وام سپرده مسکن ارائه نمی شود. از سنگسار بانک ها تا مسائل سیستمی


ساعت: 11:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1889525

مشکلات دریافت وام سپرده مسکن برای مستاجران؛

مستاجران برای دریافت وام سپرده خانه با مشکلات بانکی و سیستمی مواجه هستند که باید به آنها رسیدگی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، مسکن که این روزها دغدغه بسیاری از مردم است، این روزها باید آرامتر باشد، اما از آنجایی که در سال های اخیر در خواب عمیقی فرو رفته، با تورم افزایش یافته و مردم را از خرید منصرف کرده است. مسکن و به اجاره روی آورد.

امروزه مسکن به آرزوی دست نیافتنی مردم تبدیل شده است و باید دید که وعده دولت برای تحقق مسکن ملی می تواند آرزوی مردم را محقق کند.

به گزارش بازار مسکن در ایران، بازار اجاره سهم مهمی در انبوه مردم دارد که به نظر متولی مشخصی ندارد و این بازار حول محور دلالان و گرانی ها می چرخد.

در سال 1401 دولت تصمیم به ساماندهی بازار مسکن و اجاره گرفت که یکی از مهم ترین بخش های آن وام سپرده مسکن برای کمک به مستاجران است، اما به نظر می رسد این وام نیز درگیر مشکلات مختلفی است تا به آن نرسد. کاربر واقعی


سایت وام ملکی هنوز از برخی شهرها پشتیبانی نمی کند

احمد فتاحی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: مستاجران برای دریافت وام سپرده مسکن باید اجاره نامه را ثبت کرده و از طریق سایت برای دریافت وام سپرده مسکن اقدام کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه سایت وام و سپرده مسکن از همه شهرها پشتیبانی نمی کند و مردم با وجود تلاش برای دریافت وام نتیجه نمی گیرند.

فتاحی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بانک ها در مقابل تسهیلات سپرده مسکن مقاومت می کنند و به مردم اجازه دریافت وام نمی دهند.

این کارشناس بازار مسکن گفت: با وجود وعده وزارت راه و شهرسازی مبنی بر حمایت از مستاجران، اجاره بها نیازمند سازمانی مشخص برای تعیین نرخ اجاره بها و حمایت واقعی از مستاجران است.


28bc4d86 887b 4f6b 8806 455da41d3ade خبر خاکستری



مستاجران با سخت گیری بانک ها برای بازپرداخت وام مواجه هستند

«مسلم تکش» یکی از مشاوران املاک ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: مستاجران به دلیل نکول بانک در عدم پرداخت ودیعه مسکن از دریافت این وام منصرف شده اند.

وی افزود: با وجود تعهد دولت به سیستم بانکی مبنی بر بازپرداخت به موقع وام و سپرده مسکن، بانک ها برخلاف قانون عمل کرده و مدعی هستند سقف پرداختی آنها فرا رسیده است و باید عملکرد بانک ها در این زمینه رصد شود. تا مستاجران بلاتکلیف نمانند.

تکش همچنین گفت: بسیاری از مستاجران با هدف اجاره مسکن یا جابجایی و به امید دریافت وام و سپرده مسکن به مشاوران املاک مراجعه می کنند اما به دلیل قفل شدن بانک ها در سال 1398 حدود 77 درصد از منابع وام داده نشده است. سپرده مسکن

وی گفت: گزارش دبیرخانه کارگروه اقتصادی کرونا نشان می دهد که بانک ها از حدود 20 هزار میلیارد تومان منابع اختصاص یافته به تسهیلات سپرده مسکن در سال 1398 تنها 4600 میلیارد تومان به مردم داده اند و 77 درصد آن را نداده اند. آن را با ترفندهای مختلف و سخت گیری در ضمانت ها به افراد می دهد.در اعطای این نوع وام مستاجران بلاتکلیف می مانند.


سیستم بانکی برای اجرای طرح تسهیلات سپرده مسکن کمک لازم را انجام نمی دهد

«احمد محمدی» مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در شرایط کنونی نظام بانکی کشور با توجه به قوانین قبلی خود و مصوبات وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد ضمانت سپرده مسکن تلاش کرده است. توسعه هیچ تاثیری در تسهیل این روند نداشته است.»

وی افزود: سوال اصلی این است که آیا وزارت راه و شهرسازی تاکنون با سیستم بانکی کشور برخورد نکرده است که بداند این سامانه تابع دستورات این وزارتخانه نیست؟

محمدی همچنین گفت: قبل از تدوین این طرح و ایجاد امید در بین مردم، وزارت راه و شهرسازی باید در نحوه تعامل با بانک ها و حمایت عملی از مستاجران تصمیم گیری کند.


باید از تجربیات موفق کشورهای دیگر استفاده کرد

کودرت الا نیاصدق کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: باید از تجربیات موفق کشورهای دیگر استفاده کرد زیرا در برخی کشورها اجاره نامه ها 10 ساله است.

و اضافه کرد: مهم ترین چیز این است که سازمانی متولی اجاره بها باشد و سیاست کمک مستاجر موفقی داشته باشد.

نیاصدق تصریح کرد: برخی از دولت ها با اعمال سیاست هایی اجاره بها را به نفع مستاجر تعیین کرده اند و اجازه افزایش آن را نمی دهند و حتی اجاره را 10 ساله کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید