واکنش اصولگرایان و اصلاح طلبان به برکناری حسین طیب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه

واکنش اصولگرایان و اصلاح طلبان به برکناری حسین طیب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه

روز جدید : استعفای حسین طیب از ریاست سپاه با تحلیل های مختلفی از سوی رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب همراه شد.

برکناری حسین طیب سیزده سال بعد از ریاست سازمان اطلاعات سپاه خبری بود که نه تنها رسانه ای شد. تحلیل های مختلفی هم برای این موضوع ارائه کردند. خبری که برخی رسانه های آن سوی آبی ها زودتر از رسانه های داخلی و پس از تایید آن از سوی مقامات رسمی و نظامی کشور منتشر کردند، تحلیل ها و برداشت ها از این تحول مهم در سازمان اطلاعات سپاه در رسانه ها متفاوت ارائه شد. جهت گیری های سیاسی . .

اصولگرایان بی تفاوت بودند یا …

رسانه های اصولگرا در تحلیل خود سعی کردند بگویند این تغییر اتفاق خاصی نیست و فقط یک تغییر عادی است. حتی برخی اصولگرایان معتقدند که طیب قبل از اعلام رسمی باید تبلیغ شود.

روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران درباره این تغییر مسئولیت می نویسد: «اخراج»، «قتل»، «دستگیری» و… سخنانی که در چند روز اخیر از رسانه های خارجی درباره رئیس اطلاعات سپاه شنیده شد.

این روزنامه در واکنش به اخبار منتشر شده در شبکه های مجازی افزود: البته چند نفر در داخل از روی ناآگاهی یا حب و بغض موارد مشابه را تکرار کردند.

روزنامه جوان در ادامه به ذائقه ها و واکنش های احساسی برخی اشاره کرد و افزود: همه می دانیم که در دروازه ایستگاه هیچکس به قطار ایستاده سنگ نمی زند، اما قطار در حال حرکت است که باید منتظر جاهلان باشد. سنگسار شود فرزندان. “

این کنایه به طیف وسیعی از جریان‌های سیاسی داخل و خارج از کشور صدق می‌کرد و به گونه‌ای بیان می‌شد که برخی «صحبت کردن و گوش دادن به دیوار» و اجازه اختلافات شدید در جناح‌های سیاسی را می‌دانستند. سوالی که در رسانه های آن سوی آسمان نیز مطرح شد.

خبرگزاری تسنیم مرتبط با جریان اصولگرا نیز نوشت: این تغییر نشان از بازآرایی برای دوره ای جدید و گامی رو به جلو دارد.

خبرگزاری تسنیم با یادآوری انتقال هفت تن از سران سیا و چهار تن از سران موساد در دوران ریاست جمهوری طیب، آن را نشانه موفقیت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن دوره دانست و افزود: این انتقال به این معناست که ایران در موقعیت جدید خود می‌تواند گام‌های بیشتری را علیه ایران بردارد. جاه طلبی های صهیونیستی و آمریکایی: «میدان های جدید را بگیرید و فتح کنید.

خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه در گام جدید حجت الاسلام طیب نقش مشاور فرمانده کل سپاه را بر عهده خواهد داشت، به نوعی بر ادامه نقش طیب در سازمان اطلاعات سپاه تاکید کرد.

وی در دفاع از مطبوعات در مطلبی در حمایت از اقدامات مثبت فرمانده سابق اطلاعات سپاه در مبارزه با مفاسد اقتصادی نوشت: اگر بخواهیم به برخی از اقدامات سپاه در این زمینه اشاره کنیم، باید تخریب کنندگان تولید را دستگیر کنیم. سکوی نفتی گم شده اشاره کرد.

حمایت از مطبوعات، همکاری با دریافت کنندگان حقوق های نجومی، شناسایی و دستگیری باندهای اختلاس، بازگرداندن متهمان به بانک های بزرگ کشور از اقدامات موفق در زمان طیب به شمار می رفت و با تاکید بر ادامه فعالیت های اطلاعاتی طیب، نوشت: جاسوسان امنیتی.

سلیمانی، سردبیر سایت مشرق نیوز نزدیک به اصولگرایان نیز در مطلبی گفت: موضع بعدی حسین طیب نشان می دهد که ماموریت مهم و راهبردی تری برای او در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به سفرهای متعدد حسین طیب به خارج از کشور در ماه های اخیر، این امر را نشانه ای از هماهنگی های لازم برای برداشتن گام های بلند در آینده برشمرد.

جهان نیوز همچنین به تحلیل اخبار نقش کمتر شناخته شده سپاه در دوران ریاست جمهوری طیب پرداخت و خاطرنشان کرد: بنا به دلایل و مصالحی که هنوز گفته نشده و اکثریت جامعه ایران از این امر آگاه نیستند، حضور موثر در جنگ اقتصادی غرب علیه ایران

دیدگاه اصلاح طلبان مورد نظر

بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب فقط اخبار را پوشش دادند. اما برخی با نگاهی پرسشگر پاسخ دادند.

شرق در رویکردی تحلیلی می نویسد: اینکه چرا بسیاری از تهدیدات امنیتی این روزها با اقدامات طیب مرتبط است و دلیل برکناری وی نقش اسرائیل در کشتار و حمله به تاسیسات هسته ای است را باید در اخبار ماه های اخیر جستجو کرد.

این روزنامه افزود: اخبار حاکی از آن است که برای غلبه بر تهدیدهای روزافزون در منطقه نیازمند تقویت امنیت کشور هستیم.

شرق همچنین به نقل از محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما در کنار رژیم صهیونیستی هستیم.

آرمان ملی یکی دیگر از رسانه های مرتبط با جریان اصلاح طلب در پاسخ به چرایی این تغییرات از روش فراخوان سوابق طیب استفاده کرد و نوشت: آمدنیوز تنها یکی از اقدامات وی در این نهاد اطلاعاتی و امنیتی است.

این روزنامه به نقل از رسانه ها، با گذری نازک درباره دستگیری نازنین زاگری در دوران طیب نوشت: یکی از موضوعات دیگری که طیب درباره آن اظهارات زیادی کرده است، بازگشت به حوزه نفوذ است. همانطور که او در سال 1377 گفته بود «جریان نفوذ به دنبال آوردن عناصر خود به مجلس است». »

اگرچه این روزنامه مطالب خود را بسیار ظریف و به یاری خداوند می نوشت; وی با این حال به نکاتی اشاره کرد که همچنان نشان از اختلافات داخلی برخی مسئولان دارد.

همدلی روزنامه هم با موضوع جابجایی یا اخراج؟ وی با انتقاد از نحوه انتشار این خبر نوشت: این خبری است که حداقل در سه روز اخیر مورد بحث فعالان شبکه های اجتماعی بوده است.

این روزنامه افزود: برخی می گویند حسین طیب برکنار شده و برخی دیگر شایعه قتل او را منتشر می کنند. در این میان برخی مدعی بودند که وی به سازمان منتقل و ارتقا یافته است اما با انتشار رسمی این خبر از سوی سخنگوی سپاه مشخص شد که وی پست بالاتری دریافت نخواهد کرد.

واکنش رسانه های اجتماعی چگونه بود؟

این نکته را نباید نادیده گرفت که کاربران شبکه های اجتماعی برای تحلیل این داستان بازتر بوده اند. اما تحلیل های متنوع تری از این تغییر در سازمان اطلاعات سپاه اعلام کردند.

تحلیلگران و کارشناسان سیاسی این خبر را یکی از مهمترین اخبار در عرصه سیاسی و امنیتی کشور می دانند و معتقدند که این تغییرات به تنهایی نمی تواند این تغییرات را در افکار عمومی توضیح دهد. این تغییر یک تغییر معمولی پس از سیزده سال نیست و دلایل زیادی وجود دارد که تحلیل رسانه‌ها بیشتر به جنبه سیاسی خود یا تفاسیر رسانه‌ای در آن سوی آبی بازمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید