وام 800 میلیون تومانی ساخت مسکن; از وعده تا تحقق

وام 800 میلیون تومانی ساخت مسکن;  از وعده تا تحقق

وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی در صفحه توئیتر خود از افزایش سقف ساخت مسکن به 800 میلیون تومان خبر داد. اما این مبلغ به چه کسانی تعلق می گیرد و ضمانت اجرایی چقدر است؟

به گزارش تجارت نیوز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی در صفحه توئیتر خود از افزایش سقف تسهیلات مسکن خبر داد. وی در همین رابطه نوشت: با تصویب هیات پول و اعتبار، میزان تسهیلات مسکن صنعتی و دانش بنیان 35 درصد افزایش یافت.

به گزارش تسنیم، پیش از این ساخت سقف تسهیلات مسکونی برای 12 شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری‌های پیشرفته نیز استفاده می‌کنند. هر واحد 600 میلیون تومان. با احتساب افزایش 35 درصدی سقف وام، این وام برای 12 شهر مذکور به 810 میلیون تومان افزایش می یابد.

بر این اساس در شهرهای مذکور، سازندگان حرفه ای که از فناوری های نوین ساختمانی استفاده نمی کنند، 500 میلیون تومان و سایر سازندگان نیز 450 میلیون تومان بدون ودیعه ساختمانی دریافت می کنند.

همچنین اخیراً بر اساس نامه بانک مرکزی به مدیرعامل بانک های کشور، سقف وام نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای کشور به 550 میلیون تومان افزایش یافت. پیش از این سقف این تسهیلات در تهران 450 میلیون تومان بود و در برخی مناطق بانک ها کمتر از این سقف پرداخت می کردند.

در عین حال دولت در ماه گذشته سقف پرداختی برای اماکن مسکونی را افزایش داده است که به نظر می رسد بانک ها منابع لازم برای اجرای این طرح ها را ندارند و منبع تامین مالی این افزایش سقف سایت هنوز اعلام نشده است اگر بانک ها برای دریافت وام به بانک مرکزی مراجعه کنند، به دلیل ناتوانی مالی آن موسسه، در نهایت شاهد چاپ پول و تکرار چرخه تورم خواهیم بود.

از سوی دیگر، به دلیل سود کم وام مسکن، بانک ها تمایل چندانی به مشارکت در این گونه مصوبات ندارند و پروژه های تجاری را ترجیح می دهند.

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در این باره گفت: در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن 360 هزار میلیارد تومان از محل سازوکار نهضت ملی مسکن و 548 هزار میلیارد تومان در سال دوم به بانک ها ابلاغ شد، اما بانک ها تاکنون حدود 111 هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده اند که شامل تسهیلات در قالب خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن روستایی و سپرده مسکن به متقاضیان است. .

همچنین آمارها نشان می دهد که در سال اول 18 درصد و در سال دوم 17 درصد از تعهدات قانونی بانک ها برای پرداخت وجوه نهضت ملی مسکن انجام شده است. در مجموع عملکرد نظام بانکی در ارائه خدمات به جنبش ملی مسکن 17.5 درصد است.

بنابراین با این اوصاف افزایش سقف تسهیلات بدون تامین زیرساخت های مالی شاید بتواند در کوتاه مدت میزان عرضه را افزایش دهد اما در نهایت به تورم دامن می زند.

دیدگاهتان را بنویسید