هژمونی آمریکا به پایان رسید/ ابرقدرت دیروز در آستانه زوال و انزوا بود


ساعت: 09:53
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1807999

گدری ابیانه گفت: وجود شکاف های بزرگ در ساختار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکا اکنون آنها را از جایگاه ابرقدرت برتر خارج کرده است، بنابراین هژمونی آمریکا باید از بین برود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز ، چهل و سومین بهار انقلاب فرا رسیده است، همان انقلابی که بسیاری از مردم به آن گردن نهاده اند و وعده افتخار داده اند که چهل سالگی خود را نبینند.

اینک انقلاب اسلامی در چهل و سومین سالگرد پیروزی خود به سرعت در حال عبور از فراز و نشیب های فراوان و البته مستمر و قدرتمند است و توطئه های دشمن را برای رسیدن به اهداف خنثی می کند.

نگاهی به وضعیت کنونی کشوری بیندازیم که زمانی ابرقدرت بلامنازع و بلامنازع جهان به شمار می رفت، اما امروز حتی قادر به حل مشکلات داخلی خود نیست.

افول قدرت آمریکا به عنوان یک ابرقدرت در جهان از سال ها قبل آغاز شد و با سرعت بیشتری در حال پیشروی است، نمونه هایی از این افول را نه تنها در بعد نظامی، بلکه در همه ابعاد دیگر می توان تحلیل کرد.

در توضیح چرایی این بیانیه، در ادامه به چند نمونه از افول آمریکا در سطوح و ابعاد مختلف می پردازیم تا موضوع برای خوانندگان هر چه بیشتر روشن شود.

در بعد اجتماعی نیز ایجاد شکاف های جدی در بدنه همبستگی مردم و حاکمیت آنها عاملی برای کاهش قدرت و نفوذ آمریکا در جهان شده است.

موضوع تبعیض نژادی و نژادپرستی که گاه حتی در قوانین، سیاست ها و حتی در سخنان مقامات عالی رتبه دیده و شنیده می شود، سنگ بنای فروپاشی اجتماعی در ایالات متحده است.

از سوی دیگر، حاکمیت نظام سرمایه داری و به دنبال آن افزایش شکاف طبقاتی و اقتصادی بین اقشار متمول و عادی جامعه و سطح فزاینده و فزاینده فقر در آن کشور، شکاف اجتماعی را در آمریکا رقم زد. . .

در بعد فرهنگی، آمار نشان می‌دهد که ارزش‌های انسانی و احساسات و عواطف خانوادگی در میان آمریکایی‌ها رو به افول است، به عبارت دیگر، خانواده‌های دیگر ممکن است جایگاه خود را به‌عنوان مرکز فرهنگ و تربیت انسانی و در نتیجه مردم از دست داده باشند. مسئولیت یکدیگر با شتاب زیاد کاهش می یابد.


سقوط ارزش های انسانی

آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایالات متحده امروز در بالاترین سطح خود قرار دارد. آنها با فرهنگ و روابط اجتماعی این کشور مرتبط هستند.

ابتذال بی حد و حصر، از هم پاشیدگی خانواده، افزایش سالانه فرزندان نامشروعی که مادرانشان حتی نمی دانند چه کسانی را باردار کرده اند، آمار بالای طلاق و کاهش مداوم ازدواج در جامعه آمریکا نمونه ها و نمونه هایی از هزاران آفت هستند. و آسیب های فرهنگی و اجتماعی بر مردم این کشور تأثیر می گذارد.

از نظر اقتصادی، شکاف‌های جدی و عمیقی در دیوار اقتصادی آمریکا وجود دارد، بنابراین کاهش ارزش دلار، بدهی‌های نجومی دولت و بیکاری بالا باید صدمات میلیاردی را به اقتصاد آمریکا افزایش دهد. دلیلش را می دانستم.

با ادامه شرایط نامناسب اقتصادی تحت تأثیر تاج در ایالات متحده و نزدیک شدن به وضعیت بحرانی، امروزه نرخ بیکاری به شدت افزایش یافته است و تراز تجاری و کسری بودجه به شدت نامطلوب است.

گسترش سایر قدرت‌های اقتصادی جهان مانند چین، تداوم کاهش قیمت دلار، کاهش فرهنگ تولید محور و ناامید شدن مدل‌های اقتصادی، وضعیت این کشور را تشدید کرده و خود عامل مهم و نشانه‌ای از کاهش قدرت است.

در بیان اوضاع سیاسی آمریکا باید گفت که کاهش نفوذ و سلطه آمریکا بر کشورهای جهان و خود خاورمیانه نقطه عطفی در شکست هژمونی آمریکاست.

در حوزه نظامی نیز ایالات متحده با روزهایی که تنها نمایش قدرت و وسعت بود فاصله دارد.

قدرت هژمونیک ایالات متحده که خود را ابرقدرت بزرگ می نامد اکنون در هم شکسته و جهان شاهد ظهور نیروهای نظامی نوظهور است.

اکنون بسیار مضحک و مضحک است که آمریکایی ها مانند گذشته از جنگ علیه سایر کشورها صحبت کنند، بنابراین او موقعیت خود را به عنوان یک ابرقدرت و انحصار از دست داد و از طرفی در برخی از جنگ ها چیزی به دست نیاورد و میدان را ترک کرد.


ایالات متحده به سرعت در حال کوچک شدن است

استراتژیست و سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک گفت: واقعیت این است که آمریکا در حال کوچک شدن است، چه ترامپ در قدرت باشد و چه نباشد.

محمدحسن قدیری ابیانه با اشاره به کسری بودجه سالانه 4 تریلیون دلاری معادل 80 سال درآمد نفتی ما در ایران، گفت: بدهی دولت فدرال آمریکا به 30 تریلیون دلار رسیده است که در شرایط عادی 600 برابر درآمد نفتی سالانه ایران است. .

وی افزود: همچنین بدهی دولت، شرکت ها و مردم آمریکا 86 تریلیون دلار افزایش یافته است و با این تفاسیر اگر درآمد نفتی ایران را 50 میلیارد دلار در سال حساب کنیم، این بدهی معادل بیش از 1720 برابر می شود. درآمد هر سال نفت کشورمان».

استراتژیست و سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک تاکید کرد: حقیقت این است که اگرچه آمریکا اقتصاد بزرگی دارد اما این میزان بدهی برای این اقتصاد نیز بسیار زیاد و خطرناک است. واقعیت این است که اقتصاد این کشور رو به شکست است و جایگاه دلار به عنوان تنها واحد تجاری بین المللی این کشور به شدت تضعیف شده است.

گدری ابیانه گفت: به این ترتیب بسیاری از کشورها به استفاده از ارز و سایر ارزها روی آورده اند و حجم ذخایر ارزی کشورها از دلار به یورو، طلا و سایر ارزها تغییر کرده است.


جنگ داخلی دور از دسترس نیست

وی با اشاره به اینکه مشکلات آمریکا به مسائل اقتصادی محدود نمی شود، گفت: اختلافات اجتماعی در آمریکا به حدی گسترش یافته که کارشناسان آمریکایی جنگ داخلی و مسلحانه در این کشور و احتمال فروپاشی آمریکا را پیش بینی کرده اند. او گفت: «این موضوع به ما مربوط می شود.

استراتژیست و سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک گفت: برای اولین بار یک ژنرال آمریکایی پیش بینی می کند که ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا کودتای نظامی در این کشور رخ دهد.


فرار از افغانستان، نقطه عطفی در شکست نظامی آمریکا

قدیری ابیانه افزود: می گوید دنیا به سمت چندقطبی شدن پیش می رود و آمریکا به سرعت از موقعیت انحصاری به قطب قدرت سقوط می کند.

وی ادامه داد: شکست های نظامی آمریکا در خاورمیانه و فرار مفتضحانه آنها از افغانستان و شکست طالبان نقطه عطف بسیار مهمی در شکست نظامی این کشور است.

استراتژیست و سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک گفت: با این تفاسیر قطعا دنیای آینده بهتر از وضعیت فعلی و به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید