هویت زن یکی از مهم ترین تمایزات و دستاوردهای نظام اسلامی است / شهادت; ویژگی بارز زن برابر با انقلاب اسلامی


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1807598

بررسی دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه زنان؛

استاد حوزه علمیه نارسس مشهد با اشاره به شناسایی زنان به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی گفت: درخشش زنان مسلمان ایرانی پس از انقلاب نشان از جایگاه رفیع زنان در رویدادهای مختلف کشور دارد. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طاهره سیرجانی از مدرسین حوزه علمیه نردجس مشهد و از بانوان فعال اجتماعی و فرهنگی در حوزه زنان و خانواده در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار صبح به تشریح دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران در حوزه زنان پرداخت. : زنان ایرانی ما در انقلاب اسلامی و هشت سال پاسداشت مقدس نشان دادند که الگوی سوم نه زن شرقی است و نه غربی. متواضع و صادق و در عين حال در متن و مركز قرار گيرد و مي توان قلعه خانوادگي را پاك نگه داشت و دژهاي جديدي در عرصه سياسي و اجتماعي داشت. و این فتوحات بزرگی را به ارمغان آورد، زنانی که قله احساس زنانه و فضل و رحمت را با روحیه جهاد و شهادت و مقاومت در هم آمیختند و مردانه ترین میدان ها را با شجاعت و اخلاص و ایثار فتح کردند.

2e323606 3807 45a4 9a6d 816cda8f9e43 خبر خاکستری


هویت زن یکی از مهمترین امتیازات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی گفت: نیاز امروز انقلاب اسلامی ما تربیت یک انقلابی برای رسیدن به اهداف انقلابی است که ویژگی های خاصی دارد. او می تواند الگوی تمام زنان جهان باشد. این زن در تقابل با الگوهای شرقی و غربی به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب است.

استاد حوزه علمیه نرگس مشهد تاکید کرد: در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس زنانی ظهور کرده اند که می توانند زن و حضور او را در رشد و تهذیب او، در حفظ خانه سالم و خانواده متعادل و در امور اجتماعی و اجتماعی تعریف کنند. امر معروف جهادی و نهی از منکر و جهاد اجتماعی را جهانی کند و بن بست بزرگ را بشکند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین تمایزات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شناسایی زنان است، افزود: توانمندی های آنان اگر نگاهی اجمالی به نشریات و کتاب های متعدد کشور اعم از علمی، پژوهشی داشته باشیم، تاریخی، سیاسی، ادبی و هنری که به نمایندگی از زنان ایرانی در کشورمان منتشر شده است، نشانی جامع و کامل از جایگاه والای علمی و درجات عالی زنان ماست. این دستاوردها در عرصه های مختلف و فعالیت زنان ایرانی در حوزه پزشکی، فناوری و فناوری بسیار قابل توجه است و زنان در عرصه های علم روز منشأ تأثیر و پیشرفت بوده و هستند.


پیش از انقلاب اسلامی سهم زنان از اساتید دانشگاه حدود یک درصد بود

این فعال فرهنگی و اجتماعی در حوزه زنان با اشاره به کتاب چهل سال معراج که به مرور دستاوردهای دهه 40 انقلاب اسلامی می پردازد، گفت: بر اساس آمارهای بین المللی منتشر شده در زمینه پیشرفت زنان، بی سوادی زنان را طی 15 سال کاهش دهید. نسبت دختران به پسران در مقاطع ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی نسبت به سایر کشورهای جهان افزایش یافته است. 50 درصد

وی در ادامه گفت: تحقیقات افزایش تعداد اساتید زن در دانشگاه ها را مورد بررسی قرار داده است و از فعالیت های چشمگیر و موثر بانوان در ورزش به عنوان یکی از اقدامات مثبت جمهوری اسلامی ایران در قبل از انقلاب یاد می شود. اسلام سهم زنان از اساتید دانشگاه حدود یک درصد است که هم اکنون به بالای 21 درصد رسیده است و در عرصه ورزش نیز زنان مسلمان ایرانی پس از انقلاب توانستند آراستگی حجاب را در میادین و مسابقات بین المللی حفظ کنند. زنان در رشته های مختلف ورزشی خوش درخشیدند، در حالی که قبل از انقلاب تنها پنج مدال در بازی های آسیایی به زنان ایرانی تعلق گرفت، زنانی که توسط رژیم سرکوبگر شاهنشاهی برای حضور در این مسابقات مجبور به حجاب شدند، اما ورزشکاران ایرانی اکنون بیش از 200 مدال کسب کرده اند. مدال در رشته های مختلف ورزشی از رشته ها و مسابقات مختلف.


0fb38aa8 709d 4584 bb12 09fee5f16963 خبر خاکستری


فعالیت وی 2700 اسپرم مربوط به حوزه زنان در استان های مختلف کشور به برکت انقلاب اسلامی است.

سیرجانی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب و در زمان رژیم پهلوی شاخص امید به زندگی در بین زنان ما 6.58 درصد بود که اکنون به 1.77 درصد رسیده است. به 16 تا 98 درصد رسیدیم که منجر به کاهش 90 درصدی مرگ و میر مادران شد، تعداد پزشکان زن قبل از انقلاب 597 نفر بود که 50 برابر افزایش داشت.

وی با تاکید بر اینکه حضور زنان در عرصه های مرتبط با سازمان های مردم نهاد تاثیر بسزایی در پیشبرد مطالبات زنان داشت، گفت: اما اکنون بیش از 2700 زن در حوزه زنان در استان های مختلف کشور فعال هستند.

استاد حوزه علمیه نرگس با اشاره به پیشرفت زنان در عرصه نشر و نویسندگی گفت: تعداد زنان نویسنده قبل از انقلاب اسلامی کمتر از 10 نفر بود که اکنون به بیش از 4000 نفر رسیده است، در زمان رژیم پهلوی به طور کلی ناشران زن. در کشور وجود نداشت، اما اکنون می بینیم که در سراسر کشور 800 ناشر زن مشغول به کار هستند. در موضوعات و حوزه های مختلف زنان نیز فعال هستند. پست هایی داشتند که اکنون نقش مدیریتی زنان به بیش از 40 درصد رسیده است.


نقش زنان و اثربخشی آنها در عرصه های مختلف کشور از دوران دفاع جهانی تا به امروز

وی نقش زنان و کارآمدی آنان را در عرصه های مختلف کشور از دوران دفاع جهانی تا به امروز بسیار غرور آفرین دانست و افزود: مادران، همسران و دختران شهدا، جانبازان و ایثارگران و زنان توانمند ایرانی با اراده قوی، انسان صبوری و اراده در این شماره با محوریت بیماری عروق کرونر قلب، نقش زنان در عرصه های مختلف با همکاری و هم افزایی مردان کشورمان در مبارزه با این ویروس شوم واقعا ستودنی است، چه در لباس پزشک. پرستاران و حامیان سلامت و همچنین در سایر زمینه های اجتماعی و خانوادگی نقش مهم و ارزنده ای داشته اند.

سیرجانی با بیان اینکه وضعیت زنان در جمهوری اسلامی به قدری بالاست که رهبر معظم انقلاب فرمودند: زن ریحان است نه قهرمان، به ویژگی های زن برابر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یک از ویژگی های یک زن برابر انقلاب اسلامی، کرامت است، زنی که امروز دنیای حرص و هوس و بی دینی آن را معرفی می کند و پایه های حکومت های طاغوتی را متزلزل می کند و ترس وحشتناکی را در جان مردم می افکند. مردم اقتدارگرا ما در تاریخ انقلاب اسلامی کشورمان داریم به عنوان مثال می توان به مرضیه حدیدچی اشاره کرد.

40a7b0f4 e917 4345 9030 e903c28626f3 خبر خاکستری


شهادت یکی از ویژگی های بارز زن متمدن و تراز انقلاب اسلامی است

وی تصریح می کند: یکی دیگر از ویژگی های زن در تراز انقلاب اسلامی این است که زن تمدن ساز، زن منتظر است. او از احکام الهی پیروی نمی کند، یکی از نشانه های زنی که واقعاً منتظر است. از آنجا که امام زمان (عج) این است که اقدامات لازم را برای کسب معارف الهی انجام دهد و این تعلیم نیز معرفت را به کانون خانواده او می رساند که همان نظام خانواده است که بر اساس آن خداوند مقدس است و این زن منتظر ظهور است. امام زمان (عج) بر کار خانواده و فرزندان نظارت می کند و در واقع زمینه صلاح و رستگاری خانواده را فراهم می کند تا آنان در خانواده تربیت مناسبی داشته باشند تا بتوانند جامعه را هدایت کنند. باشد که خیر و رستگاری داشته باشند و برای دیگران زندگی خوبی داشته باشند.

این فعال اجتماعی و فرهنگی در حوزه زنان و خانواده با تاکید بر اینکه تربیت نسلی با نگاه توحیدی از ویژگی های یک زن برابر با انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: در سال 1385، 2017، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1398، 1398، 1388، 1393، 1398، 1398، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1383، 1383، 1383، 1383، 1388، از جمله ویژگی های یک زن همتای انقلاب اسلامی است. یک زن متمدن از تمام ابعاد زندگی خود برای تربیت نسلی استفاده می کند که در واقع جامعه را برای خدا آماده می کند، زن تمدن ساز و سطح انقلاب اسلامی باید بداند که رشد انسان در روش آموزش قدم به قدم پیامبران مانند است. مزرعه ای که باغ دارد و این باغبان بذر آن مزرعه را می رویاند مراحلی را طی می کند پس آموزش باید در متن زندگی صورت گیرد.

وی دشمنی را از دیگر ویژگی های یک زن برابر انقلاب اسلامی دانست که در واقع همان زن تمدن ساز بود و گفت: این دشمنی هم به دشمنان داخلی و هم به دشمنان خارجی مربوط می شود، شهادت یکی از بارزترین ویژگی های یک زن است. زن برابر انقلاب اسلامی و همسر عاشورا است. امروز در دنیایی که مردم برای رفع نیازهای دنیوی خود تلاش می کنند، زنان عاشورایی انسان های آخرت را تربیت می کنند.

استاد حوزه علمیه نرگس مشهد نیز شجاعت در مقابله با دروغ را از ویژگی های یک زن تراز انقلاب می داند و تصریح می کند: او این شجاعت در برابر دروغ را از حضرت زینب (س) آموخته و ظلم نمی کند. توجه داشته باشید که در رویکرد تمدن اسلامی، جایگاه زن یکی از محورهای تعارض تمدن اسلامی و غربی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید