«هنر انقلاب» «هنر 57» نیست/ معیار انتخاب «چهره سال» چیست؟


ساعت: 12:52
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1820036

نشست خبری «هفته هنر انقلاب اسلامی» با حضور مججل الدین معلمی و مسعود شجاعی طباطبایی در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری هفته هنرهای انقلاب صبح امروز چهارشنبه 15 فروردین ماه با حضور میدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و دبیر ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی و مسعود شجاعی طباطبای مدیر حوزه هنری برگزار شد. مرکز هنرهای تجسمی . .

هفته هنر انقلاب اسلامی هر ساله در ایام شهادت شهید آوینی با محوریت کانون هنرهای انقلاب اسلامی و سایر تشکل های هنری با معرفی «چهره سال هنر انقلاب» برگزار می شود.

پیش از این و سال های گذشته چهره هایی چون مرتضی سرهنگی، مجید مجیدی، ابراهیم خاتمی کیا، وحید یامین پور و مسعود شجاعی طباطبایی به عنوان چهره های سال هنر انقلاب انتخاب و معرفی شدند.

مججل الدین معلمی در ابتدای این نشست گفت: اپیدمی تاج علاوه بر اینکه سلامت انسان ها را تهدید می کند، به فعالان فرهنگی و هنری نیز آسیب رسانده است. هنر با تعامل با مردم شکل می‌گیرد و وقتی جوامع را از دست می‌دهیم، فعالیت‌های فرهنگی با مشکل مواجه می‌شوند. در دو سال اخیر با تعطیلی سینماها، گالری ها و تئاترها، آسیب به عرصه فرهنگ و هنر و سخت شدن این ارتباط بین مردم و هنر، هنرمندان با مشکلات زیادی مواجه شدند. در نتیجه، بسیاری از اثرات در سال گذشته کمتر بود. اما تعامل هنرمندان و تولیدات هنری همچنان ادامه دارد.


برخی از اجزای صورت سال آسیب دیده بود

وی ادامه داد: طبیعتاً برای فرهنگ جدیدی که شکل گرفته و جوامع کم رنگ شده اند باید فکری کرد و به نوعی فعالیت ها را شکل داد تا مردم و هنرمندان دوباره با هم ارتباط برقرار کنند و از این معضل بی نصیب نمانند و فرهنگ گذشته را تقویت کنیم. ” امسال هم برای انتخاب چهره سال مشکل داشتیم. هر سال یکی از مهمترین شاخص های انتخاب، تایید عمومی، نفوذ عمومی و پذیرش عمومی است. به همین دلیل امسال انتخاب چهره هنر سال برای ما سخت بود و برخی از ویژگی هایمان مخدوش شد.

معلم افزود: برای هفته هنر انقلاب سه نوع فعالیت در نظر گرفتیم. اولین قدم تجلیل از هنرمندان و فرهنگیانی است که سال گذشته تولید کردند و اتفاقاً از آثارشان استقبال شد. از یکشنبه تا پنجشنبه هفته آینده هر شب به مدت پنج شب دنبال یک رشته تخصصی خواهیم بود و از افطار تا یک دیدار دوستانه از تمامی هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه دعوت خواهیم کرد. یکشنبه شب سینما و تئاتر، دوشنبه شب نویسندگان و پژوهشگران انقلاب، سه شنبه شب پژوهشگران و راویان انقلاب و دفاع مقدس، چهارشنبه شب موسیقی و شعر انقلاب و پنجشنبه شب هنرهای تجسمی خواهیم داشت. عکاسی و معماری انقلاب .

وی تصریح کرد: این برنامه ها با افطار آغاز می شود و بنا داریم هر شب گزارشی از وضعیت این حوزه های تخصصی ارائه کنیم و در هر منطقه از سه نفر تجلیل خواهیم کرد. به جای معرفی کاندیدا، سه نفر را در رشته های مختلف ارزیابی می کنیم و اختتامیه را روز جمعه با ارائه چهره هنر انقلاب برگزار می کنیم.

دبیر هفته هنر انقلاب ادامه داد: اتفاقی که امسال افتاد و فرهنگستان هفته هنر انقلاب را تقویت کرد این بود که در هر حوزه ای که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت امسال 30 نفر از لیست انتخاب شدند دانشکده تشکیل دادیم. اساتید بیرون آمدند، مراسم را برگزار می کنیم. مهم ترین شاخصی که هر سال برای ما مهم است و منجر به انتخاب فرد سال می شود، این است که دامنه مخاطبان بالاست. مثلا اگر فیلمی زیاد فروخته می شود و زیاد دیده می شود، چون برای ما مهم است که تماشا کنیم، خاستگاه هنرمند و پیشرفت هنرمند، فعالیت موثر، ایجاد حرکت انقلابی در روستا، واکنش هنری به فرهنگی. مخالفت، موفقیت و جایگاه از جشنواره ها یکی دیگر از ویژگی های ماست.


20 سینما در چرخه اکران قرار دارند

وی گفت: برای ارائه فرهنگ و هنر باید زیرساختی در دل مردم ایجاد شود و نمایان شود. این هفته در انقلاب آرت بیست سینما جدید به چرخه اکران اضافه می کنیم.توسعه سینما یکی از برنامه های هنری است که در همه شهرها سینما دارد. در سه استان نیز توسعه فضای نمایشگاهی و گالری ها از جمله فارس، یزد و 3 استان دیگر را خواهیم داشت. همچنین یک سری فعالیت های میدانی به نام «شهر، گالری» انجام خواهیم داد و کارهای گرافیکی در شهرستان خواهیم داشت. سینماهای کشور روز یکشنبه از افطار تا صحرا نیم بها خواهند بود. تمامی سینماهای هنری نیم بها خواهند بود. روز یکشنبه نیز کتابفروشی ها با 25 درصد تخفیف فعالیت می کنند. برای فضای عمومی هم از رسانه ها کمک می گیریم. برنامه ای برای صدا و سیما تدارک دیده شده که در هفت شب و هفت موضوع مختلف از شبکه افق در قالب برنامه «عطف» پخش می شود. ما سعی می کنیم به حوزه هنر اصلاح طلبی نگاه کنیم و به هنر نگاه عمیق تری داشته باشیم.

معلم گفت: امسال مهمترین سیاست ما توجه به استان هاست. هر اقدامی که در تهران انجام دهیم در استان ها هم همین تأثیر را خواهد داشت، مثلاً چهره هنری استان انتخاب می شود».

مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی نیز گفت: اتفاق خوبی که افتاد این بود که امسال سی پوستر بر اساس دست نوشته های شهید آوینی با طراحی هنرمندان توانمند تجسمی ساختیم. آقای نجابتی نیز بر روند کار نظارت داشتند. این پوسترها در تمامی مراکز استان ها نمایش داده می شود. ساردین شهید آوینی نیز با هنر کدرت الله معماریان ساخته می شود و سی سردیس در مراکز استان ها نصب می شود.

وی افزود: یکی دیگر از اتفاقات ویژه امسال ادغام با سایر دستگاه ها بود. تعدادی از ارگان ها با هم این را درک می کنند، علاوه بر مراکز استان ها، نمایشگاه هایی نیز افتتاح می کنیم. نمایشگاهی هم در فرهنگسرای نیاورا داریم که کیفیت متفاوتی دارد. در حوزه هنری سه گالری داریم که به هنر مفهومی اختصاص دارد، در شهر شاهد یک اتفاق بزرگ خواهیم بود که استفاده از ظرفیت بیلبوردهاست و که امکان ارائه چهره های انقلابی تری از هنر را فراهم کرد. این مضامین باعث می شود نمایشگاه هنر انقلاب به خوبی نمایان شود.


برنامه افطاری تا سحر سینماها با بلیط نیم بها برای یک شب

یک معلم در بخشی دیگر از گفتگوی خود درباره طرح اکران از افطار تا صحرا گفت: این طرح را فقط یک شب اجرا می کنیم که با آن موافقت شده است و بلیت ها نیم بها ارائه می شود.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته انقلاب در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط محدود هنر و هنرمندان فرهنگی گفت: از شما دعوت می کنم از نمایشگاه هایی که یکی از جوایز حوزه فرهنگ و هنر است بازدید کنید، سی گرافیست برتر. فرهنگ و هنر و عمدتاً جوانان آثاری ارائه کرده اند که به گفته اساتید این آثار منحصر به فرد بوده و نسل جدیدی از هنرمندان انقلابی به ما اضافه شده است. اگرچه هر نظامی خط مشی خاص خود را دارد، اما توجه به هنر انقلاب برای ما مهم است.

وی افزود: هنر انقلاب هنر سال 57 نیست اما الان هنر ارتباط با مردم است. با این حال درهای حوزه به روی همه باز است، اما محدودیت بودجه محدودیت هایی برای ما ایجاد می کند. این در حالی است که امسال حوزه هنری کار تصویربرداری چهار فیلم را بر عهده داشت و در این زمینه ساخت و سریال خواهیم داشت و امسال هشتمین دوره هفته هنر انقلاب است، بنابراین برداشتن گام ها زمان بر است. همچنین بیشتر کار می‌کند. امسال دستگاه‌های جدیدی اضافه کرده‌ایم، حتی ارشاد سر کار آمد که سال گذشته با او همکاری نکردیم. فکر می‌کنم توجه به این هفته کم کم دارد بیشتر می‌شود، اما باید کمی وقت بگذاریم.

شجاعی طباطبایی همچنین گفت: سال گذشته نمایشگاهی از آثار فاخر داشتیم که در عین حال بسیاری از این آثار در فضای مجازی ارائه شد به عنوان مثال برخی از این آثار بیش از یک میلیون بار دیده شده است.


ما «انقلاب» را محدود به جغرافیای ایران و کشورهای مسلمان نمی دانیم

وی گفت: اولین کشوری بودیم که در رشته گرافیک و کاریکاتور تاج را دنبال کردیم، در این عرصه حضور پررنگی داشتیم و مسابقاتی را برگزار کردیم که 88 کشور در آن شرکت کردند. دغدغه های ما در گفتمان انقلابی موضوعات زیادی را در بر می گیرد. به عنوان مثال ما وظیفه خود می دانیم که در کنار مظلومان جهان باشیم. جالب اینجاست که مردم کشورهای دیگر نیز این انتظار را از ایران دارند. ما فکر نمی کنیم که بحث انقلاب محدود به جغرافیای ایران و کشورهای مسلمان باشد، بلکه تمام دنیا را در بر می گیرد. همه این اتفاقات زیر هنر انقلاب است. آثار نمایشگاه «تاج را شکست می دهیم» دو میلیون بار در فضای مجازی دیده شده است. ما همچنین مشکلات جدی را با اوکراین دنبال کردیم. کار به پایان رسید و تماس پذیرفته شد. ما یک مسابقه بین المللی به نام «جنجال در حقوق بشر» در نظر گرفته ایم. اما این سوال بسیاری از هنرمندان مطرح دنیاست که می پرسند «حقوق بشر کجاست؟» با این حال ما مخالف جنگ هستیم.

شجاعی طباطبایی افزود: اینکه دعوتنامه این رویداد مربوط به اوکراین منتشر نشده است به این دلیل است که فکر می کردیم می توانیم کار موثرتری انجام دهیم و آن این است که فضایی مانند میدان ولیعصر پیدا کنیم تا بتوانیم مطالبات مردم را مطرح کنیم. در قالب کارتون «و موضوعاتی به نام واکنش سریع دارند.چون ریال به ریال پول گنج برای ما مهم است.


مخاطب «آژانس شیشه ای» با مخاطب «تجربه هنری» متفاوت است.

یکی از معلمان در ادامه گفت: مخاطب هنر انقلابی و هنر روشنفکری متفاوت است. اگر بخواهیم ارزیابی کنیم مردم نگران کیفیت اثر هنری هستند که اگر کیفیت آن مهم باشد قدردانی می کنند. مثلاً مخاطب آژانس شیشه ای با مخاطب یک فیلم هنر و تجربه متفاوت است.

وی افزود: به دنبال ایجاد رسانه های شهری برای انتقال پیام در قالب این رسانه های شهری هستیم.

طباطبایی در پاسخ به اینکه امسال پوستر داریم یا نمایشگاهی درباره اوکراین داریم، گفت: بله امکان پذیر است.

معلمی در خصوص پرهیز از اعمال سلیقه در انتخاب چهره سال هنر انقلاب گفت: سلیقه می تواند در هر انتخابی سهیم باشد. جایزه هفته هنر انقلاب کاهش طعم. ما بر اساس همه نظرسنجی ها و بر اساس رای جمعی عمل می کنیم تا سلیقه کمتر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید