هیچ محدودیتی برای تغییر قوانین در کشور وجود ندارد


ساعت: 15:12
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909252

یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر مسئولان فرهنگی و تبلیغاتی نظام وظیفه خود بدانند که مخالفان را به مخالف، بی طرفان را به حامی و موافقان را به قربانی تبدیل کنند، بسیاری از مشکلات کشور حل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا بهانر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری با بیان اینکه برای تبیین حوادث اخیر باید مشکل را به درستی درک کرد و بدین ترتیب به پارامترها وزن عادلانه و علمی داد. باعث می شود که مشکلات را اشتباه درک کنیم و راه حل پیدا نکنیم. واقعیت این است که عده ای دشمن هستند و به دلایل مختلف با نظام و مردم مشکل دارند و مدام سناریوهای مختلفی را برای تغییر نظام یا رفتار نظام پیاده می کنند. البته به نظر من تغییر برخی رفتارهای نظام که دنبال می کنند به این معناست که به دنبال تغییر در نظام هستند. برای تحلیل این موضوع باید به تاریخ معاصر روابط ایران و آمریکا از زمان کودتای 28 مرداد 1391 رجوع کرد.

وی یادآور شد: در این 43 سال حتی یک لحظه هم نمی‌توانیم ببینیم که آمریکا و استکبارش در دشمنی با ملت و دولت ایران کاری انجام نداده باشد. در پایان جنگ تحمیلی ناو آمریکایی هواپیمای مسافربری ما را زد و جالب اینجاست که نگفت اشتباه کردم و اعتراف کرد که هواپیمای مسافربری را زدند و به فرمانده کشتی هم جایزه دادند. آمریکا علاوه بر زمینه سازی برای اقدامات تروریستی علیه ملت ایران، تحریم های بی نظیری را در زمینه اقتصادی، حتی در زمینه های دارویی و غذایی، علیه ایران اعمال کرده است. دشمنی آنها با ملت ایران و طراحی فیلمنامه برای خرج کردن و تربیت عناصر دشمنی با ایران همیشه وجود داشته و هرگز متوقف نشده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به استفاده از عناصر داعش در حوادث اخیر، آن را کثیف ترین ابزار علیه ملت ایران دانست و گفت: در حوادث اخیر دشمنان از عناصر داعش علیه ملت استفاده کردند و این همان اوج ناامیدی دشمن در حوادث اخیر مردم را برای هرج و مرج تربیت کردند و از همه ابزار برای حمله به همبستگی و وحدت ملت ایران استفاده کردند، اما با هوشیاری ملت موفق نخواهند شد.

بهنار با اشاره به ریشه برخی اعتراضات مردمی تصریح کرد: مردم مشکلات معیشتی، اشتغال، ناکارآمدی و برخی مفاسد را می بینند که روی هم انباشته شده و به گونه ای شده است که 80 درصد جمعیت کشور در خیابان ها به سر می برند. از سیستم حمایت کنید سر صحنه می آیند، اما شکایت هم دارند. در این تظاهرات نیروهای امنیتی و عده ای نیز جان خود را از دست دادند که اتفاقی فاجعه بار بود.

وی تاکید کرد: سه واژه پرکاربرد فساد، ناکارآمدی و بی توجهی به مشکلات مردم از سوی حاکمان در کشور وجود دارد، اما آنچه در مورد این مشکلات تبلیغ می کنیم ده برابر واقعیت است. مثلاً در افکار عمومی توده ای این موضوع ثابت شده است که قبل از انقلاب هرکسی که در دولت مسئولیت داشت، سرمایه های کشور را می خورد و دزدی می کرد که واقعاً اینطور نیست. یا در بحث عدم کارآمدی برخی از نزدیکان کاندیدای انتخابات، وعده های ناممکنی به مردم می دهند و پس از اخذ رای از مردم، نمی توانند به وعده ها عمل کنند و همین موضوع باعث نارضایتی مردم می شود.

رئیس جبهه پیروان خط ائمه و رهبری افزود: یکی از مشکلات ما این است که وقتی یک حرکت اعتراضی در کشور به پایان می رسد، همه حوزه های اعتراض را فراموش می کنیم، در حالی که این مشکل را حل نمی کند، بلکه منجر می شود. به انباشته ای از گلایه ها، هفت سال پیش، اساسنامه ای برای ایجاد اتاق گفتگو در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، اما هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست.

بهنار ادامه داد: ما باید فضای گفت و گو داشته باشیم و مردم جایی برای ابراز اعتراض داشته باشند. مخالفت یک حزب یا اتحادیه کارگری با قانون مصوب مجلس اشکالی ندارد. البته هیچکس نمی تواند بگوید من قانون را اجرا نمی کنم، اما می تواند بگوید آقای نماینده مجلس شما بدون اجازه شما چنین قانونی را تصویب کرده اید. باید جایگاه حقوقی و فیزیکی اعتراض را برای مردم روشن کنیم نه اینکه مسئولان از اعتراض و انتقاد مصون بمانند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم به روز رسانی قوانین به گونه ای که الزامات نسل جدید را در خود جای دهد، گفت: به نظر من تغییر قوانین در کشور محدودیتی ندارد. حتی اصلاح قانون اساسی در 177 قانون اساسی به صراحت ذکر شده است. قانون اساسی تصریح می کند که این قانون هر 10 سال یکبار قابل بازنگری است. البته این مشکل با استثناهایی همراه است. از جمله اینکه این تغییرات نمی تواند شامل اصولی باشد که جمهوری خواهی و اسلامیت نظام را تضعیف می کند.

وی افزود: مثلاً اگر گفته شود مجلس دیگری نمی‌خواهیم، ​​آن موضوع قابل تغییر یا تجدیدنظر نیست زیرا این نفی نظام جمهوری است. اما مثلاً تغییر مدت فعالیت مجلس از چهار سال به شش سال یا تشکیل مجلس دیگری در کنار شورای اسلامی، خلاف قانون اساسی نیست. می‌خواهم بگویم که در میان قوانین اساسی حاکم بر ایالت‌ها، هیچ قانونی وجود ندارد که اجازه دهد نظام با رأی تغییر کند. مثلاً در آمریکا اجازه تغییر نظام لیبرال دموکراسی را با رای مردم، مثلاً با نظام کمونیستی نمی دهند.

بانر یادآور شد: در قانون اساسی فرانسه آمده است که نظام حکومتی این کشور سکولار است و این اصل با هیچ روش دموکراتیک قابل تغییر نیست. حتی اگر 90 درصد مردم فرانسه نظام مبتنی بر مردم عادی را نخواهند، باز هم نمی توانند قانون اساسی این کشور را تغییر دهند، تغییر کنند و در این صورت باید انقلاب کنند.

بهنار در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم موضع گیری تعداد قابل توجهی از چهره های سیاسی در خصوص ناآرامی های هفته های اخیر کشور، گفت: متأسفانه همواره رفتارهای افراطی در رابطه با حوادث مختلف داشته ایم. از یک طرف عده ای سعی می کنند بگویند هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و همه مشکلات ناشی از توطئه های دشمن است. برخی دیگر می خواهند بگویند دشمن با ما کاری ندارد و نباید توهم توطئه داشته باشیم. هر دو رویکرد اشتباه است.

وی افزود: قطعاً توطئه دشمن وجود دارد و مصادیق آن به وضوح قابل مشاهده است و قطعاً مشکلات و ایراداتی در کشور وجود دارد که زمینه نارضایتی مردم را ایجاد می کند و دشمن از آن سوء استفاده می کند. البته این دوگانگی ها در کشور گاهی ما را دچار مشکل می کند. در عین حال وقتی مردم خواهان امنیت، اسلام و نظام جمهوری هستند، به برخی مشکلات هم اعتراض دارند و آینده روشنی برای زندگی خود می خواهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: من نگران این هستم که برخی از دوستان تندرو ما وقتی ناآرامی های کشور تمام شد به دنبال کسانی باشند که در جریان اغتشاشات سکوت کردند و عامل اغتشاشات بودند. در حالی که ما باید وظیفه داشته باشیم که از ظهور دوگانه گرایی در کشور جلوگیری کنیم.

بهنار تصریح کرد: اگر مسئولان فرهنگی و تبلیغاتی نظام وظیفه خود بدانند که مخالفان را به مخالف، بی طرفان را به حامی و حامیان را به قربانی تبدیل کنند، بسیاری از مشکلات کشور حل می شود. در حالی که متأسفانه شاهد بوده ایم که گاهی حریفان را به سمت مخالف سوق می دهیم. البته این قابل قبول نیست که برخی افراد کم کم از پرونده ها عبور کنند و هیچ اظهارنظری در مورد آخرین اتفاقات نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید