واکنش آمریکا به انتقام‌جویی ایران در قبال ادامه اتهامات علیه برنامه هسته‌ای این کشور

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه به وقت محلی در واشنگتن گفت: ما در گذشته نیز اعلام کرده بودیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین های آژانس بین المللی انرژی مرتبط با برجام و شفافیت کمتر در کشور است. پاسخی به تقاضای روشن جامعه بین‌المللی برای شفافیت.» اکثر آنها بسیار متأسف هستند.

وی بدون اشاره به اتهامات و اغراق‌های واشنگتن و حامیانش علیه برنامه هسته‌ای ایران، گفت: این اقدامات تنها چالش‌های بازگشت متقابل به برجام و حل بحران هسته‌ای را که ایران مسئول ایجاد آن است، پیچیده‌تر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایران به عنوان بخشی از هر توافق مذاکره شده باید هر اطلاعات و شفافیت لازم را از دیدگاه آژانس ارائه کند.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه با ابراز تاسف از لفاظی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: در جمهوری اسلامی هرگز فعالیت‌های پنهانی و غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با ایران نداشته‌ایم. آژانس بین المللی انرژی اتمی. ایجاد ظرفیت آب سنگین ایران یا دیگر زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای توسط آژانس هماهنگ شده و همچنان تحت نظارت آژانس است.

اسلامی تصریح کرد: هیچ کس نباید این تصور غلط را داشته باشد که آژانس در حال حاضر فعالیت های هسته ای ایران را رصد نمی کند، آژانس قبلاً تأسیس شده و نظارت خود را بر اساس مقررات پادمانی انجام می دهد.

وی افزود: اینها دوربین های فوق امنیتی و مرتبط با توافق برجام هستند و اگر ایران به آن سند برگردد و به ایران اطمینان دهد که غرب شیطنت نمی کند، جمهوری اسلامی برای آنها تصمیم می گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در حالی که مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در انتظار تصمیم سیاسی دولت بایدن است، ما تصمیم سیاسی گرفته‌ایم که اگر ایران تمایل به بازگشت به برجام داشته باشد، آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد.

این مقام آمریکایی مدعی است که ما خیلی وقت پیش این تصمیم را گرفته بودیم، چند ماه است که یک معامله روی میز است و اگر ایرانی ها جدی باشند با این معامله موافقت می کنند، اما ممکن است نه.

او استدلال کرد که در هفته‌های اخیر ایرانی‌ها هیچ اقدامی برای نشان دادن علاقه‌شان به بازگشت به برجام انجام نداده‌اند. هر روز تاخیر به ما نشان می دهد که ایرانی ها آماده و جدی نیستند.

در عین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی است که آمریکا در این زمینه کند نشده است.

وی تصریح کرد که ما به طور همزمان برای هر دو سناریو بازگشت متقابل یا عدم بازگشت متقابل به برجام آماده می شویم.

این مقام آمریکایی درباره مذاکرات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و بیانیه کاخ الیزه، گفت: این مسئولیت ایران است که برای نشان دادن تمایل خود برای تعامل سازنده و چشم پوشی از خواسته های خارج از برجام و آن، گام بردارد. همچنین صحبت های صادقانه در مورد توافقی را نشان می دهد که مدتی است روی میز بوده است.

وی مدعی شد که اظهارات رئیس جمهور فرانسه مشابه پیام های ما به ایران است که مستقیماً به آنها ابلاغ کرده ایم. ما آماده بازگشت به برجام بر اساس اقدامات متقابل هستیم. ایرانی ها باید دست به چنین اقدامی بزنند، اما تا به امروز چنین چیزی از ایرانی ها ندیده ایم.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی است که ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه به وقت محلی در اجلاس امنیتی آسپن گفت: ایران هنوز میز مذاکره را ترک نکرده است و در حالی که می توانستند توافقی آماده داشته باشند. در آن ماه ها، مذاکرات را ترک کردند، اما این کار را نکردند.

بر اساس گزارش ها، معاون بلینکن گفت: جالب است که ایران هنوز از میز مذاکره خارج نشده است. باید ببینیم چه می شود.

این مقام آمریکایی در عین حال با تکرار ادعای دیگر مقامات کشورش گفت: اگر ایرانی ها بخواهند، این معامله روی میز است.

وی افزود: در ایران تنها یک تصمیم گیرنده وجود دارد و می تواند نفت ایران را دوباره به بازار بازگرداند، اما اگر توافق را نپذیرد، فشارها را بیشتر می کنیم.

مذاکرات قطر در روزهای 7 و 8 ژوئیه پس از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با کمک اتحادیه اروپا انجام شد.

در ادامه مقصر دانستن، مقامات آمریکایی اصرار دارند ایران را دلیل تاخیر در دستیابی به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات معرفی کنند، در حالی که تهران خواسته های خود را بر اساس توافق 2014 و تجربه نقض آن توسط غرب استوار کرده است. . از عهد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در مقاله ای در واشنگتن پست پیش از سفر خود به منطقه، از دونالد ترامپ سلف خود انتقاد کرد و به صراحت نوشت: «در مورد ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و حول محور «ما آمده ایم تا خود را حذف کنیم، متحد هستیم. اکنون این ایران است که تا زمان بازگشت به توافق هسته ای منزوی شده است.»

وی به اقدامات ضد ایرانی برای صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ژوئن سال جاری (2022) اشاره کرد و اذعان داشت: دولت من به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت برای پایبندی به برجام شود. برجام 2015؛ چون هنوز حاضرم این کار را انجام دهم.

ایران در پاسخ به مقاله رئیس جمهور آمریکا در روزنامه واشنگتن پست می گوید: تاکید آقای جو بایدن بر اعمال سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران با ادامه تمایل آمریکا برای احیای توافقنامه 2015 در تضاد است. و در مسیر سیاست شکست حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید