همه منتظرند تا ماجرای مهسا روشن شود

همه منتظرند تا ماجرای مهسا روشن شود

روز جدید حمید شجاعی: درگذشت مهسا امینی و موضوعات مرتبط با آن پس از گذشت سه هفته همچنان یکی از مهم ترین اخبار فضای رسانه ای است و اظهارات مختلفی از واکنش مسئولان رسمی گرفته تا نمایندگان، شخصیت های سیاسی را در این زمینه دیده و شاهد هستیم. و کارشناسان مختلف همچنین سران قوا بارها بر پیگیری مناسب این موضوع و روشن شدن ابعاد و زوایای فوت آن مرحوم تاکید کرده اند.

اگرچه پس از این حادثه گمانه زنی های متعدد و مختلفی در فضای مجازی و رسانه های خارجی درباره نحوه و نحوه مرگ مهسا امینی منتشر شده است، اما تمامی مراجع رسمی اظهار نظر نهایی کرده اند که بسته به نظر پزشکی قانونی مبنی بر عدم وجود این گزارش است. منتشر شده است، هر نوع نظر فقط حدس و گمان است و قابل تایید نیست. در همین رابطه علی حدادی، سخنگوی کمیسیون داخلی کشور گفت: گزارش کمیسیون در مورد فوت خانم امینی هنوز نهایی نشده است. وکلا و پزشکان نیز در کمیسیون تشکیل شده عضویت دارند و آرزوی آن بررسی کامل و همه جانبه است. در حال حاضر منتظر اعلام نظر رسمی پزشکی هستیم.» این در حالی است که بسیاری از افراد عمدتاً مسائلی را مطرح و بعضاً از نحوه برخورد گشت ارشاد با چنین شرایطی انتقاد کرده و بر لزوم رسیدگی صحیح به آن تاکید کرده اند. وکیل خانواده امینی سوالاتی را مطرح کرد که واکنش هایی را در پی داشت.خجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور در روزهای گذشته به این مشکل اشاره کرد و گفت: وکیل خانواده امینی اظهارات بی اساس می کند و می گوید که این کار را انجام می دهد. نظر آنها را نپذیرند، قبل از اعلام نتیجه گیری پزشکی قانونی، نظر مرجع قضایی آن را نمی پذیرد و درخواست تشکیل کمیسیون تحقیق کرده است، یعنی فردا هرکس تصادف کند، تقاضای تشکیل کمیسیون می کند. چنین کمیسیونی.» اما آنچه مسلم است، پیگیری علت مرگ مهسا امینی است، چیزی که همه بر آن اتفاق نظر دارند.

در همین راستا آیت… مکارم شیرازی روز گذشته در دیدار با سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به این موضوع اظهار داشت: لازم بود نیروی انتظامی و سایر نهادهای ذیربط نسبت به ارائه گزارشی اقدام کنند. گزارش جدی و فوری از تحقیقات آنها برای جلوگیری از این عذرخواهی‌ها باید گرفته شود.» بر این اساس پس از فوت مهسا امینی، قرار شد ظرف سه هفته پزشکی قانونی گزارشی از علت مرگ وی اعلام و منتشر کند. مجلس منتظر گزارش پزشکی قانونی است
رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور در مجلس گفت: گزارش مکتوب و رسمی پزشکی قانونی در مورد فوت مهسا امینی هنوز به مجلس نرسیده است. محمدصالح جوکار در خصوص آخرین وضعیت پیگیری پرونده فوت مهسا امینی در مجلس، اظهار داشت: همانطور که پیشتر گفته شد، کمیسیون کشور و شوراها طبق ماموریتی که از سوی رئیس مجلس داده شده است. برای روشن شدن ابعاد این پرونده، جلسات متعددی با حضور مسئولان نهادهای ذیربط برگزار و گزارشات اولیه دریافت شد. از خانواده امینی نیز برای حضور در جلسات کمیته دعوت شده بود، اما از حضور در جلسه خودداری کردند. وی تصریح کرد: اما منتظر گزارش رسمی و مکتوب پزشکی قانونی این پرونده هستیم تا جمع بندی نهایی در کمیته انجام شود و گزارش نهایی برای قرائت در مجلس ارسال شود. این گزارش تاکنون به مجلس نرسیده است.

نظر پزشکی قانونی

پزشکی قانونی در اطلاعیه ای اعلام کرد: با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، معاینه سی تی اسکن مغز و ریه، نتیجه معاینات فیزیکی جسد و کالبد شکافی، معاینات پس از مرگ، فوت مذکور نبوده است. ناشی از ضربه به سر یا اندام ها و عناصر حیاتی بدن است. مرجع بر اساس سوابق بیمارستانی جراحی مغز کرانیوفارنژیوم در بیمارستان میلاد در سال 1385، پرونده پزشکی بیمارستان کسری در زمان منتهی به مرگ، شرح ظاهر جسد و کالبد شکافی، نتایج آزمایشات سم شناسی و پاتولوژی ، تحقیقات پزشکی قانونی و کمیته های تخصصی تخصصی متعدد گزارش شده است: متوفی پس از عمل جراحی کرانیوفارنژیوم تومور مغزی در محور مهم هیپوتالاموس- هیپوفیز و غدد تحت کنترل آن (شامل غدد فوق کلیوی و تیروئید) دچار اختلال شده است. سن 8 سالگی به دلیل این بیماری زمینه ای، فرد متوفی با هیدروکورتیزون، لووتیروکسین و دسموپرسین درمان شد. در مورخه 22/06/1301 ساعت 19:56 ناگهان از هوش رفت و متعاقباً به زمین افتاد که متوفی به علت بیماری زمینه ای توانایی لازم برای جبران و سازگاری با شرایط را نداشت و دچار اختلال ضربان قلب شد. و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری به دلیل بی نتیجه بودن عملیات احیای قلبی تنفسی در اولین دقایق حساس، علیرغم ترمیم عملکرد قلبی پس از عمل احیاء، دچار هیپوکسی شدید و در نتیجه آسیب مغزی شد. پرسنل اورژانس حمایت تنفسی انجام شده ناموفق بوده و علیرغم انتقال وی به بیمارستان و تلاش کادر درمانی بیمارستان کساری، بیمار بر اثر نارسایی چند عضوی (MOF) ناشی از هیپوکسی مغزی در تاریخ 1301/06/25 فوت کرده است.لازم به ذکر است که با مراجعه به مدارک پزشکی بیمارستانی، معاینه سی تی اسکن مغز و ریه، نتیجه معاینه فیزیکی جسد و کالبد شکافی، معاینات پاتولوژیک، فوت مذکور بر اثر ضربه به سر یا اعضا و عناصر حیاتی نبوده است. از بدن.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید