هنرمند باید صدای مردم باشد/ دغدغه های جامعه را فراموش کرده ایم


ساعت: 12:34
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842307

یزدان فتوحی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون پس از اختتامیه جشنواره کن و صحبت های کارگردانان ایرانی حاضر در جشنواره گفت: هنرمند باید صدای مردم باشد اما فراموشش می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یزدان فتوحی نویسنده برنامه خندوانه درباره اتفاقات جشنواره کن به خبرنگار دانا گفت: مشکلات و حواشی که در جشنواره کن یا سایر جشنواره های خارجی می بینیم برگرفته از بحث آموزش است.ما آموزش دیده ایم. در هیچ زمینه ای از کودکی و آموزش و پرورش ما یک نهاد منفعل است، در حالی که در خارج از ایران بحث آموزش بسیار جدی است و از همان ابتدا افراد در همه زمینه ها آموزش های اولیه و عملی می بینند.

وی افزود: به عنوان مثال حتی در بحث مدل های پیاده روی هم آموزش دیده اند و همه از جمله هنرمندان به قوانین و مقررات رشته خود کاملا آگاه و آموزش دیده اند و بنابراین بهترین رفتار و تصویر از آنها بر خلاف ما در جشنواره های خارجی نمایش داده می شود.

این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون درباره اینکه چرا هنرمندان به فکر مردم نیستند و از تریبون های خارجی برای بیان درد مردم استفاده نمی کنند، تصریح کرد: هنر از مردم و برای مردم گرفته شده است. هنرمند هر چه دارد از مردم اشغال می کند اما متاسفانه پس از مدتی و کسب شهرت و ثروت از مردم دور می شود و جدا می شود. همه ما خیلی زود گذشته خود را فراموش می کنیم. اینکه مردم ما را به اوج رساندند و در نهایت باید صدای آنها باشیم، اما فراموشش می کنیم و به جای گفتن دغدغه های جامعه و مملکت، به فکر خودمان هستیم.

فتوحی ادامه داد: البته زمانی که برخی کارمندان علاقه ای به مردم ندارند، هنرمندان و سایر افراد نیز همین مسیر را طی می کنند و این متاسفانه تبدیل به یک فرهنگ غلط می شود.

فتوحی با اشاره به سابقه شخصی سازی، سیاسی شدن جشنواره های هنری و شخصی سازی در هنر گفت: این جریان در همه جای دنیا وجود دارد و در کشورهای مختلف گاهی این شخصی سازی را در پوسته نقد هنری می بینیم به گونه ای که مورد توجه قرار می گیرد. عموم مردم به عنوان کار انتقادی و حتی مورد تمجید قرار می گیرد در حالی که مغز کار سفارشی و به نفع دولت هاست، اما در ایران ما این مسیر را به بدترین شکل دنبال می کنیم و پروژه های سفارشی به ناکارآمدترین افراد داده می شود که فقط یک خطیب تبلیغاتی است و اثری از هنر در آن نیست


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید