واکسن هاری به سگ های ولگرد تزریق نمی شود/ واکسیناسیون سالانه 18 هزار قلاده سگ در کرمانشاه


ساعت: 11:25
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885095

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد؛

شاهرخ یارویسی گفت: به دلیل هزینه بالای واکسن سگ های ولگرد، واکسن هاری تزریق نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهرخ یارویسی در گفتگو با مرصاد نیوز گفت: هاری یک بیماری شایع در انسان و حیوان است و اگر انسان یا حیوانی درگیر این بیماری شود و علائمی از خود بروز دهد، می میرد. در واقع این بیماری درمانی ندارد و به همین دلیل یک بیماری استراتژیک و مهم برای نظام سلامت کشور محسوب می شود.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: در صورت ابتلای این حیوانات به بیماری هاری به راحتی می توانند به انسان و سایر حیوانات حمله کرده و آنها را مبتلا کنند.

وی گفت: دامپزشکان وظیفه واکسیناسیون هاری سگ ها را با صاحب دارند و سالانه 18 هزار سگ نگهدار و قلاده سگ در استان کرمانشاه واکسن هاری تزریق می شود.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: به دلیل گرانی واکسن سگ های ولگرد، از واکسن هاری استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه واکسن سگ گله و سگ نگهبان برای پرورش دهندگان روستایی و عشایری رایگان است، خاطرنشان کرد: سگ های تزئینی و سگ های خاص توسط صاحبان آنها و با پرداخت هزینه در سایر مراکز دامپزشکی واکسینه می شوند.

یارویسی گفت: سگ های ولگرد طبق ضوابط و مقررات باید توسط شهرداری جمع آوری و معدوم یا نجات داده شوند.

وی با اشاره به حالات هاری افزود: هاری دو حالت عصبانی و آرام دارد، همانطور که از نام سگ هار پیداست برخی از حیوانات در اثر این بیماری می توانند پرخاشگر شده و نسبت به افراد عصبی و بی رحم شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید