واکسیناسیون عروق کرونر کودکان زیر 12 سال کجاست؟

واکسیناسیون عروق کرونر کودکان زیر 12 سال کجاست؟

روز جدید : دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کووید 19 پایان واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال در کشور را تشریح کرد.

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین راهکارهای علمی واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال در برابر کرونا در کشور، اظهار کرد: برخی کشورها واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال را آغاز کرده اند. در عین حال واکسیناسیون افراد بالای 12 سال تقریباً در همه جا وجود دارد و در آمریکا و کشورهای اروپایی توصیه می شود افراد بین 12 تا 17 سال علیه عروق کرونر واکسینه شوند و مطالعاتی در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: در خصوص واکسیناسیون افراد زیر 12 سال، یک سری مطالعات بین 5 تا 12 سال در کشورهایی مانند آمریکا انجام شده است. و این می تواند موثر باشد. از آنجایی که این مطالعات در ایالات متحده انجام می شود، واکسن فایزر به طور گسترده استفاده می شود.

جماعتی ادامه داد: همزمان واکسن سینوفارم روی افراد بالای سه سال در چین و امارات آزمایش و منتشر شده است. کشورهای آمریکای جنوبی نیز افراد بالای سه سال را مورد مطالعه قرار داده و دریافته اند که این واکسن عوارض جانبی زیادی نداشته و می تواند موثر باشد.

وی در خصوص پروتکل های علمی ایران در مورد سن واکسیناسیون تاج، گفت: در حال حاضر اجازه واکسیناسیون را از سن 12 سالگی داده ایم. در عین حال منتظر مطالعات بیشتری برای واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال هستیم، اما با توجه به اینکه همه کشورهای دنیا واکسیناسیون کودکان بالای 12 سال را در برابر کرونا توصیه کرده اند، ما نیز آن را توصیه می کنیم.

جماعتی گفت: از این رو در حال حاضر واکسیناسیون عروق کرونر برای افراد زیر 12 سال در حال بررسی است و منتظر بررسی های بیشتر و نتایج آن در این زمینه هستیم. ما در حال حاضر واکسیناسیون افراد زیر 12 سال را توصیه نمی کنیم تا تحقیقات بیشتری در سایر نقاط جهان انجام شود تا اطمینان حاصل شود که واکسن بدون عارضه، موثر و معتبر است و می توان بر اساس آن تصمیم گیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید