واکنش آمریکا به پرداخت بدهی عراق به ایران

متیو میلر روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در واکنش به اظهارات وزارت برق عراق مبنی بر اینکه بغداد تمام بدهی خود را در زمینه واردات برق به ایران پرداخت کرده است و اینکه آیا مذاکراتی بین ایران و ایران وجود دارد یا خیر. آمریکا در این خصوص گفت: سیاست ما در قبال ایران و عراق تغییر نکرده است. دولت بایدن به اجرای تمامی تحریم ها علیه ایران ادامه می دهد.

وی افزود: از سال 2018، وزارت امور خارجه آمریکا معافیت های متعددی را در رابطه با تحریم ها علیه ایران اعطا کرده است. این اقدامات پس از مشورت با کنگره انجام شد و به عراق اجازه داد بدهی خود را به ایران برای خرید برق از آن کشور بپردازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: این پول به یک حساب بانکی محدود در عراق واریز شده است و فقط در زمینه های بشردوستانه و غیرتحریمی قابل استفاده است. این پول فقط از طریق شخص ثالث قابل پرداخت است و مستقیماً به ایران نمی رود. آمریکا هنوز موافقت می کند که از این پول به صورت موردی استفاده کند.

احمد موسی العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق در این باره به شبکه روسیه الیوم گفت: وزارت برق تمام بدهی های عراق به ایران را برای واردات گاز پرداخت کرده است.

وی افزود: این بدهی ها در قالب یک صندوق قرض الحسنه به بانک تجارت عراق پرداخت شده است اما این بانک به دلیل تحریم های آمریکا برای انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.

عراق از مشکل عمده تامین برق رنج می برد و برق بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به 50 درجه می رسد تقریباً دائماً قطع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید