلامشهر و پاکدشت به دلیل کاهش منابع زیرزمینی شاهد رانش زمین بوده ایم و برخی مدارس به همین دلیل مورد استفاده قرار نگرفتند که این امر باعث افزایش تراکم دانش آموزان شد.

* فرزندان مدیران آموزشی از مهر 1401 به مدرسه دولتی می روند

نوری در خصوص وضعیت مدارس غیردولتی گفت: در خصوص ایجاد مدارس غیردولتی در سیاست کلی اصل 44 آموزش و پرورش مستثنی شده است، اما حدود 13 درصد هستیم که نسبت به دنیا افزایش یافته است. در این راستا دنیا مدارس و دانشگاه های متصل ایجاد کرده است، موسسات خیریه و خیریه باید غیرانتفاعی شوند. البته یک نکته را در مورد مدارس غیردولتی بگویم که یکی از آسیب های برخی از این مدارس، کار کنکور است که پلی ایجاد کرده تا نتوانیم از کنکور جدا شویم.

وی در پاسخ به درخواست مجری و کارشناس این برنامه مبنی بر اینکه «فرزندان نمایندگان مجلس و مدیران آموزش و پرورش از مهرماه 1300 بین تربیت فرزندان خود در مدارس غیردولتی و مسئولیت در آموزش و پرورش را انتخاب کرده اند»، گفت: بله، این یک امر است. درخواست خوبی است. و توجه کنید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت هویت فردی و ملی گفت: کودکان باید به خود و کشورشان افتخار کنند و اگر این اتفاق بیفتد، فرد تقویت می‌شود. ما باید در آموزش و پرورش به این سمت حرکت کنیم و همه کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: در مصوبه 5-5 سند تحول آموزش و پرورش تاکید شده است که 10 تا 20 درصد از ساعات مدرسه به فعالیت های فوق برنامه اختصاص یابد و سفرهای هدفمند و میدانی در این راستا انجام شود که برای دانش آموزان بسیار عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید