آیا بازنشستگان همچنان منتظرند/ آیا دولت مقررات بازنشستگی را تغییر خواهد داد؟

آیا بازنشستگان همچنان منتظرند/ آیا دولت مقررات بازنشستگی را تغییر خواهد داد؟

به نظر می رسد داستان افزایش دستمزد کارگران بازنشسته زمانی به پایان می رسد که دولت تصمیمات بازنشستگانی را که واجد شرایط دریافت بازنشستگی هستند، تغییر دهد و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، این داستان احتمالاً به طول خواهد انجامید.

علیرغم اینکه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اجرای این افزایش و صدور احکام جدید برای مستمری بگیران سایر رده های تامین اجتماعی در شهریورماه خبر داده بود، اما باز هم مستمری بگیران به این خبر اعتماد نکردند و نگرانند که دولت تدبیر و امید اقدام کند. واریز کمتر از مبلغ مصوب شورای عالی کار در ماه آینده. آن هم در شرایطی که اخبار حاکی از آن است که رقم ۵۱۵ هزار تومانی دولت رقم ثابتی است و هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

بر این اساس در چند روز گذشته بازنشستگان بارها مصوبه شورای عالی کار را برجسته کرده و خواستار اجرای مصوبات شورای عالی کار، یعنی. اعمال افزایش 38 درصدی به اضافه 515 هزار تومان مبلغ ثابت برای مستمری بگیران سایر سطوح.

در همین راستا عبدالحمید آبایی حسنی رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی خوزستان در نامه ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعلی خواستار تعیین تکلیف صدور احکام حقوقی بازنشستگان شد.

وی در این نامه اعلام کرد؛ در دولت های گذشته افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس شاخص های تورمی و موافقت هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و شورای عالی کار در فروردین ماه هر سال تصویب و ابلاغ می شد و در اردیبهشت ماه همان سال مصوبه هایی برای مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی متاسفانه در دولت سیزدهم که حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه کارآمد و مستمری بگیر با بی توجهی در افزایش قیمت ها و تورم مواجه بود.

به گفته وی با گذشت پنج ماه از سال بازنشستگان همچنان به دنبال این افزایش حقوق برای احقاق حق و مطالبه قانونی خود هستند که از محل بیمه و خارج از بودجه کشور است. همانطور که می دانید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ابتدای سال جاری بر مبنای 38 درصد به اضافه مبلغ 515 هزار تومان برای سایر رده ها به تصویب شورای عالی کار و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی رسید. که علیرغم بی اعتمادی دولت این افزایش حقوق را 28 درصد کاهش داد و 10 درصد به تصویب هیات وزیران رسید.

ابایی حسنی بیان کرد؛ از جنابعالی تقاضا داریم هرچه سریعتر ترتیبی دهید تا رئیس سازمان بیمه اجتماعی نسبت به صدور احکام افزایش حقوق 38 درصدی به اضافه 515 هزار تومان براساس مصوبات شورای عالی کار اقدامات لازم را انجام دهد. و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و مستمری بگیران را از این بلاتکلیفی نجات دهند

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار نیز گفت؛ امیدوارم در پایان اجرای تصمیمات، روسای سازمان تامین اجتماعی با احترام به مستمری بگیران، همین تصمیم را که ماهیانه 38 درصد به اضافه 515 هزار تومان افزایش می یابد، در اختیار مستمری بگیران قرار دهند. .

او بیان کرد؛ به نظر من این امر می تواند هم رضایت بازنشستگان را جلب کند و هم به دنبال همکاری شرکای اجتماعی شامل مستمری بگیران و کارگران برای پیشرفت و توسعه سازمان تامین اجتماعی باشد.

موضع مجلس در مورد حقوق بازنشستگان
این در حالی است که موضوع افزایش حقوق بازنشستگان در جلسه دیروز مجلس نیز در حالی مطرح شد که یکی از اعضای کمیسیون آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس از متضرر شدن بازنشستگان در شرایط فعلی و با توجه به تلاش های صورت گرفته خبر داد. ساخته اند، ادامه این وضعیت مطلوب نیست.

محمد وحیدی گفت: مجلس افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به شورای اجرای آیین نامه ارسال کرد و به این ترتیب برای احقاق حق این قشر ایستاد.

به گفته وی، در حال حاضر مستمری بگیران در شرایط سخت معیشتی به سر می برند، بنابراین با رویکرد عدالت محوری باید به وضعیت اسفبار این جمعیت کثیر توجه شود و مسئولان در اولویت توجه به این بخش باشند.

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز روز گذشته در صحن علنی مجلس در تذکر شفاهی به دولت خطاب به دولت گفت: پس از لغو مصوبه دولت درباره مصوبه شورای عالی کار. و تسری آن به حقوق مستمری بگیران کشور در حوزه تامین اجتماعی، این اختیار به وزرای کار داده می شود. ، به اقتصاد و هیات امنای تامین اجتماعی فرصت داده شد تا در این زمینه سریع تصمیم گیری کنند تا دیگر مجبور نباشند جامعه را ملتهب کنند.

وی تصریح کرد: امروز جامعه مدنی مستمری بگیران منتظر تصمیمات فوری وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و دولت این اختیار را به آنها داده است.

دیدگاهتان را بنویسید