هیچ واحد تولیدی حق تاخیر در پرداخت منظم و به موقع دستمزد کارگران را ندارد


ساعت: 10:25
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834799

آیت الله رئیسی در مراسم تجلیل از الگوهای برتر جامعه کارگری:

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید به همه دغدغه ها و مشکلات جامعه کارگری با محوریت عدالت رسیدگی شود، گفت: ارتقای امنیت شغلی یکی از دغدغه های مهم کارگران و از اولویت های دولت و وزارت کار است. و مسائل اجتماعی باید توسط سعی در این زمینه جدی گرفته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی سه شنبه شب همزمان با آغاز هفته کارگر در سی امین جشنواره ملی شکر که با تجلیل از کارگران، کارگروه ها و واحدهای کارگری نمونه در یکی از کارخانه های لاستیک سازی تهران برگزار شد، شرکت کرد.

رئیس جمهور در این مراسم که با حضور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین انجمن های کارگری و اتحادیه های کارگری برگزار شد، حضور یافت. تولیدی است که در آیات قرآن، سیره ائمه و در گفتار امام راحل و مقام معظم رهبری، کارگری و کارگری از جایگاهی والا و والایی برخوردار است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه جشن‌های کارگری نباید محدود به هفته کارگر باشد، افزود: کارگران محور دستیابی به اقتصاد مقاومتی و ساختن کشوری مستقل و قوی و امنیت اقتصادی هستند، بنابراین همه ما به‌ویژه مسئولان دولتی باید به فکر این موضوع باشیم. تامین و بهبود معیشت کارگران “مهارت های توسعه آنها باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حکومت مردمی همواره تاکید داشته است که عدالت محور برنامه های رشد و توسعه آن است، گفت: همه مسائل کارگری از جمله موارد مطرح شده در این جلسه باید با محوریت عدالت مطرح شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: مسائلی مانند بیمه، خدمات اجتماعی و درمانی کارگران و پرداخت به موقع دستمزد از جمله مواردی است که باید در اولویت کار کارکنان قرار گیرد. صراحتاً اعلام کرده ام که هیچ شرکت، پیمانکار و واحد تولیدی حق تأخیر در پرداخت منظم و به موقع حقوق کارگران را ندارد و اگر واحدی مشکل مالی دارد باید در اداره دیگری این مشکل را حل کند و حق ندارد. عواقب حقوق کارگران

رئیس جمهور در خصوص موضوع امنیت شغلی کارگران که به عنوان دغدغه از سوی همه نمایندگان صنفی نیز مطرح شد، تصریح کرد: از وزیر کار می خواهم با در نظر گرفتن همه الزامات و جوانب موضوع و درگیر شدن با این موضوع به این موضوع رسیدگی کند. خود کارگران، فعالان کارگری و اقتصادی و تمامی بخشهای ذیربط و مسئول باید ردیابی و حذف شوند تا اعتماد و آرامش نسبی برای کارگران ایجاد شود.

دکتر رئیسی توجه بیشتر به آموزش و مهارت آموزی، ارتقای ایمنی و بهداشت در کار و تامین مسکن کارگران را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید مورد توجه جدی کارگران قرار گیرد و خاطرنشان کرد: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی مورد نیاز کشور است. برنامه های دولت و تکلیف قانونی ما بر اساس مصوبه مجلس. در این راستا تعامل کارکنان وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی و تشکل ها و جامعه کارگری این دو وزارتخانه می تواند در حل مشکل کارگران حوزه مسکن مفید باشد.

آیت الله رئیسی با اشاره به یکی دیگر از دغدغه های مطرح شده در جلسه میانجی گری کار از سوی واسطه های استخدامی، افزود: وزیر کار با همکاری تشکل های کارگری و با فعال سازی سامانه استخدامی این وزارتخانه باید هر چه زودتر دلالان نیروی کار را گرد هم آورد. تا حد امکان کارگران بتوانند در یک سیستم جامع کاری بدون واسطه و با حفظ حرمت و احترام، توانایی های خود را در اختیار کارفرمایان و کارفرمایان قرار دهند تا آنان را با احترام به کار دعوت کنند.

رئیس جمهور جلوگیری از واردات غیرقانونی را موضوعی بسیار مهم و اساسی عنوان کرد و گفت: پیشگیری از واردات غیرقانونی پیش نیاز رونق فعالیت های تولیدی است و وزرای مربوطه باید به طور جدی به این موضوع رسیدگی کنند و استاندارد و قابل رقابت با نمونه های خارجی باشند. در کشور خنجر پشت تولید در کشور و مانعی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

دکتر رئیسی در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم راه اندازی سامانه جامع کار خاطرنشان کرد: وزارت کار و به ویژه سازمان تامین اجتماعی باید به دغدغه آن دسته از کارگرانی که شغلشان مصداق کار سخت و زیان آور است رسیدگی کند و این قانون را به راحتی اجرا کند. و سخت گیر نباشیم.

رئیس جمهور با اشاره به آمار ارائه شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارتقای شاخص های اشتغال و تولید در ماه های اخیر، گفت: این آمار نشان می دهد که کارگران و فعالان اقتصادی در سال تولید، اشتغال، دانش بنیان به دستور مقام معظم رهبری آن را اقدامی عملی خواندند و مایه خوشحالی و سپاس است.

آیت الله رئیسی در پایان این جلسه در پاسخ به درخواست یکی از حاضران برای دستیابی به واسطه های داخلی به جای مصرف کنندگان واقعی، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست نسبت به رسیدگی جدی و فوری به این موضوع اقدام کند.

دکتر حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه و پیش از سخنان رئیس جمهور با بیان اینکه کارگران ستون فقرات اقتصاد کشور بودند و نقش موثری در پیروزی و بقای جمهوری اسلامی ایران داشتند، گفت: با کاهش درصدی نیروی کار نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه است که نشان از رونق تولید و افزایش امید فعالان اقتصادی دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از راه اندازی 110 مرکز طب کار، راه اندازی 300 مرکز کمک کار و تولید برای رفع مشکلات اجتماعی جامعه کارگری و تلاش جدی این وزارتخانه برای رعایت کامل سه جانبه گرایی در تصمیم گیری ها خبر داد. از کارگران

شش تن از نمایندگان و رهبران اتحادیه نیز در این نشست به بیان دغدغه ها و دیدگاه های جامعه کارگری پرداختند.

تاکید بر تداوم رعایت اصل سه جانبه گرایی در تصمیم گیری های مربوط به جامعه کارگری، حضور کارگران در شورای گفتگوی دولت و خصوصی، حمایت از توسعه و تقویت تشکل های کارگری، اجرای سند کار شایسته، توجه به بهبود مهارت آموزی، ارتقای ایمنی و بهداشت شغلی، تامین مسکن کارگران، اصلاح وضعیت قراردادی کارگران و لغو قراردادهای کاری کوتاه مدت، اصلاح ساختار تامین اجتماعی و افزایش سهم کارگران در مدیریت این مجموعه، تخصیص اقدامات عادلانه سایرین. کارگران، لغو آژانس های کاریابی، مبارزه با واردات بی رویه اتحادیه ها و عملیات سازمان ها در این نشست

در این مراسم با حضور رئیس جمهور و با اهدای لوح از 10 کارگر نمونه کشوری، 3 کارگر نمونه و 5 کارگر نمونه تقدیر و ارزیابی شد.
دکتر رئیسی همچنین همسر شهید جامعه کارگری محمد پازوکی تارودی است که در سال 95 به عنوان کارگر نمونه انتخاب شد، اما قبل از حضور در جشنواره شکرگزاری و آزمایش آخرین اختراع خود، دستگاه ردیاب بدن در مناطق جنگی جنوب کشور به انفجار مین ضدنفر شهید است، مداحی کرد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید