وام مسکن دست نیافتنی شده است!

وام مسکن دست نیافتنی شده است!

روز جدید : تا چند سال پیش تسهیلات مسکن برخی واحدهای مسکونی تا 80 درصد هزینه آن را پوشش می داد، اما اکنون این تفاوت برای همان خانه ها زیر 30 درصد است.

جام جم نوشت: قیمت وام مسکن نسبت به حدود 10 روز قبل روند صعودی اندکی دارد به طوری که متاهلین پایتخت نشین برای دریافت این وام باید بیش از 135 میلیون تومان پرداخت کنند.

همچنین لازم به ذکر است که مصوبات دولت برای خرید خانه برای افراد متاهل و مجرد متفاوت است. افراد مجرد ساکن تهران می توانند تا سقف 280 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل 200 میلیون تومان کمک خرید مسکن و 80 میلیون تومان وام ساخت و ساز می شود. بنابراین برای دریافت وام 200 میلیون تومانی نیاز به خرید 400 سند تسهیلات مسکن دارند که قیمت آن 58 میلیون تومان به قیمت 145 هزار تومان است. همچنین با احتساب وام 80 میلیون تومانی که باید 160 برگه به ​​مبلغ 23 میلیون و 200 هزار تومان بخرند، کل هزینه خرید اوراق به 79 میلیون و 200 هزار تومان می رسد.

هزینه وام در تهران و شهرستانها

برهمین اساس زوج های تهرانی می توانند تا سقف 480 میلیون تومان شامل 200 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و 80 میلیون تومان وام دریافت کنند. بنابراین زوجین باید 800 برگ تسهیلات مسکن خریداری کنند که قیمت آن 116 میلیون تومان است که همراه با هزینه 23 میلیون و 200 هزار تومانی وام که برای آن باید 160 برگ تسهیلات مسکن خریداری کنند. در مجموع باید 139 میلیون و 200 هزار تومان بپردازند. سقف این تسهیلات برای مراکز منطقه و شهرهای بالای 200 هزار نفر با توجه به اینکه مجردها باید 320 و ساکنان متاهل این شهرها باید 640 بن تسهیلات مسکن خریداری کنند برای مجردها 160 میلیون تومان و برای زوجین به 320 میلیون تومان رسید. ، مجردها 44 میلیون و 896 و متاهل ها 92 میلیون و 800 هزار تومان نیاز دارند.

دریافت تسهیلات از سایر بانک ها

موارد ذکر شده مربوط به تسهیلات بانک مسکن است اما سایر بانک ها نیز تسهیلات مسکن ارائه می کنند با این تفاوت که نرخ سود آنها یک درصد بیشتر از بانک مسکن است و به 18 درصد می رسد. از بانک های دولتی و خصوصی مختلف بازدید کردیم تا شرایط وام دهی آنها را جویا شویم. برای گرفتن وام باید سند را با دو ضامن به شعبه بیاورید. ضامن باید کسر حقوق داشته باشد و حداقل سه ماه طول بکشد. مدت بازپرداخت وام پنج سال است. برخی از این موارد مانند ضامن با کسر حقوق از بانک مسکن محقق می شود و متاسفانه این موضوع بهانه ای برای عدم وام دادن بانک ها شده است. در شرایطی که سند در رهن بانک در دفاتر اسناد رسمی درج می شود و در صورت عدم پرداخت، بانک مالک واحد مسکونی می شود اما با وجود این شرایط ضامن همچنان وجود دارد.

از سوی دیگر مدت بازپرداخت تسهیلات بانک مسکن با نرخ سود 17 درصد نیز تا 12 سال امکان پذیر است که در سایر بانک ها کمتر از 7 سال است. در بانک های دولتی و خصوصی بین 20 تا 35 میلیون تومان از مبلغ وام در بانک بلوکه می شود که خلاف قانون است. حتی وزارت اقتصاد و دارایی بارها در این باره هشدار داده است اما برخی بانک ها توجهی نمی کنند. حال باید دید دولت در این زمینه اقدام اساسی خواهد کرد یا خیر. یکی از مواردی که تصمیم گیران دولتی باید در نظر داشته باشند این است که تقاضا برای مسکن وجود دارد اما راه دریافت تسهیلات آنقدر سخت است که عده ای هدیه گرفتن آن را به خود می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید