انتقال هاری از یک سگ ولگرد جان یک جوینده جوان را گرفت

انتقال هاری از یک سگ ولگرد جان یک جوینده جوان را گرفت

روز جدید “کم” یک مرد جوان اهل ژویبار بر اثر گاز گرفتن سگ ولگرد مبتلا به بیماری هاری جان باخت. مرگ این جوان دومین مورد ابتلا به هاری بر اثر حمله سگ های ولگرد در شهرستان جویبار در 6 ماه گذشته است.

جوان اهل جویبار مازندران بر اثر گازگرفتگی سگ ولگرد هار جان باخت.

تعداد موارد هاری در کشور رو به افزایش است و به گفته دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری های انسان و دام وزارت بهداشت، تعداد موارد هاری در سال 1400 به 16 مورد رسیده است که 3 برابر بیشتر است. از سال 2019

این آمار که ایران را به سومین کشور هاری در جهان تبدیل کرد، در حالی است که کشورهای جهان با اتخاذ تصمیمات سخت در مورد حیوانات به ویژه سگ ها و گربه ها قصد دارند تا سال 2030 بیماری هاری را ریشه کن کنند.

با توجه به اینکه بیش از 80 درصد حیوانات گزیدگی در کشور ما توسط سگ ها ایجاد می شود و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) در 99 درصد موارد سگ ها عامل انتقال ویروس هاری به انسان هستند، ضروری است در اسرع وقت با اقدامی عاجل و هدفمند، سازمان‌های مسئول باید به تعهدات خود در خصوص نجات، واکسیناسیون و نگهداری سگ‌های ولگرد در مناطق خاص عمل کنند تا از وقوع «فاجعه ملی» و «شیوع بیماری هاری» در کشور جلوگیری شود.

علاوه بر این، برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور باید قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد ممنوعیت تغذیه سگ‌های ولگرد واکسینه نشده و بدون نشان وضع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید