واردات خودروهای دست دوم متوقف شده است

واردات خودروهای دست دوم متوقف شده است

بدون شک دهه اخیر در ایران به دلیل شرایط سخت اقتصادی یکی از سخت ترین دوران زندگی مردم بوده است. افراد کمی به دولت سیزدهم برای تغییر شرایط به نفع عموم اعتماد کردند اما نتیجه کار همچنان نشان می دهد که روزهای سخت ادامه دارد.

آخرین گزارش ها از پویایی قیمت خودروهای خارجی در اولین روزهای گرم تابستان حکایت از سقوط آزاد قیمت ها دارد.کاهش قیمت ها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد. افت قیمت ها از اواخر فروردین ماه آغاز شد و زمزمه های استیضاح فاطمی امین آغاز شد، سپس بازار به ریزش ادامه داد و امروز با توجه به تصویب طرح واردات خودروهای فرسوده این روند تشدید شده است. گفت: این روزها بازار خودرو تقریباً در همه محصولات با ثبات نسبی مواجه است. اکثر محصولات نسبت به هفته های گذشته تغییر قیمت داشته اند و آنهایی که تغییری نکرده اند به دلیل رکود محسوس معاملات ناگزیر ثبات قیمت را ترجیح می دهند اما به نظر می رسد تنها راه نجات بازار از افزایش قیمت های نجومی باشد. نه تنها واردات خودروهای فرسوده بلکه به عنوان اجزای مختلف انگیزه دلالان بازار را برای افزایش قیمت اجاره فراهم می کند، از نوسانات نرخ ارز گرفته تا بهانه های مختلف خودروسازان برای تاخیر در تحویل خودرو به مشتریان! تا زمانی که این شرایط ادامه داشته باشد، فرصت تثبیت قیمت در بازار خودرو کوتاه و زودگذر است. بنابراین دولت باید نگاهی عمیق تر و کارشناسانه تر به صنعت و بازار خودرو داشته باشد و صرفا به دنبال ابزاری برای کسب درآمد از این آب کدر نباشد.

واکنش مثبت بازار به واردات خودروهای فرسوده

سوال اینجاست که آیا واردات خودروهای فرسوده می تواند زمینه اصلاح قیمت در بازار را فراهم کند؟تحلیلگران و کارشناسان بازار خودرو معتقدند افت و در نهایت تثبیت قیمت دلار در کانال 50 هزار تومانی موجب تقویت برگشت قیمت شده است. قیمت ها در بازار نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران اما ماجرا را متفاوت می داند. طرح واردات خودروهای فرسوده مسیر بازار خودرو را تغییر داد.

کرمی که یکی از حامیان واردات خودرو است و با روش واردات خودرو نیز کار کرده است، می گوید: این طرح در نهایت تصویب شد و نتیجه اولیه آن افت شدید قیمت در بازار خودرو بود. که: دلیل اصلی افت قیمت در بازار، عرضه خودرو و صدور فاکتور آنها توسط خودروسازان است، همچنین با تصویب طرح واردات خودروهای فرسوده، تابوی واردات شکسته شده و این امر بر قیمت تاثیرگذار است. کاهش

اما علی جدیدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با اختاز۲۴ درباره عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم گفت: باید انسجام خوب و قوی در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود. دولت چهار ماه پیش با وزیر سابق سمات با لایحه واردات خودروهای فرسوده مخالف بود، اما پس از مدتی همین وزیر برنده این لایحه شد و به تصویب رسید و در مجلس مطرح شد. همین رویه نشان می دهد که انسجام اقتصادی در دولت وجود ندارد. و افزود: قانون واردات خودرو مربوط به گذشته است. دولت یک سال و نیم است که روی این موضوع باز است اما ارز لازم را آزاد نمی کند. بانک مرکزی، وزیر صمت و وزیر اقتصاد همه یک چیز می گویند و آن عدم انسجام تیم اقتصادی دولت است. لایحه واردات خودروهای دست دوم تصویب شده و دولت خواستار تحقق آن است. حتی وزیر صمت هم به دنبال واردات خودرو است و سفارش خود را ثبت کرده است اما بانک مرکزی عملاً ارز توزیع نمی کند و آنطور که باید شاهد همکاری در این بخش نیستیم.

انسجام اقتصادی در دولت وجود ندارد

نماینده شیروان در مجلس تصریح کرد: این به معنای بیهوده بودن قانون مجلس و پیگیری سکوت وزارتخانه و دغدغه مردم است. پس اگر ارز نیست چرا دولت به دنبال قبض است؟ آیا ما را وادار می کنند یا خودمان کار کنیم یا مردم؟ و اگر ارز هست چرا جدا نمیشه؟ چه کسی باید پاسخگوی این تناقضات باشد؟ دولت باید ادغام اقتصادی بین گروه های خود را جدی تر کند تا کسی ساز خودش را نزند.

جدی تصریح کرد: از سوی دیگر رئیس جمهور می خواند که سالانه یک میلیون خانه ساخته شود. مجلس هم بر این موضوع نظارت دارد و برای اینکه دولت بتواند به راحتی زمین ها را تعیین کند، قانون را هم پیش بینی کرده است اما در نهایت بانک ها همکاری نمی کنند و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. آیا تیم اقتصادی دولت نباید سریعتر این موضوع را جمع می کرد؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت در حال نظارت و کار شبانه روزی است و کارهای خوبی در حوزه ساخت و ساز انجام شده است اما انسجام بین تیم اقتصادی دولت در تصمیم گیری های مهم نیازمند این است که جدی تر باشد تا مردم بتوانند در همه بخش ها به موفقیت و پیشرفت دست یابند.» و در نهایت شاهد شکوفایی نسبی باشیم.

وی گفت: شاید شعار ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال واقعی نباشد و قابل اجرا نباشد اما چرا 500 هزار واحد ساخته نشد؟آیا بخشی از موضوع مسکن در دولت های گذشته انجام نشد؟ پس چرا می گویند امکان پذیر نیست؟ بنابراین باید این کار انجام شود و ساخت مسکن ضروری است زیرا این یک ضرورت کشور است و با این کار بازار آشفته مسکن آرام می شود. در بحث خودرو هم همین نکته را مطرح کردیم. مثلاً اگر امکان واردات 100 هزار خودرو وجود ندارد، فعلاً 20 هزار خودرو وارد کنید. پس چرا این عدد درج نشده است؟

راه نجات اقتصاد ایران افزایش منطقی تولید و واردات است

جدیدی راه نجات اقتصاد ایران را افزایش تولید و واردات می داند و معتقد است در واردات نکات مثبتی وجود دارد که یکی از آنها ایجاد حالت رقابتی است. واردات خودرو در بهترین حالت از 100 هزار خودرو فراتر نخواهد رفت، زیرا سوابق نشان می دهد زمانی که ممنوعیتی نداشت، با میانگین قیمت کمتر از 20 هزار دلار، بیشترین میزان واردات 100 هزار خودرو بود. این 100000 کمتر از 10 درصد تقاضای داخلی است. نظر منفی که در بین مردم حاکم شده این است که دولت در واردات خودروهای خارجی بسیار پیگیر است و نمی خواهد مردم خودروهای خارجی داشته باشند. این ذهنیت منفی بازار را بدتر می کند. بنابراین واردات هم رقابت ایجاد می کند و هم ذهنیت منفی را در جامعه از بین می برد.

نماینده شیروان تصریح کرد: تولیدات داخلی نیز باید افزایش یابد. تولید داخلی ما در سال 1400 زیر 900 هزار خودروی سواری بود و اکنون به یک میلیون و سیصد هزار خودرو رسیده و باید در آینده به یک و نیم میلیون خودرو برسد. وقتی تولید داخلی افزایش یابد و عرضه افزایش یابد، تنش نیز کاهش خواهد یافت. دولت منابع را تامین می کند و پول را می گیرد. بلاعوض که کالایی به مردم نمی دهد. فقط پول را پیش می برد، یعنی پول می گیرد و بعد از شش ماه ماشین را تحویل می دهد. بنابراین با تمام کارهایی که به نفع خود انجام می دهد باید مشکلات خودروسازان داخلی را حل کند تا بتواند سالانه یک میلیون و نیم خودرو تولید کند. گزارش شده است که سالانه یک و نیم میلیون خودروی سواری تولید می شود.

جادی در پایان خاطرنشان کرد: من به عنوان عضوی از کمیته صنایع و معادن می دانم که می توانیم دو مشکل را به نفع اقتصاد کشور حل کنیم. اول اینکه می توانیم قطعی برق و گاز را در کشور به صفر برسانیم زیرا حداقل 25 درصد رشد تولید در صنعت گاز داریم. دوم، تقریباً 50 تا 60 درصد صنایع ما هنوز با ظرفیت بسیار کم و عملیات تک شیفتی کار می کنند. ایجاد بازار برای این مشکل مهم است تا بتوانیم صادرات داشته باشیم. کمک به ایجاد بازار یکی از وظایف دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید