ایران و آمریکا منتظرند

ایران و آمریکا منتظرند

روز جدید لورا روزن می نویسد: از یک مقام ایرانی پرسیدم که آیا فکر می کند دو طرف می توانند راهی برای پیشرفت پیدا کنند؟ آنها پاسخ دادند که در حال تلاش هستند. او در ایمیلی گفت: “آنها در تلاش هستند تا راهی برای خروج از این وضعیت بیابند. گفتن اینکه چه زمانی توافق حاصل می شود دشوار است.”

مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا به حالت تعلیق درآمد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که «تعداد کمی از مسائل درازمدت باقی مانده است و اکنون ایران باید آنها را حل کند».

پرایس گفت: “از سال 2012 تا 2018، حملات زیادی به پرسنل نظامی و تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در عراق صورت نگرفت. وضعیت در سال 2018 تغییر کرد و بین سال های 2019 تا 2020 تعداد حملات گروه های مورد حمایت ایران 400 درصد افزایش یافت.” این شرایط پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی و کشته شدن سلیمانی به وجود آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تلاش ها برای سرکوب نیروهای مورد حمایت ایران در عراق به عنوان بخشی از استراتژی به ارث رسیده از دولت ترامپ موثر نبوده است. ما به یک استراتژی نیاز داریم که کار کند، مؤثر باشد و به کار خود ادامه دهد. ما معتقدیم بازگشت به بردجام تغییر مسیر خوبی است.»

«گام بزرگ رو به جلو در موضوع هسته ای ایران این است که اساس توافق را آموخته ایم. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، به رادیو فرانس 24 گفت: «هنوز در روابط ایران و آمریکا یک فروپاشی وجود دارد. و ما امیدواریم که بتوانم آن را نیز حل کنم».

علی واعظ، کارشناس ارشد مذاکرات هسته ای در وین، گفت: برای دولت بایدن بسیار سخت است، به ویژه به این دلیل که ایالات متحده اطلاعات دقیقی در مورد برنامه های فعال ایران برای هدف قرار دادن مقامات سابق آمریکایی در انتقام از ترور قاسم سلیمانی دارد. بتواند از حذف نام سپاه از لیست تروریست ها دفاع کند.

واعظی افزود: یافتن فرمولی که برای هر دو طرف قابل قبول باشد بسیار سخت است. مثل یک بن بست مکزیکی است. هر یک از طرفین انتظار دارد که طرف مقابل شکست بخورد زیرا هر یک معتقد است طرف دیگر به رضایت بیشتری نیاز دارد. اما در واقع، هر دو طرف به این توافق نیاز دارند و من فکر می‌کنم هر دو طرف در معرض سوء استفاده هستند.»

صالح شاه از شبکه رهبری اروپا گفت: «مشکل این است که این موضوع دارای حساسیت سیاسی است، نه اهمیت مادی و واقعی. وی افزود: واقعیت این است که اگر قرار دادن سپاه در لیست تروریست ها کارساز باشد، نباید تهدیدی برای حضور آمریکا در منطقه یا اعضای آن باشد. بنابراین به هدف خود نرسیده و آمریکا را امن‌تر نکرده است.»

از یک مقام ایرانی پرسیدم که آیا فکر می‌کند دو طرف می‌توانند راهی برای پیشرفت پیدا کنند؟ آنها پاسخ دادند که در حال تلاش هستند. او در ایمیلی گفت: “آنها در تلاش هستند تا راهی برای خروج از این وضعیت بیابند. گفتن اینکه چه زمانی توافق حاصل می شود دشوار است.”

هنری راوم از آهنگ یوروویژن گفت: “من فکر می کنم هر دو طرف منتظرند ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد… هنوز راهی وجود دارد و فکر می کنم شانس دستیابی به توافق زیاد است. علاقه سیاسی کافی از طرف هر دو طرف وجود دارد.” مسابقه . . راهی برای غلبه بر این مانع وجود دارد و آنها اراده لازم برای این کار را دارند.»

راوم در مورد تاثیر افزایش قیمت نفت به دلیل جنگ در اوکراین بر طرف آمریکا در مذاکرات هسته ای گفت که این عامل ممکن است تاثیری بر سطح مذاکره کنندگان نداشته باشد، اما برای دولت آمریکا که بر اتحاد مجدد جهان متمرکز است، برای تحت فشار قرار دادن روسیه و حمایت از اوکراین. همچنین باید در مقابله با تورم و قیمت بالای سوخت در داخل کشور موثر باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید