واردات خودرو فقط یک شوخی است

واردات خودرو فقط یک شوخی است

روز جدید محمد میرزایی: در حالی که وزارت ایمنی از واردکنندگان واجد شرایط خواسته است درخواست خود را برای واردات خودرو ارائه کنند، دبیر انجمن خودروسازان احتمال واردات خودرو تا پاییز را بسیار کم می داند.

امید کلیباف سخنگوی وزارت حراست در این خصوص گفت: کسانی که حق واردات خودرو دارند تا ۲۸ شهریور فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنعت خودروی وزارت حراست ارائه کنند. به گفته وی، خودروهای وارداتی تا پاییز وارد کشور می شود. این در حالی است که رئیس کمیسیون اصل 90 نیز انجام این کار را مشروط به این است که خودروسازان داخلی نتوانند پاسخگوی نیاز مردم باشند.

البته نصرالله پژمانفر تاکید کرد که طرح موضوع واردات خودرو تنها فشاری است که خودروسازان برای ارتقای کیفیت خودروهای خود دارند.

نکته مهم این است که مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی بارها از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرده اند و هر روز اخبار زیادی از مرگ و میرهای زیادی به دلیل خطرناک بودن خودروهای داخلی در سوانح رانندگی به گوش می رسد، اما با این وجود خودروسازان همیشه حق داشته اند و بسیاری از آنها. بارها گفته می شود برای تولید هر خودرو ضرر چند 10 میلیونی می شود.

سال هاست که به بهانه حمایت از تولید داخلی درهای کشور را به روی واردات خودروهای خارجی بسته اند و به نظر می رسد تمام قصه و حدیث ها و برگزاری جلسات عمومی و خصوصی در شورای اسلامی به منظور واردات خودروهای ریز اعداد و با شرایط زیاد فقط هستند. این امر باعث تلف شدن وقت مردم و ناامید شدن امید آنها شده و از طرفی هزینه های بیت المالال را با توجه به برگزاری این جلسات افزایش داده است.

طبق دستور رئیس جمهور قرار بود حداکثر تا پایان خرداد ممنوعیت واردات خودرو لغو شود اما پس از مدتی و در ابتدای تابستان سال 1401 اعلام شد اولین محموله خارجی خودرو وارد خواهد شد فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در شهریورماه در کشور اما هم‌زمان با آخرین روزهای مرداد ماه اعلام کرد؛ آئین نامه واردات خودرو حداکثر ظرف یک ماه قابل دستیابی است.

وی معتقد است عملیات اولین محموله وارداتی خودروهای خارجی در آذرماه 1401 بوده است که دقیقا 3 ماه با اظهارات قبلی مسئولان وزارت امنیت فاصله دارد. متقاضیان واجد شرایط تا 28 شهریورماه فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنعت خودرو این وزارتخانه ارسال کنند و عملا مرحله اجرایی واردات خودرو از اول مهرماه آغاز می شود.

جمعیت به شدت ناظر موضوع واردات خودرو هستند و به نظر می رسد همچنان در دولت بر سر این موضوع مهم و مورد انتظار اتفاق نظر وجود ندارد، چرا که از یک سو وزارت حراست از ثبت سفارش خودروهای خارجی خبر می دهد. از سوی دیگر بانک مرکزی به دلیل کمبود منابع ارزی با واردات خودرو مخالف است.

یکی از ایرادهای جدی در خصوص چرایی تمدید روند تدوین و افشای آیین نامه واردات و همچنین مهلت واردات خودروهای خارجی را می توان به موضوع شکست مذاکرات برجام و از سرگیری این توافق مربوط دانست. زیرا علیرغم وعده های مکرر وزیر صمت، در 8 مردادماه طبق معمول جزئیات واردات خودرو را ابلاغ کرد، خلف قول داد و به نظر می رسد قصدی برای این کار ندارد.

به گفته برخی از کارشناسان بازار خودرو، به نظر می رسد وزیر صلح تا احیای برجام قصد نهایی کردن واردات خودرو را ندارد و به دنبال برداشتی از واکنش بازار به احیای برجام است. تجربه نشان داده است که در مدت زمان کوتاهی بسیاری از بازارها تحت تاثیر شرایط قرار می گیرند و شوک ناشی از توافق روند نزولی را آغاز می کند و این بهترین زمان برای بهره برداری سیاسی و اقتصادی است تا مسئولان نشان دهند که شرایط اتفاق افتاده حاصل دستاوردها و تلاش هاست.

به گفته اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران، بازار خودرو در سردرگمی و رکود به سر می برد و این روال تا تعیین تکلیف واردات خودرو ادامه خواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با «توسعه ایران»: وزارت حراست حدود چهار تا شش ماه برای تدوین و صدور دستورالعمل واردات وقت صرف کرد. حال چگونه می توان انتظار داشت که در پاییز اقدام فوری علیه شرکت های خارجی و واردات خودرو انجام دهیم؟

بعید است واردات خودرو در پاییز به پایان برسد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره پایان واردات خودرو و اعلام تغییرات متعدد در زمان و نحوه واردات خودروهای خارجی به توسعه ایران گفت: ای کاش این موضوع از سوی کسانی که به وعده های خود ادامه می دهند پاسخ داده می شد چرا که از تاریخ اعلام کردم. شروعی که شاید تا شهریور این کار انجام شود کار انجام شده است و الان می گویم اگر قرار است خودرو وارد شود حداقل 4-5 ماه زمان نیاز دارد تا مراحل مختلف را طی کند.

مهدی دادفر اظهار کرد: بعید است واردات خودرو در بازه زمانی اعلام شده در پاییز انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ثبت گمرک توسط این انجمن واردات خودرو انجام شده است یا خیر؟ وی توضیح داد: خیر؛ ما به هیچ عنوان سفارشی ثبت نکرده ایم و سامانه ثبت سفارش بسته است و تغییری در این زمینه ایجاد نشده و فرآیند واردات در فرم قبلی ممنوع است. Homologit) که حداقل به 2 ماه و سپس تاییدیه های استاندارد و محیط زیست و غیره نیاز دارد که یکی دو ماه نیز طول می کشد و پس از آن سیستم ثبت سفارش باز می شود و با ثبت سفارش در نهایت خودروها باید بارگیری و وارد کشور شوند.

تاثیر تکانه های مداوم بر خودروسازان داخلی

وی در خصوص اظهارات برخی نمایندگان مجلس از جمله اینکه موضوع واردات خودرو برای ارتقای کیفیت تولید خودروسازان داخلی مطرح شده و به دنبال رونق بخشی به این صنعت هستند، گفت: اگر این رونق باعث افزایش کیفیت خودرو در داخل کشور شود. تولید؛ این روند را به طور مستمر ادامه دهید تا احتمالا ظرف یک سال شاهد تولید محصولاتی برابر با کیفیت خودروهای بنز، ولوو و تویوتا باشیم و به این ترتیب صنعت خودروسازی کشور رشد و ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود با معکوس ها و روش های مشابه وضعیت خودروسازان بهبود یابد، وضعیت بهتر از الان بود. شاهد اجرای نمایشی توسط افراد غیرحرفه ای و غیر فنی در این زمینه هستیم. مردم هم می فهمند و کاملا فهمیده اند که این حرف ها، بازی ها، وقت تلف کردن است و می دانند که واردات را چنین افرادی تعیین نمی کنند. من به گفته ها خیلی معتقدم و هزار بار گفته ام که دویست بار گفته ام چون نیمه کاره نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این سوال که آیا وزارت حراست و مجلس در ماه های گذشته از نظرات اعضای این انجمن واردات خودرو استفاده کرده اند؟ وی تصریح کرد: هرگز این اتفاق نیفتاده است و دعوتی از سوی انجمن واردکنندگان خودرو یا اعضای انجمن در این خصوص صورت نگرفته است، هرچند گفته اند با برخی افراد صحبت کرده اند، آن افراد شناخته شده نیستند و مردم می توانند بدانند. وقتی واردات آزاد شد تعدادی خودرو وارد کشور و گمرک می شود.

برجام؛ این یک شبه وضعیت را تغییر نمی دهد

دادفر در پاسخ به این سوال که اگر برجام به نتیجه برسد و این توافق از سر گرفته شود؛ آیا می توان به خرید خودروهای خارجی از شرکت های خوب و معروف امیدوار بود یا خیر؟ وی بیان کرد: با موافقت برجام نمی توان سریع و فوری وارد فرآیندهای تجاری و وارداتی شد، در سیستم اداری کشور دو سال طول می کشد تا بخشنامه ای نوشته شود، پس چگونه می توان انتظار داشت که وضعیت بلافاصله بهبود یابد. امضای برجام!

وی ادامه داد: وزارت امنیت حدود چهار تا شش ماه برای تدوین و صدور دستورالعمل واردات زمان برد. حال چگونه می توان انتظار برخورد فوری با شرکت های خارجی و واردات خودرو در پاییز را داشت؟وی در پایان خاطرنشان کرد: امکان واردات در پاییز بسیار کم است و به طور کلی امکان خرید مستقیم از خودروسازان وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید